• Carin86

    handsprit spädbarn

    Hej
    Jag har sett på några sånna inköpsförslag att man ska köpa handsprit inför nedkomsten. Jag undrar bara varför? Förstår att man inte kanske ska låta typ förkylda närstående besöka bebisen första... månaden(?) eller så men när och var skulle jag använda handsprit? Låter maniskt tycker jag. Godartade bakterier som normalt förkommer på huden måste väl ändå vara okey även för en liten bebis. Värre med kemikalier från nya kläder/leksaker/parfymerade produkter etc

    Eller spritar ni händerna i tid och otid?

    //C

  • Svar på tråden handsprit spädbarn
  • Rani
    Rocket Mania skrev 2016-02-15 21:07:21 följande:

    Ja det är det säkert men det är ju inte så att storasyskonet alltid är förkylt, det rör sig väl om några dagar åt gången - eller hur? Och lillasyskonet växer och blir starkare och även om RS kan vara farligt för en 4-månaders är en en-veckas betydligt känsligare. Man får väl göra det man kan helt enkelt


    Ja precis. Man gör vad man kan.
  • Stårschan
    viseversa skrev 2016-02-16 06:49:47 följande:
    Min dotter blev smittad av rs av sin pappa när hon var 5 veckor gammal. Också detta trots att han höll sig på avstånd och tvättade händerna. Men att porta honom var det inte tal om eftersom hans hela familj och alla vänner bodde i Jämtland. Hon blev smittad likt förbannat då det är luftburet som sagt. Så det är väldigt svårt att undvika rs om någon i den närmaste familjen är sjuk. Hon låg inne i en vecka med dubbelsidig lunginflammation och syresättning på 60% när vi kom in. Men det gick bra. Trots att man var livrädd just då.
    Är jämtlänningar särskilt omöjliga att porta, eller hur menar du?
  • Seven Costanza
    Stårschan skrev 2016-02-16 08:35:17 följande:

    Är jämtlänningar särskilt omöjliga att porta, eller hur menar du?


    Hon menar väl att han inte hade någon annanstans att bo under tiden han var sjuk eftersom alla släktingar bodde långt ifrån.
  • Duckan

    Nej, jag är inte nån övertygad handspritare. Har aldrig köpt en, men spritar pliktskyldigt händerna hemma hos nervösa nyblivna föräldrar.

  • viseversa
    Stårschan skrev 2016-02-16 08:35:17 följande:
    Är jämtlänningar särskilt omöjliga att porta, eller hur menar du?
    Nej jag menar att han inte hade någon Anna stans att ta vägen. Vi bor i Stockholm. Lite långt att åka dit tycker du inte?
  • viseversa
    Seven Costanza skrev 2016-02-16 08:42:29 följande:
    Hon menar väl att han inte hade någon annanstans att bo under tiden han var sjuk eftersom alla släktingar bodde långt ifrån.
    Exakt. Att det är svårt för vissa att räkna ut.
  • Harvester
    viseversa skrev 2016-02-15 19:17:09 följande:

    Haha handsprit biter inte på ts virus. Det kan dom få ändå. Man ser bara till att inte träffa förkylda människor i början just som ts redan sagt.


    Handsprit funkar iofs inte på kräksjukevirus heller...
  • Carin86

    Att handsprit inte funkar på virus måste väl ändå folk känna till. Nåväl ingen handsprit inhandlades när sista apoteksshoppingen avklarades idag. Förresten så har vi redan hemma kom jag på sen. Reseförpackningar som användes i ex Indien när vi backpacka där. Kändes lite mer relevant när man ex betalar med cash i matstånden och sedan ska äta med händerna...

  • viseversa
    Harvester skrev 2016-02-16 22:31:30 följande:
    Handsprit funkar iofs inte på kräksjukevirus heller...
    Nej men det känns ändå fräschare att sprita toan efter att någon kräkts i den.
  • Rocket Mania
    viseversa skrev 2016-02-17 08:06:19 följande:
    Nej men det känns ändå fräschare att sprita toan efter att någon kräkts i den.
    Ajaj, hoppas du använder ytdesinfektion till det? Handsprit förstör ytan på toasitsen. Bara ett tips (för det håller jag med om. Det känns åtminstone renare )
  • NextUp

    Handsprit desinficerar enbart hud, det är verkningslöst på döda ting och fungerar ytterst dåligt på virus. Vill man desinficera ytor vid virus (inklusive kräksjuka) rekommenderas virkon, det dödar det mesta.

Svar på tråden handsprit spädbarn