• Äldre 22 Feb 13:37
    320587 visningar
    679 svar
    679
    320587

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Äldre 31 Aug 16:40
    #91
    Maria Therese skrev 2016-08-30 18:58:40 följande:
    Det är "bara" trisomi 21 de nämnde inte 18 eller 13 så antar de är ok.

    Möte var idag och ska ta testet imorgon. Men fy denna väntan!
    Hur gick de med testet idag?

    Ja väntan är olidlig, har bara gått ett par dagar för mig men blir helt kallsvettig så fort telefonen ringer!
  • Äldre 31 Aug 19:44
    #92

    Testet var snabbt överstökat... Men alltså jag vet inte hur man ska klara av de här 10 låååånga arbetsdagarna det ska ta innan resultatet kommer. Usch och fy!

    När har det gått 10 dagar för dig?

  • Anonym (G)
    Äldre 1 Sep 12:25
    #93
    Vadgörvinu skrev 2016-08-30 07:50:26 följande:

    Åhh jag förstår din oro!

    Jag fick 1:107 för trisomi 18. Helt normaul UL med 1,6 mm nackspalt men blodvärden var tydligen riktigt "dåliga" enligt bm. . . .

    Blev erbjuden moderkaksbiopsi eller fostervattenprov och bokade in första alternativet i ren förskräckelse.

    Funderade sen lite till och kom fram till att jag inte känner mig bekväm med den missfallsrisk (om än minimal) som ändå är kopplad till de båda proven.

    Valde att istället betala NIPT testet själv och fick en tid redan igår ( ca 3 h efter KUB) till att göra detta.

    Nu är de iväg skickat så bara denna eviga väntan . ..

    Har haft så mycket otur i livet rent generellt på senaste så hoppades lite att universum skulle ge mig en paus på KUB men icke.

    Håller alla tummar för att NIPT resultatet kommer snabbt och att allt är normalt.

    Är livrädd för att de ska finnas avvikelser eller att dom inte ska kunna få fram ett resultat alls.

    Hur var de för dig? Är de på 21,18 eller 13 som din sannolikhet är 1:64?


    Vi hade också dåliga värden på blodprov (har skrivit i tråden innan). Ta fasta på att ultraljudet var bra! Hade de funnit något där hade läget kanske sett betydligt sämre ut?

    Jag förstår din oro! Hoppas att ditt barn är friskt.

    Har ni gjort IVF?
  • Äldre 1 Sep 12:58
    #94
    Maria Therese skrev 2016-08-31 19:44:55 följande:

    Testet var snabbt överstökat... Men alltså jag vet inte hur man ska klara av de här 10 låååånga arbetsdagarna det ska ta innan resultatet kommer. Usch och fy!

    När har det gått 10 dagar för dig?


    Nej det är helt olidligt. Pendlar mellan hopp och förtvivlan.

    Vart skulle dom skicka ditt prov för analys?

    Mitt skulle upp till Karolinska och om provsvaret är "normalt" så laddas det upp där så fort de är färdigt. Är provet onormalt eller det inte finns tillräckligt fosterdna för att genomföra så får bm provsvaret inringt och hon ringer sen mig.

    Försöker tänka att varje dag utan ett samtal är ett steg i rätt riktning iallafall.

    Mina 10 arbetsdagar är "över" den 12/9.

    Dina måste bli onsdagen där den 14/9?
  • Äldre 1 Sep 13:07
    #95
    Anonym (G) skrev 2016-09-01 12:25:41 följande:

    Vi hade också dåliga värden på blodprov (har skrivit i tråden innan). Ta fasta på att ultraljudet var bra! Hade de funnit något där hade läget kanske sett betydligt sämre ut?

    Jag förstår din oro! Hoppas att ditt barn är friskt.

    Har ni gjort IVF?


    Ja när dom negativa tankarna så försöker jag tänka att de iallafall där såg normalt ut.

    Nej ingen IVF. Graviditeten var högst oplanerad även om de fanns planer på barn inom två år.

