• Äldre 22 Feb 13:37
    321825 visningar
    679 svar
    679
    321825

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • Tue 22 Oct 2019 20:54

    Finns det någon som kan ge mig lite hopp? Vi var på KUB idag vecka 12+4. Är helt förkrossad över sämsta möjliga resultatet vi fick. 1:2 för trisomi 21 och 1:21 för trisomi 13/18. Ultraljud var fint men blodprovet drog tydligen ner.

    Nu kan jag välja att göra nipt, moderkaksprov på måndag eller fostervattenprov i vecka 15 för att få 100% svar.

    50/50 att vårt barn,har en kromosomvvikelse....kan knppt ta in detta. Ultraljudet såg bra ut alla gånger...

  • Anonym (Förtv­ivlad)
    Fri 25 Oct 2019 21:46
    nypan78 skrev 2019-10-22 20:54:09 följande:

    Finns det någon som kan ge mig lite hopp? Vi var på KUB idag vecka 12+4. Är helt förkrossad över sämsta möjliga resultatet vi fick. 1:2 för trisomi 21 och 1:21 för trisomi 13/18. Ultraljud var fint men blodprovet drog tydligen ner.

    Nu kan jag välja att göra nipt, moderkaksprov på måndag eller fostervattenprov i vecka 15 för att få 100% svar.

    50/50 att vårt barn,har en kromosomvvikelse....kan knppt ta in detta. Ultraljudet såg bra ut alla gånger...


    Jag beklagar verkligen! Vet vilket rent helvete du går igenom nu!

    Jag tror att det är positivt att ultraljudet var bra! Min bebis hade bred nackspalt och i mitt fall va det inte bra!

    Håller tummarna för att allt är bra!
  • Sat 26 Oct 2019 16:23
    nypan78 skrev 2019-10-22 20:54:09 följande:

    Finns det någon som kan ge mig lite hopp? Vi var på KUB idag vecka 12+4. Är helt förkrossad över sämsta möjliga resultatet vi fick. 1:2 för trisomi 21 och 1:21 för trisomi 13/18. Ultraljud var fint men blodprovet drog tydligen ner.

    Nu kan jag välja att göra nipt, moderkaksprov på måndag eller fostervattenprov i vecka 15 för att få 100% svar.

    50/50 att vårt barn,har en kromosomvvikelse....kan knppt ta in detta. Ultraljudet såg bra ut alla gånger...


    Jag fick 1:5 på ds

    1:30 På 13 & 18

    Mkp samt fvp ger lika korrekt svar på dna så gör mkp om de kan göra det. De kunde ej göra på mig då moderkakan låg bakom. Så fick vänta till fulla v 15. Bebis fullt normalt visade deg sig och ska göra rum 4/11. Var helt förstörd efter kub och tills dess svaret i v 16 kom. Så vet precis vad du går igenom. Men tänk såhär som min man och läkaren sa det är 50% chans att bebis är fullt frisk och ännu större chans att bebis ej har de andra avvikelserna! Med tanke du fått sämre siffror så hade jag gjort mkp ej nipt
  • Anonym (1:9)
    Sat 26 Oct 2019 18:10

    Hej, var också på kub nu i veckan och fick risken 1:9 på DS och ganska bra på 15+18 typ 1:2000.

    Ultraljudet såg bra ut så det var mitt blodprov som drog ner värdet enligt sköterskan, som verkade duktig på själva ultraljudet men sätt superläge och knappade in siffror på datorn.

    Vi upplevde det som lite oseriöst då vi blev pushade till FVP direkt vilket sen visade sig vara ett MKP och hon sa fel siffror till den hon ringde, så 1:7 risk men sen fixk vi rätta henne och hon sa då rätt igen vilket var 1:9.

    Efter mycket om och men beslutade min sambo och jag att själva betala för ett NIPT först för att få en mer säker uträkning och bestämde oss för att bara ta mkp om NIPT visar dåligt. Lämnade NIPT provet i torsdags så får väl svar nångång nästa vecka.

    Nästa graviditet om det blir nån går vi direkt på nipt och skippar kub då detta har varit de jobbigaste dagarna i mitt liv hittills.

  • Sun 27 Oct 2019 07:17

    Jag fick välja mellan att göra nipt eller mkp. Efter lite diskussioner fram och tillbaka med överläkare samma dag fick jag göra nipt direkt i onsdags - på landstingets bekostnad! Tills svaret har kommit är jag ändå nästan v15 för att göra fvp om det skulle visa sig vara något på nipt. Men det tar vi ställning till då...

