• myrslok

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Stormigt
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-09-20 08:35:00 följande:

    Här är en till med samma förtvivlande känsla! Va på kub i veckan och visade på bred nackspalt och vätska vid ryggen. Fick ett kub resultat på 1:2. Helt vidrigt! Har sån panik att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Är 38 snart och mitt tredje barn. Jag har längtat efter en trea i flera år och när jag väl fick med sambon på samma tåg så visade det sig att jag hade väldigt låg äggreserv och efter 1,5 års kämpande kom det efterlängtade plusset. Därav ännu mer förstörd för detta är min sista chans, kommer garanterat inte få fler :(. Gjorde moderkaksprov igår och får svar om minst en vecka!

    Känns som när jag läst att det är mer kört när nackspalten är bred än om man har dåliga blodprov?! Jag vet inte hur mina blodprov såg ut inte heller hur bred nacken var. Men bebisen var iaf i rätt storlek och alla andra kroppsdelar såg bra ut (vad de kunde se).

    Kommer nog avbryta om det visar på något men känner jag kmr trilla ner långt ned. Någon som vet om man får hjälp att prata med ngn?


    Sa de inget om hur bred nackspalten var på kub ul när de mätte till dig?

    Skönt att provet gick att genomföra (mkp) håller tummarna för fint resultat ? de sa på näl att gör man provet på tex torsdag så får man svar senast onsdag nästa vecka.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Stormigt skrev 2019-09-22 03:59:08 följande:

    Sa de inget om hur bred nackspalten var på kub ul när de mätte till dig?

    Skönt att provet gick att genomföra (mkp) håller tummarna för fint resultat ? de sa på näl att gör man provet på tex torsdag så får man svar senast onsdag nästa vecka.


    Näe de sa inte det, på kub sa hon väldigt bred och när jag tog upp det dagen efter med läkaren som skulle utföra mkp sa han bara det spelar ingen roll i detta läge hur bred den är den kan va 3,4,5. När jag tog upp att hon inte kunde mäta näsbenet för bebisen låg konstigt sa han bara att det är varannat barn kanske med ds som inte har näsben. Jag ville ju fiska efter hopp men det var inte lönt.

    Hoppas på svar senast ons då även om jag kräks av tanken. Ena stunden tror jag det går bra och nästa att det är fullständigt kört. Har en hemsk ångest över mig konstant!

    Håller tummarna för dig oxå, men som din man säger så är chanserna goda!
  • nypan78

    Hej på er,

    Jag är 40 år och väntar mitt 4:e barn, denna gång.tänker vi göra kUB. Igår.pratade jag med min man om hur vi skumle ställa oss till ett dåligt resultat - men jag googlade ju också alla processer man ska gå igenom först. Vilket helvete. Samtidigt läser jag riskerna som 40åring att få ett barn med ds eller liknande...och blir så rädd. Kan man ens få ett bra resultat i min ålder?

  • naanoo
    nypan78 skrev 2019-09-25 20:39:48 följande:

    Hej på er,

    Jag är 40 år och väntar mitt 4:e barn, denna gång.tänker vi göra kUB. Igår.pratade jag med min man om hur vi skumle ställa oss till ett dåligt resultat - men jag googlade ju också alla processer man ska gå igenom först. Vilket helvete. Samtidigt läser jag riskerna som 40åring att få ett barn med ds eller liknande...och blir så rädd. Kan man ens få ett bra resultat i min ålder?


    Varför gör du inte bara nipt direkt istället för att gå och oroa dig för ett kub som säkerligen visar dåligt resultat pga din ålder... vill inte låta hård men gör du nipt så får du veta med över 99 % säkerhet om ditt barn har trisomi 13, 18, 21 samt könskromosomsavvikelser plus att du får veta kön också. Detta kan du göra från v 10 (10+0)
  • nypan78
    naanoo skrev 2019-09-25 20:54:11 följande:

    Varför gör du inte bara nipt direkt istället för att gå och oroa dig för ett kub som säkerligen visar dåligt resultat pga din ålder... vill inte låta hård men gör du nipt så får du veta med över 99 % säkerhet om ditt barn har trisomi 13, 18, 21 samt könskromosomsavvikelser plus att du får veta kön också. Detta kan du göra från v 10 (10+0)


    Där har du en poäng, man får antagligen bekosta det själv då, eller? I mitt landsting får man göra nipt vid dåligt kub resultat...
  • naanoo
    nypan78 skrev 2019-09-25 21:13:54 följande:

    Där har du en poäng, man får antagligen bekosta det själv då, eller? I mitt landsting får man göra nipt vid dåligt kub resultat...