    Detta ledde till att sambon tog ett beslut om att han inte var redo just nu och informerade mig om att han ville avsluta vår relation om jag valde att behålla.

    Utöver det har jag även tampats med blödningar under graviditeten ( allt från rosa flytningar till klarröda färska blödningar) de senaste veckorna som också tärt psykiskt.

    Nu hoppas jag bara på att allt är bra med den lilla så att jag äntligen kan börja njuta och glädjas åt min graviditet!
  • Anonym (G)
    Äldre 1 Sep 14:40
    #96
    Vadgörvinu skrev 2016-09-01 13:07:40 följande:

    Ja när dom negativa tankarna så försöker jag tänka att de iallafall där såg normalt ut.

    Nej ingen IVF. Graviditeten var högst oplanerad även om de fanns planer på barn inom två år.

    Detta ledde till att sambon tog ett beslut om att han inte var redo just nu och informerade mig om att han ville avsluta vår relation om jag valde att behålla.

    Utöver det har jag även tampats med blödningar under graviditeten ( allt från rosa flytningar till klarröda färska blödningar) de senaste veckorna som också tärt psykiskt.

    Nu hoppas jag bara på att allt är bra med den lilla så att jag äntligen kan börja njuta och glädjas åt min graviditet!


    När beskedet kommer och om det är positivt så kommer du sannolikt att gå vidare snabbt. Så var det för oss. Det var som att vända blad. Men kapitlet med test och väntan var väldigt påfrestande.

    Vilket märkligt sätt att agera på av din kille. Vad gör två år om man ändå vill ha barn tillsammans och planerar ett liv ihop som familj? Den enda logiken jag kan se är att han antingen 1 ändå tvekade någonstans och kanske inte ville ha barn trots allt eller 2 blev förbannad för att han inte fick bestämma/ha kontroll och alltså straffar dig genom att göra slut (barnet kommer ju i alla fall). Så onödigt om det är det sistnämnda. Tråkigt. Kanske är du bättre utan en så omogen person.

    Dubbel kram till dig!
  • Äldre 6 Sep 19:57
    #97
    Vadgörvinu skrev 2016-09-01 12:58:45 följande:

    Nej det är helt olidligt. Pendlar mellan hopp och förtvivlan.

    Vart skulle dom skicka ditt prov för analys?

    Mitt skulle upp till Karolinska och om provsvaret är "normalt" så laddas det upp där så fort de är färdigt. Är provet onormalt eller det inte finns tillräckligt fosterdna för att genomföra så får bm provsvaret inringt och hon ringer sen mig.

    Försöker tänka att varje dag utan ett samtal är ett steg i rätt riktning iallafall.

    Mina 10 arbetsdagar är "över" den 12/9.

    Dina måste bli onsdagen där den 14/9?


    Jag blir tokig av väntan. Har också prover via karolinska och det laddas upp i portalen. Ja jag antar att det blir 14/9.

    Känns som sju år dit...
  • Äldre 7 Sep 11:00
    #98
    Maria Therese skrev 2016-09-06 19:57:13 följande:
    Jag blir tokig av väntan. Har också prover via karolinska och det laddas upp i portalen. Ja jag antar att det blir 14/9.

    Känns som sju år dit...
    Jag håller på att bli helt galen. Förra veckan gick ganska bra då jag höll mig sysselsatt men denna vecka är KATASTROF!

    Vill veta nu och slippa gå omkring med denna oro och klump i magen! Rynkar på näsan
  • Äldre 8 Sep 17:24
    #99

    Idag fick jag besked från karolinska!

    Fosterprovet kom tillbaka normalt och vi väntar en till tjej! Tjej nr 3!

  • Äldre 8 Sep 19:43
    Maria Therese skrev 2016-09-08 17:24:36 följande:

    Idag fick jag besked från karolinska!

    Fosterprovet kom tillbaka normalt och vi väntar en till tjej! Tjej nr 3!


    Åhh vad härligt!

    Jag loggade precis in och fick samma svar!

    Allt normalt och en liten tjej!
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.