• Anonym (Ts)
    Äldre 16 Feb 09:15
    10848 visningar
    45 svar
    45
    10848

    Måste man gå på BVC?

    Mitt barn är nästan 2 mån och jag blir så stressad och nervös inför varje BVC-besök att det känns som att mjölken sinar! Det känns som att barnets viktuppgång är ett mått på mig som mamma och jag är ledsen varje gång vi har varit där. Måste man gå på BVC? Självklart skulle vi gå dit för vaccination och dyl men jag tänker mer på de här regelbundna viktkontrollerna.

  • Svar på tråden Måste man gå på BVC?
  • Anonym (Nej)
    Äldre 16 Feb 09:18
    #1

    Nej man måste inte gå på BVC. Dock är det bra att veta om barnet går upp i vikt som det ska. Om inte så kan du få hjälp hur du ska göra.

  • Äldre 16 Feb 09:21
    #2

    Nej, man måste inte gå till Bvc. Kan du inte prata med din Bvc-sköterska om hur du känner? De är inte där för att döma dig utan för att vara en hjälp. Kanske kan hon/han lugna din oro om ni pratar om det?
    Men som sagt - besöken är frivilliga precis som vaccinationerna och läkarbesöken :)
    Hoppas din oro lägger sig. Verkar din bebis må bra så kan du nog vara lugn :)

  • Påven Johann­a
    Äldre 16 Feb 09:21
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-16 09:15:33 följande:

    Mitt barn är nästan 2 mån och jag blir så stressad och nervös inför varje BVC-besök att det känns som att mjölken sinar! Det känns som att barnets viktuppgång är ett mått på mig som mamma och jag är ledsen varje gång vi har varit där. Måste man gå på BVC? Självklart skulle vi gå dit för vaccination och dyl men jag tänker mer på de här regelbundna viktkontrollerna.


    Varför är du ledsen efter att ni varit där? Har ditt barn inte gått upp i vikt?
  • Fru Ve
    Äldre 16 Feb 09:21
    #4

    Nej det är inte ett måste. Men det är tokigt om du ska känna dig nertryckt och kontrollerad. Meningen är ju att BVC-sköterskan ska kunna hjälpa dig och stötta så barnet går upp i vikt. Om du inte är trygg med BVC-sköterskan så byt sköterska eller byt BVC helt och hållet istället! Hellre det än att sluta gå dit och väga barnet. Tänk på att dålig viktuppgång hos en del barn kan bero på sjukdomar eller allergier. Det är ju viktigt då att det upptäcks och att man inte bara ignorerar det. Men självklart ska du få ett bra bemötande! Jag hade själv en jättekonstig BVC-sköterska med första barnet. Hon fick mig bara att må dåligt så med andra barnet bytte jag vårdcentral och fick en jättebra sköterska som har varit toppen!

  • Äldre 16 Feb 10:22
    #5

    är det du själv som ställer dessa krav på dig om att du "måste" vara en supermamma eller säger BVC något om barnets viktuppgång? 

    Jag tycker du ska sätta dig ner och fundera på vilka känslor du egentligen har och vad dom egentligen beror på. 

    Att sluta gå på bvc är ju ingen lösning egentligen, för då finns ju risken att du känner dig ännu sämre som mamma som inte går på bvc och du kan känna dig ångestfylld för att du inte tänker på barnets bästa.. Ja du förstår säkert vilka nya tankar som kan ta över och skapa mer ångest. 

    Många mammor upplever stora krav helt i onödan för att dom kanske inte vågar säga som det är. Alla trivs inte med att amma, alla vill inte amma och alla kan inte amma.  Men alla känner bara kravet att man SKA amma...   Och det blir en ond spiral och när man antyder att barnet kanske inte är mätt eller verkar gå dåligt upp i vikt får man ett käckt svar av sköterskan att "amma mera".. Fast man kanske egentligen borde ha prata mer ingående om amningen och hur man egentligen upplever den osv.  Man kanske borde ha gått över till ersättning istället. 

