• myrslok

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • myrslok
    ausaaf skrev 2016-03-07 14:05:42 följande:
    Skönt att det såg bra ut :)
    Tack! känns mer lättande och befriande än jag kunnat ana faktiskt. Vet att det är galet jobbigt att vänta på svar, men det är faktiskt positivt om det dröjer lite. Min bm sa att om de finner något avvikande på provet så faxar labbet direkt och bm ringer upp dessa personer. Det innebär att de får reda på svaren lite snabbare. Så dröjer det så är det i princip aldrig ett dåligt besked. Håller tummarna för dig! kommer säkert gå bra.
  • Moonlight83

    Ni som gjort nipt har ni gått privat eller vi vanlig mvc landstinget? Ni som gått via vanlig mvc vad har ni fått betala?

  • myrslok
    Moonlight83 skrev 2016-03-14 14:33:39 följande:

    Ni som gjort nipt har ni gått privat eller vi vanlig mvc landstinget? Ni som gått via vanlig mvc vad har ni fått betala?


    Jag går hos privat bm. Hon remitterade mig till kub på ett sjukhus i närheten. Eftersom jag fick högrisk på kub fick jag gratis nipt. Det får alla i Stockholms län. Samma avdelning på sjukhuset som gjorde kub utförde även nipt.
  • Nmg

    Jag fick privat


    Moonlight83 skrev 2016-03-14 14:33:39 följande:

    Ni som gjort nipt har ni gått privat eller vi vanlig mvc landstinget? Ni som gått via vanlig mvc vad har ni fått betala?


  • Linn1994

    Gjorde moderkaksprovet igår.

    Är så nervös och orolig.

    Just nu såhär tätt inpå mest orolig för missfall..

    Men sedan såklart livrädd för provresultaten.

    Allt detta äter verkligen upp mig, är som en zoombie och orkar inte göra någonting.

    Förutom att tänka på det heela tiden!

  • myrslok
    Linn1994 skrev 2016-03-15 15:31:07 följande:

    Gjorde moderkaksprovet igår.

    Är så nervös och orolig.

    Just nu såhär tätt inpå mest orolig för missfall..

    Men sedan såklart livrädd för provresultaten.

    Allt detta äter verkligen upp mig, är som en zoombie och orkar inte göra någonting.

    Förutom att tänka på det heela tiden!


    Förstår dig jag deppade ihop totalt under min väntan, men när beskedet äntligen kom så kunde jag andas ut och nu känns det nästan bortglömt. Detta du känner är just nu. Du kommer att få andra känslor sen. Håller tummarna jätte hårt för dig!
  • ausaaf
    Moonlight83 skrev 2016-03-14 14:33:39 följande:

    Ni som gjort nipt har ni gått privat eller vi vanlig mvc landstinget? Ni som gått via vanlig mvc vad har ni fått betala?


    Vi fick frågan av BM om vi ville göra KUB och iom att resultatet var sämre än 1:200 blev vi erbjudna att gå vidare med NIPT. Har inte betalat för något av dem.
    Min mvc är privat men har avtal med landstinget.

  • ausaaf

    Idag kom äntligen svaret och det såg normalt ut. En sådan lättnad! Firar med alkoholfritt bubbel ikväll :)

  • myrslok
    ausaaf skrev 2016-03-16 15:12:51 följande:

    Idag kom äntligen svaret och det såg normalt ut. En sådan lättnad! Firar med alkoholfritt bubbel ikväll :)


    Grattis!! vad härligt att höra. Skål
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.