    Ja det får man bekosta själv, men det är det värt :)
  • Viennah

    Hej, Jag och min fästman känner oss helt förkrossade efter vårt första ultraljud igår i samband med KUB. Jag är 35 år och väntar första barnet. Barnmorskan var väldigt tyst och sa sen att hon inte kommer ge oss några siffror men att det finns förhöjd risk för kromosomfel, hon kunde se direkt att nackspalten var väldigt bred. Så imorgon ska jag få göra ett moderkaksprov, är nu i vecka 13. Vad jag förstod på BM är chansen minimal att allt ska vara bra så vi bara gråter och gråter. Det har varit en tuff resa för oss att ens bli gravida.

    Har någon varit med om väldigt bred nackspalt/hög sannolikhet men fått svar efter moderkaksprovet att inga fel hittades/att allt var normalt? Griper efter halmstrån just nu... vet inte hur man ska gå vidare efter detta ????

  • Anonym (Förtvivlad)
    Viennah skrev 2019-09-26 10:10:25 följande:

    Hej, Jag och min fästman känner oss helt förkrossade efter vårt första ultraljud igår i samband med KUB. Jag är 35 år och väntar första barnet. Barnmorskan var väldigt tyst och sa sen att hon inte kommer ge oss några siffror men att det finns förhöjd risk för kromosomfel, hon kunde se direkt att nackspalten var väldigt bred. Så imorgon ska jag få göra ett moderkaksprov, är nu i vecka 13. Vad jag förstod på BM är chansen minimal att allt ska vara bra så vi bara gråter och gråter. Det har varit en tuff resa för oss att ens bli gravida.

    Har någon varit med om väldigt bred nackspalt/hög sannolikhet men fått svar efter moderkaksprovet att inga fel hittades/att allt var normalt? Griper efter halmstrån just nu... vet inte hur man ska gå vidare efter detta ????


    Å vad jag känner med dig! Jag gjorde moderkaksprov förra tors och väntar fortf på svar! Jag har sån panik att jag vet inte vad jag ska ta mig till, vetskapen av att de kan ringa vilken sekund som helst är rena tortyren!

    Vad jag har läst mig till så är det många det går bra för. En person hade 9 mm nackspalt och det visade på inga kromosomavvikelser!

    Jag håller alla tummar det går för att det ska gå bra för er!
  • Viennah

    Tack för pepp. Lite synd att hon inte sa hur bred igår och vi var för chockade för att ens tänka på att fråga... då har vi samma sits, det är den värsta känslan jag varit med om... håller tummarna för er också! Väntan är helt olidlig...

  • surtanten
    Gummsan83 skrev 2019-09-06 14:09:59 följande:

    Ö


    Vi och är precis med om samma, men vår barnmorska sa att eftersom siffrorna var så låga så tyckte hon att Nipt inte ens var att tänka på utan rekommenderade MKP direkt. Det kunde man göra ifrån v 11. Jag har samma som dig, mitt 5:e barn ( 4:grav pga av tvillingar) men min sambos första. Jag är 36 år. Vi fick inget som tyder på kromosomavvikelse enligt MKP men nu går vi igenom hels bebisen om hjärtfel finns pga nackspalten är så stor. Vill du ha någon som går igenom samma så får du gärna skicka PM. Jag hade fixat och sörjde redan vår bebis innan vi fick beskedet att det var okej. Men som sagt ännu vet vi inte om vi får behålla vår lilla stjärna och då är jag nu i v 19 :(
    Jag fick inte ens frågan om moderkaksprov, de bokade in fvp direkt men då jag inte var i v 15 än så tiggde jag till mig NIPT innan och vi fick svar samma dag på NIPT som det tänkta fvp. Så vi förlorade ingen tid på att ta NIPT.

    Nu visade sig det sig att fvp bekräftade det KUB och NIPT visat så igår gjorde vi aborten. Vi valde att kolla på våran pojke efteråt och han var helt perfekt, man kunde inte se något att han hade kromosonavvikelse, men vi visste ju att han hade det så även om det var ett fruktansvärt beslut att ta så känner vi ändå att vi gjorde rätt. Självklart är vi ledsna över vårat barn som inte blev och känner stor sorg. Men personalen var helt underbar och stöttade oss i detta och var behjälpliga på alla sätt både fysiskt och psykiskt så all heder åt dem!


Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.