    Så frågan är ju varför du upplever att du är en dålig mamma hos BVC? 

    jag hade en barsk BVC-sköterska men jag var så pass ärlig med hur jag mådde och hur jag upplevde bebistiden att vi fick en nära och god relation hon och jag och upptäckte då att hon inte alls var barsk utan väldigt mjuk och förstående. Det hade jag missat om jag inte sagt något utan bara tänkt på hennes barska ton. DET hade däremot fått mig att undra över min duglighet som förälder. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 10:29
    #6
    Acinorev skrev 2016-02-16 09:21:14 följande:

    Nej, man måste inte gå till Bvc. Kan du inte prata med din Bvc-sköterska om hur du känner? De är inte där för att döma dig utan för att vara en hjälp. Kanske kan hon/han lugna din oro om ni pratar om det?

    Men som sagt - besöken är frivilliga precis som vaccinationerna och läkarbesöken :)

    Hoppas din oro lägger sig. Verkar din bebis må bra så kan du nog vara lugn :)


    Jag har svårt att erkänna när jag mår dåligt så det känns svårt att prata med en främling om det, speciellt någon som egentligen borde få fokusera på mitt barn och inte en hispig mamma..
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 10:31
    #7
    Påven Johanna skrev 2016-02-16 09:21:42 följande:

    Varför är du ledsen efter att ni varit där? Har ditt barn inte gått upp i vikt?


    Barnet går upp men inga jättemängder. Vi har fått gå på viktkontroller 1 gång/vecka sedan födseln. Barnet ligger på -2SD. Det känns som att den skrala viktuppgången är ett mått på mig som mamma och det gör mig ledsen.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 10:34
    #8
    Fru Ve skrev 2016-02-16 09:21:55 följande:

    Nej det är inte ett måste. Men det är tokigt om du ska känna dig nertryckt och kontrollerad. Meningen är ju att BVC-sköterskan ska kunna hjälpa dig och stötta så barnet går upp i vikt. Om du inte är trygg med BVC-sköterskan så byt sköterska eller byt BVC helt och hållet istället! Hellre det än att sluta gå dit och väga barnet. Tänk på att dålig viktuppgång hos en del barn kan bero på sjukdomar eller allergier. Det är ju viktigt då att det upptäcks och att man inte bara ignorerar det. Men självklart ska du få ett bra bemötande! Jag hade själv en jättekonstig BVC-sköterska med första barnet. Hon fick mig bara att må dåligt så med andra barnet bytte jag vårdcentral och fick en jättebra sköterska som har varit toppen!


    Det är inget fel på sköterskan i sig förutom att jag tycker att dom generellt är ganska insnöade på att man ska ge ersättning. Jag vill amma och ge amningen en chans utan att blanda in nåt annat.
  • Steven­Diese
    Äldre 16 Feb 10:36
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-16 10:31:37 följande:
    Barnet går upp men inga jättemängder. Vi har fått gå på viktkontroller 1 gång/vecka sedan födseln. Barnet ligger på -2SD. Det känns som att den skrala viktuppgången är ett mått på mig som mamma och det gör mig ledsen.
    Ditt barn kommer bedömas på en uppsjö olika sätt i livet.

    Tyvärr fungerar det så här. När barnet blir lite större så kommer du inse att du inte behöver oroa dig, de flesta barn är helt normala oavsett hur långt från kurvorna de är. Sen att BVC har dille på att alla ungar ska vara stöpta i en form ska du inte bry dig om.
  • Anonym (Thea)
    Äldre 16 Feb 10:38
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-16 10:29:18 följande:

    Jag har svårt att erkänna när jag mår dåligt så det känns svårt att prata med en främling om det, speciellt någon som egentligen borde få fokusera på mitt barn och inte en hispig mamma..


    BVC sköterskan finns även där för den 'hispiga" mamman inte bara för barnet... Jag kämpar själv med måendet och får ångestklump ibland inte över barnet men situationen i övrigt och vi har pratat om det och det erbjuds antingen samtal med henne eller med den psykolog som är kopplad till BVC... Så känn inte att hon inte finns där för dig för en bra BVC sköterska vill att du också ska må bra... Känner du inte så byt BVC det har du rätt till
Svar på tråden Måste man gå på BVC?