• Äldre 22 Feb 13:37
    321630 visningar
    679 svar
    679
    321630

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Äldre 22 Feb 21:55
    #21

    Nmg grattis till pojken . Hoppas jag får positiva besked om 10 dagar. Då vill jag gärna veta kön också.

  • Äldre 23 Feb 01:00
    #22

    Jag fick 1/2 , 1/3,1/18 på kub med en nackspalt på 7.När vi skulle göra ftp så hade hon redan somnat in i magen. Vid obduktionen visade det sig att hon led av Trisomi 18. På torsdag är det dags för kub igen och det är månfa blandade känslor inför det. Är 32 år.

  • Nmg
    Äldre 23 Feb 06:30
    #23

    Åh va jobbigt förstår att du är orolig


    Moonlight83 skrev 2016-02-23 01:00:29 följande:

    Jag fick 1/2 , 1/3,1/18 på kub med en nackspalt på 7.När vi skulle göra ftp så hade hon redan somnat in i magen. Vid obduktionen visade det sig att hon led av Trisomi 18. På torsdag är det dags för kub igen och det är månfa blandade känslor inför det. Är 32 år.


  • Nmg
    Äldre 23 Feb 06:31
    #24

    Tack! Det blir bra ska du se


    myrslok skrev 2016-02-22 21:55:06 följande:

    Nmg grattis till pojken . Hoppas jag får positiva besked om 10 dagar. Då vill jag gärna veta kön också.


  • Äldre 23 Feb 09:04
    #25

    Moonlight 83 vilken mardröm du gått igenom . Förstår verkligen din oro! Jag kommer nog inte att göra kub igen någonsin. Väljer isåfall NIPT direkt . Jag hade läst så mkt innan jag gjorde kub och hört så många få falskt positiva svar (dåliga) så var nästan inställd på det, men det kändes ändå jobbigt och värre att behöva vänta så länge på besked. Det går säkert bra denna gång för dig. Du hade bara extrem otur. Du är ju så ung också fortfarande. Håller tummarna för dig på Torsdag Moonlight 83! kram.

  • Äldre 23 Feb 17:36
    #26

    Det är hemskt att man måste gå igenom allt detta. Alla som vill borde få göra nipt i v 8! Inget väntande i evigheter medan barnet växer och växer, man oroar sig, samtidigt som det inte är bra att oroa sig, så då måste man försöka sluta oroa sig, fast det går inte, så då oroar man sig över att man oroar sig. Allt i väntan på groteska prover med långa nålar och ev fruktansvärda beslut att ta över ett foster som redan är stort! Puhhh, snart börjar min väntan på svar från MKP...

  • Äldre 23 Feb 17:47
    #27

    Håller med dig helt Havsblomman. Man kastas mellan hopp och förtvivlan. Jag är rädd att om jag stänger ute risken för dåligt svar och blundar för det värsta så kommer det som en extrem chock sen. Samtidigt så är jag rädd att om jag tänker på att jag kan få ett väldigt dåligt svar så börjar jag förbereda mig på det mentalt och stänger av känslan av graviditeten och min härliga förväntan på mitt barn. Jag har blivit berövad så mkt känns det som. Det är inte mänskligt med så osäkra tester med så långa väntetider på svar efteråt. När får du ditt svar havsblomman? 

  • Äldre 23 Feb 20:49
    #28

    Men nipt på ger väl inte heller 100% säkerhet? Utan man brukar få gå vidare med ftp eller mkp även efter det om man fått dåliga resultat/sannolikhet?Samt att nipt måste bekostas själva och kostar över 6000.

  • Nmg
    Äldre 23 Feb 22:34
    #29

    Det stämmer men sannolikheten "fångad"'till 99,7% för tex downs syndrom. Och 98% för de andra avvikelserna. Skillnaden är att man inye behlver göra fvp i lika lång fall som med kub.


    Moonlight83 skrev 2016-02-23 20:49:14 följande:

    Men nipt på ger väl inte heller 100% säkerhet? Utan man brukar få gå vidare med ftp eller mkp även efter det om man fått dåliga resultat/sannolikhet?Samt att nipt måste bekostas själva och kostar över 6000.


  • Nmg
    Äldre 23 Feb 22:34
    #30

    I lika många fall skulle det stå.


    Nmg skrev 2016-02-23 22:34:09 följande:

    Det stämmer men sannolikheten "fångad"'till 99,7% för tex downs syndrom. Och 98% för de andra avvikelserna. Skillnaden är att man inye behlver göra fvp i lika lång fall som med kub.


Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.