    Mellan hopp och förtvivlan nu, men jag sover gott iallafall. Ska träffa en kurator, ifall jag behöver stöd längre fram...

    Blodprov kan dra ner på oss äldre sa läkaren, ultraljudet såg ju bra ut. Är nästan 41 år..

  • Anonym (1:9)
    Sun 27 Oct 2019 07:33
    nypan78 skrev 2019-10-27 07:17:24 följande:

    Jag fick välja mellan att göra nipt eller mkp. Efter lite diskussioner fram och tillbaka med överläkare samma dag fick jag göra nipt direkt i onsdags - på landstingets bekostnad! Tills svaret har kommit är jag ändå nästan v15 för att göra fvp om det skulle visa sig vara något på nipt. Men det tar vi ställning till då...

    Mellan hopp och förtvivlan nu, men jag sover gott iallafall. Ska träffa en kurator, ifall jag behöver stöd längre fram...

    Blodprov kan dra ner på oss äldre sa läkaren, ultraljudet såg ju bra ut. Är nästan 41 år..


    Skönt att du fick göra nipt på en gång! Känns bättre med det innan man går in och rotar med nålar.

    Sköterskan gav oss ingen direkt anledning eller svar på varför mina tester såg så dåliga ut, hon så bara att det var blodprovet, men jag är ju bara 29 år så det ja väl inte bara vara det? Så mycket frågor...

    Sa de hur lång tid det tar för svar?
  • Sun 27 Oct 2019 12:45
    Anonym (1:9) skrev 2019-10-27 07:33:54 följande:

    Skönt att du fick göra nipt på en gång! Känns bättre med det innan man går in och rotar med nålar.

    Sköterskan gav oss ingen direkt anledning eller svar på varför mina tester såg så dåliga ut, hon så bara att det var blodprovet, men jag är ju bara 29 år så det ja väl inte bara vara det? Så mycket frågor...

    Sa de hur lång tid det tar för svar?


    Provet skickades till Karolinska så de sa 10-14 dagar ...men det varierar starkt har jag sett på en del. Vet inte om de laddar upp provsvar på helger till exempel, men troligen inte väl?

    Och ja man har så många frågor...
  • Anonym (1:9)
    Sun 27 Oct 2019 16:47
    nypan78 skrev 2019-10-27 12:45:50 följande:

    Provet skickades till Karolinska så de sa 10-14 dagar ...men det varierar starkt har jag sett på en del. Vet inte om de laddar upp provsvar på helger till exempel, men troligen inte väl?

    Och ja man har så många frågor...


    Tror de inte laddar upp på helger, men vad jag har läst i många trådar här är det inte ovanligt att läkaren ringer om det är dåliga nyheter.

    Jag gjorde nipt privat på vasamamma och de ringer oavsett resultat.

    Det är svårt att tänka positivt..

    Min sambo tycker kub är dumt och att det förmodligen är lugnt, han tror stenhårt på att vårt barn är friskt.

    Oavsett resultat så återkommer jag med en uppdatering här så fort jag vet.
  • Anonym (Lina)
    Mon 28 Oct 2019 04:12

    Ni som lämnat NIPT prov som analyseras på karolinska i Stockholm, kan se resultatet via länken. Ni loggar in med bankID. Svaret laddas upp hela dagarna, inte bara eftermiddagen som de skriver. Jag gick in flera gånger om dagen, men tillslut kom resultatet kl 12.53. BM ringde dagen därpå och meddelade (Vassmamman), så det gick fortare att kolla själv.....

    www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/funktion-karolinska-universitetslaboratoriet/klinisk-genetik/klinisk_genetikmottagning/fostersvar/

  • Sat 2 Nov 2019 10:33
    Anonym (Lina) skrev 2019-10-28 04:12:54 följande:

    Ni som lämnat NIPT prov som analyseras på karolinska i Stockholm, kan se resultatet via länken. Ni loggar in med bankID. Svaret laddas upp hela dagarna, inte bara eftermiddagen som de skriver. Jag gick in flera gånger om dagen, men tillslut kom resultatet kl 12.53. BM ringde dagen därpå och meddelade (Vassmamman), så det gick fortare att kolla själv.....

    www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/funktion-karolinska-universitetslaboratoriet/klinisk-genetik/klinisk_genetikmottagning/fostersvar/


    Men inte på helger eller?
Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.