• Äldre 15 Feb 07:58
    8246 visningar
    10 svar
    10
    8246

    Tips från er tvillingmammor!

    Vi fick för ett tag sedan veta att vi väntar tvillingar :D Vi är såklart fantastisk glada och förväntansfulla!

    Men jag har nu lite svårt att veta hur vi ska planera med inköp mm och skulle uppskatta enormt om det finns några tvillingmammor ( och pappor) därute som har lite bra och konkreta tips! Allt ni kam komma på som har med tvillingar att göra!

    Tack :)

  • Svar på tråden Tips från er tvillingmammor!
  • Äldre 15 Feb 08:20
    #1

    Mitt första och bästa tips är att gå med i tvillinggrupp på Facebook "tvillingar 2016" mm (själv med i "tvillingar 2015, superbra!) och ev "tvillingar 2015 säljer till tvillingar 2016" om du vill shoppa begagnat. Sedan att inse att tvillinggraviditet är en riskgraviditet (särskilt enäggs) och att du med stor sannolikhet kommer föda för tidigt. Sluta jobba tidigt, gärna i v 25 ca. Planera för att vara två hemma så länge ni kan, tex 6 mån. Läs på om prematurfödslar och neonatal så att du är lite förberedd om det skulle bli så (liksom för ca hälften av tvillingfödslarna). Det är skönt att vara lite påläst så blir allt lättare! Lycka till och skicka PM om du undrar något särskilt

  • Äldre 15 Feb 18:14
    #2
    Trippelmamma76 skrev 2016-02-15 08:20:32 följande:

    Mitt första och bästa tips är att gå med i tvillinggrupp på Facebook "tvillingar 2016" mm (själv med i "tvillingar 2015, superbra!) och ev "tvillingar 2015 säljer till tvillingar 2016" om du vill shoppa begagnat. Sedan att inse att tvillinggraviditet är en riskgraviditet (särskilt enäggs) och att du med stor sannolikhet kommer föda för tidigt. Sluta jobba tidigt, gärna i v 25 ca. Planera för att vara två hemma så länge ni kan, tex 6 mån. Läs på om prematurfödslar och neonatal så att du är lite förberedd om det skulle bli så (liksom för ca hälften av tvillingfödslarna). Det är skönt att vara lite påläst så blir allt lättare! Lycka till och skicka PM om du undrar något särskilt


    Tack :) mycket att tänka på nu!
  • LFF
    Äldre 10 Mar 10:17
    #3
    Trippelmamma76 skrev 2016-02-15 08:20:32 följande:

    Mitt första och bästa tips är att gå med i tvillinggrupp på Facebook "tvillingar 2016" mm (själv med i "tvillingar 2015, superbra!) och ev "tvillingar 2015 säljer till tvillingar 2016" om du vill shoppa begagnat. Sedan att inse att tvillinggraviditet är en riskgraviditet (särskilt enäggs) och att du med stor sannolikhet kommer föda för tidigt. Sluta jobba tidigt, gärna i v 25 ca. Planera för att vara två hemma så länge ni kan, tex 6 mån. Läs på om prematurfödslar och neonatal så att du är lite förberedd om det skulle bli så (liksom för ca hälften av tvillingfödslarna). Det är skönt att vara lite påläst så blir allt lättare! Lycka till och skicka PM om du undrar något särskilt


    Glöm inte "Vi som har eller väntar tvillingar" som är full med erfarna tvillingföräldrar som redan fått, allt från nyligen till för en herrans massa år sedan.

    Till TS: Bedöms de som enäggs eller tvåäggs? I vårt fall hade det varit helt onödigt för båda att vara hemma 6 månader i början då våra var små änglar. När de började gå vid 15 månader däremot hade det varit guld värt att vara två hemma!

    Köp inte på er för mycket småttiga kläder. Planera för att bli prematurförälder men räkna inte med det, inte ens om du väntar enäggs. Mina tvåäggs gick till 40+2 innan de plockades ut, de hade inte en tanke på att komma tidigare.

    Hur mår du nu? Hur långt gången är du? Jag jobbar inom kontor, hyfsat stillasittande, och eftersom jag inte hade några som helst krämpor kunde jag jobba till drygt v30 innan jag blev sjukskriven. Hade jag slutat jobba tidigare hade jag blivit tokig av att gå hemma.

    Lycka till med graviditeten och var beredd på att livet kommer vara galet de närmaste åren ;)
  • Äldre 13 Mar 17:52
    #4

    Jag skrev ner hela inköpslistan när jagväntaee
    tvillingforalder.se/tillbakablick-inkopslista/

  • modsey
    Äldre 13 Mar 18:46
    #5

    Grattis. Mitt bästa inköp var en begagnad " enlingsvagn " som vi hade inomhus. Den första tiden och en bra tid in så var den perfekt att ha dem i mot att bära dem båda två. De fick definitivt plats i den vagnen båda ganska många månader!

  • Äldre 28 Jul 13:34
    #6

    Steriliseringsmaskin för nappflaskor och bröstpump-tillbehör, om du planerar använda sådana!

  • Äldre 28 Jul 13:36
    #7

    Om du vill ge bröstmjölk, men ur flaska: Köp en dubbel bröstpump! Inte en enkel - för det får du inte tid med! :)


     

  • Äldre 28 Jul 13:43
    #8

    Under första året kan tvillingarna dela på det mesta, så blir det billigare. Dvs man behöver inte köpa två babygym osv. Man kan variera med olika "lekstationer" och låta barnen använda grejerna omlott.


    Jag rekommenderar varmt att köpa varsin av dessa grejer:


    - Babynest, 1 per barn


    - Lära-gå-stol, 1 per barn. Båda måste åka samtidigt, annars kan den som sitter i stolen köra på den andra! Ett bra sätt att hålla ordning på barnen också och låta dem vara med i köket t ex, eftersom de inte når farliga lådor när de sitter i gåstolarna. Och det är svårt att vakta två bebisar samtidigt.


     

  • Äldre 28 Jul 14:32
    #9

    Syrran har tvillingar. Hon har haft bärselar till alla sina barn och skaffade även till twinsen, men det visade sig bli lite svårt då hon ofta var ensam på stan. Bara när båda föräldrarna var med så använde de selarna. Så det kanske är ett onödigt inköp...

    Lägg pengar på en vagn med såna där kundvagnshjul. Ett helvete redan som det är med de där pråmarna!

  • Magdal­ena03
    Äldre 6 Nov 16:19
    #10
    nevermind skrev 2016-07-28 14:32:59 följande:

    Syrran har tvillingar. Hon har haft bärselar till alla sina barn och skaffade även till twinsen, men det visade sig bli lite svårt då hon ofta var ensam på stan. Bara när båda föräldrarna var med så använde de selarna. Så det kanske är ett onödigt inköp...

    Lägg pengar på en vagn med såna där kundvagnshjul. Ett helvete redan som det är med de där pråmarna!


    Ja, en extra lätt shoppingvagn är bra att ha!
Svar på tråden Tips från er tvillingmammor!