• myrslok

    Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.

    Här tänkte jag man kunde skriva av sig om sin oro. Dela med sig av sina erfarenheter eller komma med pepp och glädjebesked.

    Fick ett dåligt kub resultat 1/187. Ultraljudet såg bra ut nackspalten var 1,5mm och näsbenet syntes tydligt, men min ålder ( 39 i år) och blodprovet drog upp risken. Har nu tagit NIPT och får svar om ca 10 dagar. Jag försöker ha is i magen, men håller på att gå sönder av oro! Någon som sitter i samma sits? eller har något glädjebesked om att de gått igenom samma sak med bra resultat? 

  • Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.
  • nypan78
    Stormigt skrev 2019-10-26 16:23:18 följande:

    Jag fick 1:5 på ds

    1:30 På 13 & 18

    Mkp samt fvp ger lika korrekt svar på dna så gör mkp om de kan göra det. De kunde ej göra på mig då moderkakan låg bakom. Så fick vänta till fulla v 15. Bebis fullt normalt visade deg sig och ska göra rum 4/11. Var helt förstörd efter kub och tills dess svaret i v 16 kom. Så vet precis vad du går igenom. Men tänk såhär som min man och läkaren sa det är 50% chans att bebis är fullt frisk och ännu större chans att bebis ej har de andra avvikelserna! Med tanke du fått sämre siffror så hade jag gjort mkp ej nipt


    Jag har även gjort mkp nu så väntar på båda svar. Hemsk. Har hört dvs läst att fostervattenprov är säkrare än mkp. Inget läkarna säger utan båda är diagnostiska metoder..
  • Ankissen
    nypan78 skrev 2019-10-27 12:45:50 följande:

    Provet skickades till Karolinska så de sa 10-14 dagar ...men det varierar starkt har jag sett på en del. Vet inte om de laddar upp provsvar på helger till exempel, men troligen inte väl?

    Och ja man har så många frågor...


    Jag är 78a precis som du och min sladdis är nu 2.5 år. Jag var 38 när han föddes och fick 1/21 på Kub. Vi gick vidare med NIPT som jag fick tjata mig till. Väntan på svar var hemsk och för mig kom det inga svar. Dag 14 sjukskrev jag mig och ringde runt efter svar och blev hänvisad vidare hela tiden. Till slut rigde läkaren som remitterat mig till NIPT. Då hade KS lagt upp resultatet flera dagar tidigare men ett datafel hos KS hade gjort att jag inte kunde se det. Vid det laget var jag vid bristningsgränsen men Einarplutt var frisk. Håller tummarna för dig! <3
  • Anonym (1:9)

    NIPT visade trisomi 21, ska göra moderkaksprov idag för att bekräfta.

    Känner mig helt tom.

  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (1:9) skrev 2019-11-05 07:28:31 följande:

    NIPT visade trisomi 21, ska göra moderkaksprov idag för att bekräfta.

    Känner mig helt tom.


    Jag beklagar verkligen! Vet exakt vad du går igenom. Jag fick samma besked för 4,5 vecka sen! Omge dig bland stöttande människor oavsett vilket beslut ni tar. Styrkekramar <3
  • FrökenKastrull

    Hej ny här så hoppas jag skriver på rätt ställe.

    Är en 78:a som väntar barn o ha gjort KUB förra veckan med jätte dåliga resultat 1:2 på alla 21,13 & 18.

    NUPP visade 6,5 mm ....

    Finns de nån som haft så bred nackuppklarning o det visat sig vara bra?

    Tog moderkaksprov igår på akademisk Uppsala , någon som har erfarenhet hur länge man får vänta på första snabbsvar ? Knappt sovit i natt ...

  • Anonym (1:9)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-05 08:20:54 följande:

    Jag beklagar verkligen! Vet exakt vad du går igenom. Jag fick samma besked för 4,5 vecka sen! Omge dig bland stöttande människor oavsett vilket beslut ni tar. Styrkekramar <3


    Tack för omtanken.

    Tog det lång tid för svar på moderkaksprovet? Hur långt efter svaret fick ni tid för ett avbrytande?
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (1:9) skrev 2019-11-05 11:39:38 följande:

    Tack för omtanken.

    Tog det lång tid för svar på moderkaksprovet? Hur långt efter svaret fick ni tid för ett avbrytande?


    För mig tog det exakt en vecka att få svar och tid för avbrytandet va 5 dgr senare (en helg emellan). Har hört andra få svar på 4 dgr, beroende lite på vilket län man bor i. Har ni tagit ngt beslut vad ni ska göra om moderkaksprovet även visar kromosomfel?
  • Anonym (1:9)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-05 13:36:45 följande:

    För mig tog det exakt en vecka att få svar och tid för avbrytandet va 5 dgr senare (en helg emellan). Har hört andra få svar på 4 dgr, beroende lite på vilket län man bor i. Har ni tagit ngt beslut vad ni ska göra om moderkaksprovet även visar kromosomfel?


    Tack för ditt svar!

    Ja vi har bestämt oss, det blir ett avbrytande. Annars hade vi nöjt oss med NIPT-svaret.

    Blir rädd att om vi lyckas bli gravida igen så har nästa bebis samma kromosomfel, nån som vet vad risken är för det?
  • nypan78

    Vi fick beskedet igår. Trisomi 21. Är så förtvivlad...nu får vi fundera och ta ett beslut. Gränsen går väl vid vecka 18. Långa analysen , behöver man vänta på den tro?

Svar på tråden Stödtråd för oss med lite sämre kub resultat som väntar på NIPT eller FVP svar.