• Äldre 27 Feb 13:03
    1510 visningar
    4 svar
    4
    1510

    Ansträngning under influensa, vart dras gränsen?

    Jag undrar vad ansträngning under influensa verkligen innebär... att man inte ska gå till gymmet och träna är en självklarhet men vad mer?

    Det är ju influensa tider just nu och det sprids snabbt.

    Jag brukar alltid ha ont i halsen när jag är sjuk och det varnas det för att de kan leda till hjärtmuskelinflammation om man anstränger kroppen.

    Så om man nu har influensa/feber/halsont, var går gränsen på vad man kan göra?

    Kan man cykla en runda?

    Ha sex (om båda partner vill...) utan att få något hjärtproblem?

    Gå ut och gå en sväng? Hur pass högt tempo?

    Göra lite små träningsövningar hemma?

    Städa? (Om man är pigg nog...)

  • Svar på tråden Ansträngning under influensa, vart dras gränsen?
  • Äldre 27 Feb 15:44
    #1
    +1

    Jag orkade vara uppe ur sängen en halvtimme så allt du nämner hade varit otänkbart för mig. Orkar man det där är man inte sjuk.

  • Äldre 27 Feb 17:42
    #2

    Finns ju "lättare" sorters influensa också som blir som en grövre förkylning.

    Sen när man börjar bli bra men inte fullt frisk är man ju uppe och rör på sig

  • Äldre 27 Feb 17:47
    #3

    Alla aktiviteter där du ökar pulsen markant brukar vara nono. Det vill säga att en lugn promenad kan vara helt okej, men en powerwalk ska du låta bli. Att cykla till affären? Jajjemän, men att ge sig ut på en cykelrunda på flera mil ska du låta bli.


    Hade en vän som avled av hjärtmuskelinflammation. Hon hade gjort ett lugnt träningspass (var ungdomsgymnast) när hon hade förkylningskänningar, och gick bort knall och fall ett par dagar senare. Hon var då i övrigt fullt frisk, 16 år gammal.

  • Äldre 27 Feb 18:39
    #4

    Beklagar att höra angående din kompis :(

    Så ung också!

    Så alltså inget pulsökande, låter vettigt!

Svar på tråden Ansträngning under influensa, vart dras gränsen?