• Äldre 22 Feb 13:37
    320551 visningar
    679 svar
    679
    320551

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Äldre 22 Feb 20:24
    #11

    Glömde skriva att jag är 32 år och har normalt BMI..

  • Äldre 22 Feb 21:03
    #12

    Har bf om 8 dagar, trots bra resultat på kub kan jag ändå inte sluta oroa mig att ngt är fel ex ds.

    Jättejobbigt att inte kunna njuta av graviditeten..


    Carabellis kusp skrev 2016-02-22 18:53:17 följande:

    Här har du en 27-åring som fick 1:2 på kub pga nackspalten som var 4 mm. Mkp visade dock normalt snabbtest och långtidsanalys. Alla ultraljud har varit normala inklusive ett riktat hjärtultraljud. Har BF om 12 dagar.

    Om jag ska vara helt ärlig är oron fortfarande förlamande. Jag är så rädd för vad det kan vara för fel på mitt barn. Något direkt; hudavvikelser, avsaknad av ögon, gomspalt, öron som avviker... Eller något som märks senare; autism, utvecklingsstörning, muskelsvaghet... Mitt dåliga kub har förändrat allt i graviditeten.


  • Nmg
    Äldre 22 Feb 21:18
    #13

    Jag har fått svar från nipt test och där stod det bara nånting med resultatet visar att fostertiden var normalt , ingen sannolikhet eller så?

  • Nmg
    Äldre 22 Feb 21:19
    #14

    Fosterprovet ska det stå

  • Äldre 22 Feb 21:20
    #15

    Plommon 222 det va ju blodet för mig med som ställde till det. Vet att folk fått mkt sämre resultat och fött friska barn, men som läkaren sa det är ju omöjligt att ge nån garanti utav 187 personer jag samtalar med i detta rum så är 1 av dem drabbad och jag vet ju inte om det är du eller någon annan. Sett folk med bättre odds som fått dåliga svar så vågar inte ta något föregivet. Vågar inte köpa barnvagn, vill inte kolla på bebiskläder, känns som man är berövad dessa 10 dagar på sin graviditet.

  • Äldre 22 Feb 21:22
    #16

    hannis jag va super orolig när jag fick min son. Inte förrän jag fick hålla honom efter förlossningen släppte en stor sten och jag grinade av lycka och va så stolt över mitt barn. Det kommer nog bli jättebra ska du se .

  • Äldre 22 Feb 21:23
    #17

    Nmg, men det borde väl betyda att allt är bra? vet att man kan få reda på könet också via både NIPT och Fvp. 

  • Äldre 22 Feb 21:46
    #18

    Åh tack, känns skönt att fler känt som mig. Så sjukt att jag inte är det minsta rädd för förlossning utan bara om det är ngt fel,för det är väl så -det mamman inte kontrollera...

    Gjorde du kub med din son?


    myrslok skrev 2016-02-22 21:22:13 följande:

    hannis jag va super orolig när jag fick min son. Inte förrän jag fick hålla honom efter förlossningen släppte en stor sten och jag grinade av lycka och va så stolt över mitt barn. Det kommer nog bli jättebra ska du se .


  • Nmg
    Äldre 22 Feb 21:46
    #19

    Ja precis, fick veta att det är en pojke :)


    myrslok skrev 2016-02-22 21:23:53 följande:

    Nmg, men det borde väl betyda att allt är bra? vet att man kan få reda på könet också via både NIPT och Fvp. 


  • Äldre 22 Feb 21:53
    #20

    Hannis nej jag va mkt yngre då så gjorde aldrig kub, enbart rutinultrat som såg bra ut, men blev ändå orolig och drömde tom nån hemsk mardröm innan bf om att han va helt missbildad. Tror det är rätt vanligt. Det blir nog jättebra ska du se när du får se din skatt.

Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.