• Fröken Apelsi­n
    Äldre 27 Feb 14:41
    8927 visningar
    4 svar
    +1
    4
    8927

    Skillnaden mellan lag och regel

    Många här verkar inte fatta skillnaden på lag och regel, så jag ska förklara.

    Lagar beslutas om i riksdagen och det går inte att förhandla om. En arbetsplats kan alltså inte förhandla om att de ska byta mot lagen, precis som att jag inte kan förhandla mig till att mörda någon. Vill man ändra lagen måste man påverka riksdagen att göra det,

    En regel, exempelvis en facklig regel går att förhandla om. En enskild arbetsplats kan förhandla med facket om att få slippa den regeln eller så kan de gå ur facket och skita i deras regler.

  • Svar på tråden Skillnaden mellan lag och regel
  • BCH52
    Äldre 27 Feb 14:53
    #1

    Sedan finns ju också föreskrifter. T.ex. sådana föreskrifter som en myndighet utfärdar med stöd av lag. Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd när det gäller regler för körkort och fordon t.ex.
    Regler kan ju i stort sett vem som helst sätta upp. Hyresvärden kan bestämma om regler för hur tvättstugan ska bokas, arbetsgivaren kan sätta upp regler att vi ska ha en viss klädsel i jobbet, jag kan sätta upp regler för mina barn.
    Men du har helt rätt, det finns en viss förvirring runt begreppen i vardagligt tal, men jag tror dock att de flesta vet skillnaden.

  • Äldre 27 Feb 16:21
    #2
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-27 14:41:49 följande:

    Många här verkar inte fatta skillnaden på lag och regel, så jag ska förklara.

    Lagar beslutas om i riksdagen och det går inte att förhandla om. En arbetsplats kan alltså inte förhandla om att de ska byta mot lagen, precis som att jag inte kan förhandla mig till att mörda någon. Vill man ändra lagen måste man påverka riksdagen att göra det,

    En regel, exempelvis en facklig regel går att förhandla om. En enskild arbetsplats kan förhandla med facket om att få slippa den regeln eller så kan de gå ur facket och skita i deras regler.


    Vissa lagar kan visst förhandlas om, även inom arbetsrätten och brottsbalken. Se t ex LAS 2§
  • Äldre 27 Feb 19:35
    #3

    Om en lag är dispositiv kan den avtalas bort. Ibland är det bara vissa paragrafer i en lag som är dispositiva, då kan de delarna av lagen avtalas bort.

  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 27 Feb 19:42
    #4
    BCH52 skrev 2016-02-27 14:53:59 följande:

    Sedan finns ju också föreskrifter. T.ex. sådana föreskrifter som en myndighet utfärdar med stöd av lag. Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd när det gäller regler för körkort och fordon t.ex.

    Regler kan ju i stort sett vem som helst sätta upp. Hyresvärden kan bestämma om regler för hur tvättstugan ska bokas, arbetsgivaren kan sätta upp regler att vi ska ha en viss klädsel i jobbet, jag kan sätta upp regler för mina barn.

    Men du har helt rätt, det finns en viss förvirring runt begreppen i vardagligt tal, men jag tror dock att de flesta vet skillnaden.


    Inte på FL, jag vet inte hur många trådar jag sett då folk påriktigt tror att en arbetsgivare inte får göra något för det är olagligt och arbetstagaren uppmanas att stå på sig, fast det arbetsgivaren gjort inte alls är olagligt och helt i linje med arbetsplatsens regler.
Svar på tråden Skillnaden mellan lag och regel