• Carin86

    handsprit spädbarn

    Hej
    Jag har sett på några sånna inköpsförslag att man ska köpa handsprit inför nedkomsten. Jag undrar bara varför? Förstår att man inte kanske ska låta typ förkylda närstående besöka bebisen första... månaden(?) eller så men när och var skulle jag använda handsprit? Låter maniskt tycker jag. Godartade bakterier som normalt förkommer på huden måste väl ändå vara okey även för en liten bebis. Värre med kemikalier från nya kläder/leksaker/parfymerade produkter etc

    Eller spritar ni händerna i tid och otid?

    //C

  • Svar på tråden handsprit spädbarn
  • viseversa

    Har 4 barn och har aldrig använd handsprit när dom var nyfödda. Använder bara det vid ev kräksjukor. Men nej vi har inte varit hysteriska kring "baciller" alls faktiskt. Snarare ingenting. Har 4 friska barn.

  • viseversa
    Snövits skrev 2016-02-15 19:15:38 följande:

    Lä på vad RS-virus kan göra med en baby under 6 månader så förstår du.


    Haha handsprit biter inte på ts virus. Det kan dom få ändå. Man ser bara till att inte träffa förkylda människor i början just som ts redan sagt.
  • Rocket Mania

    Folksamlingar, varuhus, dagis och skolor är betydligt farligare för ett spädbarn. Någon som är förkyld bör inte hålla i ett helt litet barn i vilket fall som helst, smittan är luftburen så sprit gör ingen nytta där.

  • Rani

    Tvål och vatten är mycket bättre än handsprit. Jag förstår inte heller vad man ska med det till. Det skyddar knappast mot rs. Nä, tväl och vatten samt hålla små bebisar borta från sjuka människor är väl det bästa man kan göra. Sjuka storasyskon kan man ju inte göra så mycket åt tyvärr.

  • Rocket Mania
    Rani skrev 2016-02-15 19:44:36 följande:
    Tvål och vatten är mycket bättre än handsprit. Jag förstår inte heller vad man ska med det till. Det skyddar knappast mot rs. Nä, tväl och vatten samt hålla små bebisar borta från sjuka människor är väl det bästa man kan göra. Sjuka storasyskon kan man ju inte göra så mycket åt tyvärr.
    Jo man kan faktiskt hålla syskonet på så stort avstånd som möjligt. Min systers barn hamnade i respirator på intensiven av RS-virus. Smittad av sitt storasyskon som skulle vara nära och kela.
  • Rani
    Rocket Mania skrev 2016-02-15 20:25:58 följande:

    Jo man kan faktiskt hålla syskonet på så stort avstånd som möjligt. Min systers barn hamnade i respirator på intensiven av RS-virus. Smittad av sitt storasyskon som skulle vara nära och kela.


    Ja, men är man hemma själv hela dagarna med båda så är det rätt klurigt skulle jag säga.
  • Rocket Mania
    Rani skrev 2016-02-15 20:57:03 följande:
    Ja, men är man hemma själv hela dagarna med båda så är det rätt klurigt skulle jag säga.
    Ja det är det säkert men det är ju inte så att storasyskonet alltid är förkylt, det rör sig väl om några dagar åt gången - eller hur? Och lillasyskonet växer och blir starkare och även om RS kan vara farligt för en 4-månaders är en en-veckas betydligt känsligare. Man får väl göra det man kan helt enkelt
  • viseversa
    Rocket Mania skrev 2016-02-15 21:07:21 följande:
    Ja det är det säkert men det är ju inte så att storasyskonet alltid är förkylt, det rör sig väl om några dagar åt gången - eller hur? Och lillasyskonet växer och blir starkare och även om RS kan vara farligt för en 4-månaders är en en-veckas betydligt känsligare. Man får väl göra det man kan helt enkelt
    Min dotter blev smittad av rs av sin pappa när hon var 5 veckor gammal. Också detta trots att han höll sig på avstånd och tvättade händerna. Men att porta honom var det inte tal om eftersom hans hela familj och alla vänner bodde i Jämtland. Hon blev smittad likt förbannat då det är luftburet som sagt. Så det är väldigt svårt att undvika rs om någon i den närmaste familjen är sjuk. Hon låg inne i en vecka med dubbelsidig lunginflammation och syresättning på 60% när vi kom in. Men det gick bra. Trots att man var livrädd just då.
Svar på tråden handsprit spädbarn