• Äldre 22 Feb 13:37
    321854 visningar
    679 svar
    679
    321854

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Äldre 2 Nov 18:22
    3hjärtan skrev 2016-11-02 18:08:58 följande:

    Jag fick dåligt på kub på trisomi 13&18. Gjorde nipt som visade trisomi 21. Gjorde fvp som även det visade trisomi 21. Lider med dig då jag gått igenom samma helvete. Håller tummarna för dig! Har ju hänt att nipt visat fel.


    Tyvärr samma här. Bekräftad trisomi 13 med UL. :( Så ledsen.

    Hur mår du nu? Har ni börjat försöka på nytt?
  • Äldre 3 Nov 10:30
    mamalolo skrev 2016-11-02 18:22:02 följande:

    Tyvärr samma här. Bekräftad trisomi 13 med UL. :( Så ledsen.

    Hur mår du nu? Har ni börjat försöka på nytt?


    Vad tråkigt att höra att det var T 13:(

    Jag gjorde mitt avbrytande för bara drygt 2 v sedan så får vänta på att blödning avtar sen skulle jag invänta en mens innan vi skulle försöka igen. Så ingen aning när vi kan börja om igen.

    När sker ditt avbrytande?
  • Äldre 3 Nov 13:34
    3hjärtan skrev 2016-11-03 10:30:14 följande:
    Vad tråkigt att höra att det var T 13:(

    Jag gjorde mitt avbrytande för bara drygt 2 v sedan så får vänta på att blödning avtar sen skulle jag invänta en mens innan vi skulle försöka igen. Så ingen aning när vi kan börja om igen.

    När sker ditt avbrytande?
    Ah jag förstår. <3 Hur mår du i övrigt? Får jag DM:a dig med lite frågor?

    Jag har inte fått datum än men någon gång nästa vecka. Bävar verkligen. 
  • Äldre 3 Nov 14:15
    mamalolo skrev 2016-11-03 13:34:29 följande:

    Ah jag förstår. <3 Hur mår du i övrigt? Får jag DM:a dig med lite frågor?

    Jag har inte fått datum än men någon gång nästa vecka. Bävar verkligen. 


    Bara att skriva till mig !
  • Äldre 22 Nov 11:49

    Usch, jag känner att den här tråden är lite för mig. Jag var på KUB för en vecka sen och fick 1:21 för trisomi 21. De andra två låg på 1:78 och 1:176. Det var nackspalten som var 4mm som drog ner det hela och min ålder. I går gjorde jag NIPT i Linköping och sitter här nu och kan knappt jobba för jag är så nervös. 

  • Äldre 23 Nov 13:28
    Ankissen skrev 2016-11-22 11:49:05 följande:

    Usch, jag känner att den här tråden är lite för mig. Jag var på KUB för en vecka sen och fick 1:21 för trisomi 21. De andra två låg på 1:78 och 1:176. Det var nackspalten som var 4mm som drog ner det hela och min ålder. I går gjorde jag NIPT i Linköping och sitter här nu och kan knappt jobba för jag är så nervös. 


    Åh, jag lider med dig. Väntan är olidlig. Kan inte annat än sända dig en stor kram. 

    Hur gammal är du om jag får fråga? Och hur tänker ni kring trisomi 21? Hur kommer ni göra om det visar sig vara det?
  • Äldre 23 Nov 19:44
    mamalolo skrev 2016-11-23 13:28:47 följande:

    Åh, jag lider med dig. Väntan är olidlig. Kan inte annat än sända dig en stor kram. 

    Hur gammal är du om jag får fråga? Och hur tänker ni kring trisomi 21? Hur kommer ni göra om det visar sig vara det?


    Jag är 38 år så jag visste att jag förmodligen skulle bli högrisk. Men nackspalten var jag liksom inte beredd på. :( Jag känner spontant att jag vill ta bort om det är DS. Vill inte lägga det ansvaret på mina två andra barn den dagen vi inte finns. :( Jobbigt att tänka på en ev. abort i v.17 och precis vid jul. :(
  • Äldre 23 Nov 19:56
    Ankissen skrev 2016-11-23 19:44:55 följande:

    Jag är 38 år så jag visste att jag förmodligen skulle bli högrisk. Men nackspalten var jag liksom inte beredd på. :( Jag känner spontant att jag vill ta bort om det är DS. Vill inte lägga det ansvaret på mina två andra barn den dagen vi inte finns. :( Jobbigt att tänka på en ev. abort i v.17 och precis vid jul. :(


    Jag förstår det. <3 Jag finns här om det är något du vill fråga. Var själv i vecka 17 när jag avbröt graviditeten för 1,5 v sedan.
  • Äldre 24 Nov 08:01
    mamalolo skrev 2016-11-23 19:56:06 följande:
    Jag förstår det. <3 Jag finns här om det är något du vill fråga. Var själv i vecka 17 när jag avbröt graviditeten för 1,5 v sedan.
    Åh vad snällt av dig! Hur har du mått rent fysiskt efter avbrytandet? Och hur är det med sjukskrivning?
  • Äldre 24 Nov 21:08
    Ankissen skrev 2016-11-24 08:01:20 följande:

    Åh vad snällt av dig! Hur har du mått rent fysiskt efter avbrytandet? Och hur är det med sjukskrivning?


    För mig gick det smidigt/snabbt rent fysiskt. Har varit sjukskriven 3-27 nov (kan få förlängt om jag vill men det känns ok att börja jobba). Fick NIPT-resultatet 1 nov. Gjorde UL 2 nov.

    Men jag mår bättre efter avbrytandet än jag gjorde mellan besked och avbrytande. Det hann gå två veckor och jag stod knappt ut. Kändes som en evighet. :(

    Håller tummarna för er. <3
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.