• Äldre 22 Feb 13:37
    320577 visningar
    679 svar
    679
    320577

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Äldre 27 Feb 22:21
    #51

    Det som ni skriver passar in på mig helt.

    Det med att man inte vågar ta till sig barnet knappt och inte vågar hoppas för mycket, sedan andra sekunden kollar bebis kläder och funderar på namn.

    Så jobbigt att inte kunna njuta av graviditeten alls knappt.. :/

  • Anonym (G)
    Äldre 28 Feb 07:50
    #52
    Linn1994 skrev 2016-02-27 22:21:13 följande:

    Det som ni skriver passar in på mig helt.

    Det med att man inte vågar ta till sig barnet knappt och inte vågar hoppas för mycket, sedan andra sekunden kollar bebis kläder och funderar på namn.

    Så jobbigt att inte kunna njuta av graviditeten alls knappt.. :/


    Det kommer tillbaka när ni fått besked om att allt är bra! Så var det för mig i alla fall. Ha hopp! Kram
  • Äldre 1 Mar 08:29
    #53
    Anonym (G) skrev 2016-02-28 07:50:38 följande:
    Det kommer tillbaka när ni fått besked om att allt är bra! Så var det för mig i alla fall. Ha hopp! Kram
    Jo jag hoppas! sjukt nervös när tiden närmar sig har tom fått magkatarr. 3 dagar kvar!

    havsblomma hur har det gått för dig? 
  • Äldre 2 Mar 14:26
    #54

    Ååååhhh jag är sååååå dum!!!!

    Trodde jag skulle testa nu den tredje, men det var 1/3!

    Så missade min tid och det finns ingen igen fören denn 14 :(

  • Äldre 2 Mar 14:30
    #55

    Min eviga väntan börjar idag. Ska alldeles strax ta mig iväg på NIPT-provtagning.
    Gjorde KUB-test igår med sannolikhet 1:82 för downs syndrom. Från ofattbar glädje av att se Flurpen för första gången till någon slags chocktillstånd.
    Försöker tänka positivt, att 81 är så många fler än 1, men det är inte alldeles enkelt... Håller alla tummar jag har!

  • Äldre 2 Mar 14:36
    #56
    Linn1994 skrev 2016-03-02 14:26:41 följande:

    Ååååhhh jag är sååååå dum!!!!

    Trodde jag skulle testa nu den tredje, men det var 1/3!

    Så missade min tid och det finns ingen igen fören denn 14 :(


    Men nej vad jobbigt . Lätt hänt att ta fel på tiden. Kunde du inte få en snabbare tid? som tur är så tar ju mkp svaret inte lika lång tid som NIPT. Finns de som fått vänta 3 veckor på svar efter NIPT. Lycka till Linn och tänk på att det är ytterst liten risk att det kommer ske igen kram.
  • Äldre 2 Mar 14:38
    #57
    ausaaf skrev 2016-03-02 14:30:20 följande:

    Min eviga väntan börjar idag. Ska alldeles strax ta mig iväg på NIPT-provtagning.
    Gjorde KUB-test igår med sannolikhet 1:82 för downs syndrom. Från ofattbar glädje av att se Flurpen för första gången till någon slags chocktillstånd.
    Försöker tänka positivt, att 81 är så många fler än 1, men det är inte alldeles enkelt... Håller alla tummar jag har!


    Då sitter vi i samma båt du och jag. Håller tummarna för oss båda. Va det ditt blodprov som bidrog till risken eller va det nackspalten?
  • Äldre 2 Mar 19:31
    #58
    myrslok skrev 2016-03-02 14:36:27 följande:

    Men nej vad jobbigt . Lätt hänt att ta fel på tiden. Kunde du inte få en snabbare tid? som tur är så tar ju mkp svaret inte lika lång tid som NIPT. Finns de som fått vänta 3 veckor på svar efter NIPT. Lycka till Linn och tänk på att det är ytterst liten risk att det kommer ske igen kram.


    I linköping har de bara en dag i veckan som de gör mkp, mitt svar kommer ta ca 2 veckor.

    Fick i alla fall tid för ett vanligt ultraljud nu på fredag för att stilla oron lite.. men blir så arg på mig själv :(!
  • Äldre 3 Mar 08:31
    #59
    myrslok skrev 2016-03-02 14:38:45 följande:
    Då sitter vi i samma båt du och jag. Håller tummarna för oss båda. Va det ditt blodprov som bidrog till risken eller va det nackspalten?
    Nackspalten, som visserligen inte var mycket bredare än "normalt" men tillräckligt för att öka sannolikheten. Var inga konstigheter att lämna blodprovet igår iaf så nu är det bara att vänta...
  • Äldre 3 Mar 09:41
    #60
    ausaaf skrev 2016-03-03 08:31:19 följande:
    Nackspalten, som visserligen inte var mycket bredare än "normalt" men tillräckligt för att öka sannolikheten. Var inga konstigheter att lämna blodprovet igår iaf så nu är det bara att vänta...
    Skönt att det gick bra . Väntan är hemsk ska få mitt svar morgon om jag inte har otur då blir det väl på Mån. Huvudsaken är att det blir ett bra svar iallafall. Har hört många som haft en aningen bredare nackspalt som fått helt friska barn så håller tummarna att det är detsamma för dig. Känns iallafall bra att man har chansen att göra NIPT och slipper risken för missfall.
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.