• Anonym (Beslu­tsånge­st!)
    Äldre 16 Mar 20:01
    8098 visningar
    50 svar
    50
    8098

    hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning vid stort barn?

    Födde ett STORT barn sist. Tog lång tid och både jag och bebis var helt slut efteråt. Jag sprack inget och har inga problem efter.

    Gravid igen med stort barn. Skillnaden är att jag nu VET att barnet är stort och är därför väldigt rädd för att föda. Ska om några dagar på läkarsamtal för att diskutera förlossning.

    Om valmöjligheten finns, hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning? Jag har aldrig varit med om nått av det och har både fördelar och nackdelar med båda.

    Vägrar iallafall att föda ett för stort barn till så då kräver jag igångsättning minst 2 veckor innan BF.

  • Svar på tråden hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning vid stort barn?
  • Äldre 16 Mar 20:19
    #1

    Jag skulle välja utifrån hur öppen jag var. Om jag var hyfsat öppen så hade jag kört på igångsättning, då har den ofta god chans att funka men hade jag inte haft en speciellt öppen tapp hade jag nog valt kejsarsnitt. 

  • Anonym (Beslu­tsånge­st!) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 20:33
    #2
    hallonhopp skrev 2016-03-16 20:19:40 följande:

    Jag skulle välja utifrån hur öppen jag var. Om jag var hyfsat öppen så hade jag kört på igångsättning, då har den ofta god chans att funka men hade jag inte haft en speciellt öppen tapp hade jag nog valt kejsarsnitt. 


    Vet du när de kollar det? För öppen lär jag inte alls vara när jag kommer till läkaren. Har flera veckor till BF.
  • Anonym (4barn­)
    Äldre 16 Mar 20:42
    #3

    Jag blev igångsatt när mitt vatten hade gått, var då i vecka 41+5 men jag öppnades inte trots detta. Värkarna var så jobbiga så jag var helt borta. Till slut beslutades det om snitt istället. Efter att bara ha öppnats 3 cm från 20-05 typ. Och det var jag nog to.m öppen när jag kom in.
    Jag har bara snittats, 3 ggr. Har inget att jämföra med men igångsättningen var jobbig. Det är min erfarenhet, inte alls säkert andra upplevt det så.

  • Anonym (Beslu­tsånge­st!) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 20:51
    #4
    Anonym (4barn) skrev 2016-03-16 20:42:02 följande:

    Jag blev igångsatt när mitt vatten hade gått, var då i vecka 41+5 men jag öppnades inte trots detta. Värkarna var så jobbiga så jag var helt borta. Till slut beslutades det om snitt istället. Efter att bara ha öppnats 3 cm från 20-05 typ. Och det var jag nog to.m öppen när jag kom in.
    Jag har bara snittats, 3 ggr. Har inget att jämföra med men igångsättningen var jobbig. Det är min erfarenhet, inte alls säkert andra upplevt det så.


    Jag är väldigt rädd att bli nekad snitt och sen bli igångsatt och gå igenom en jobbig och utdragen förlossning som slutar i akutsnitt. Då vill jag hellre ha planerat snitt.
    Just eftersom jag vet att barnet är stort så kommer jag vara så rädd. Mitt första barn fastnade.
  • Anonym (.)
    Äldre 16 Mar 21:05
    #5

    Jag skulle aldrig vilja ha igångsättning. Har valt att föda vaginalt, men då har mina barn varit normal storlek. Är rädd för kejsarsnitt med, men igångsättning verkar många gånger värre och farligare än ett planerat snitt.

  • Äldre 16 Mar 21:18
    #6
    Anonym (Beslutsångest!) skrev 2016-03-16 20:33:36 följande:
    Vet du när de kollar det? För öppen lär jag inte alls vara när jag kommer till läkaren. Har flera veckor till BF.
    När de ska genomföra igångsättningen kollas alltid sådant eftersom det avgör vilken metod de ska använda. I mitt fall gjordes igångsättning på övertid och jag kollades varje gång de gjorde bedömning av "läget" så jag vet inte hur det funkar med planerad igångsättning. Men det borde ju gå att man bestämmer att om du inte är öppen x cm så görs snitt, över detta görs en igångsättning. Vid igångsättning är snitt alltid en närmare möjlighet än vid en förlossning som går igång av sig själv.
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 16 Mar 21:18
    #7

    Eftersom snitt är guds gåva till mänskligheten så skulle valet vara lätt....

  • Anonym (Beslu­tsånge­st!) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 21:24
    #8
    Anonym (.) skrev 2016-03-16 21:05:59 följande:

    Jag skulle aldrig vilja ha igångsättning. Har valt att föda vaginalt, men då har mina barn varit normal storlek. Är rädd för kejsarsnitt med, men igångsättning verkar många gånger värre och farligare än ett planerat snitt.


    Läkaren jag träffade sist sa att iom att jag var omföderska så bör igångsättning gå hyfsat lätt. Men jag vet ju inte.
    Jag är väldigt rädd för snitt också. Just nu vill jag bara vakna upp en morgon och redan ha bebisen här. Ut ska den ju men jag hoppas att det blir på det minst ångestladdade sättet. Smärta förstår jag ju att en förlossning innebär på ett eller annat sätt.
  • Äldre 16 Mar 21:26
    #9
    Anonym (.) skrev 2016-03-16 21:05:59 följande:

    Jag skulle aldrig vilja ha igångsättning. Har valt att föda vaginalt, men då har mina barn varit normal storlek. Är rädd för kejsarsnitt med, men igångsättning verkar många gånger värre och farligare än ett planerat snitt.


    Jag har bara fött med igångsättning och det inte extremt jobbigt även om det gick segt bitvis. Jag vägrade dock cytotec vilket jag tror kan ha påverkat. Jag sattes igång med ballong, hinntagning och senare värkdropp. Jag hade bara lustgas så det hade definitivt kunnat göra ondare och jag haft möjligheter till smärtlindring kvar. Vid en igångsättning på en tapp som inte är så öppen så är cytotec eller annan medicin nödvändig för att kunna sätta igång. 

    www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/kvinnokliniken/forlossning/forlossningsavdelning-k47-huddinge/vara-undersokningar-och-behandlingar/igangsattning-av-forlossningen/

    Hur det går till beskrivs ganska bra här. Jag födde inte på Karolinska men proceduren var liknande där jag födde.
  • Anonym (Bm)
    Äldre 16 Mar 21:42
    #10

    [quote=76447151][quote-nick]Anonym (Beslutsångest!) skrev 2016-03-16 20:51:43 följande:[/quote-nick]Jag är väldigt rädd att bli nekad snitt och sen bli igångsatt och gå igenom en jobbig och utdragen förlossning som slutar i akutsnitt. Då vill jag hellre ha planerat snitt.

    Just eftersom jag vet att barnet är stort så kommer jag vara så rädd. Mitt första barn fastnade.[/

    Skulderdyctoci? I så fall skulle jag nog valt snitt. I annat fall igångsättning.

Svar på tråden hade ni valt kejsarsnitt eller igångsättning vid stort barn?