• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 19 Mar 17:39
    16380 visningar
    79 svar
    79
    16380

    Socialbidrag, hur funkar det

    Jag kommer behöva socialbidrag från och med i sommar och åtta månader framåt. När ska jag skicka in min ansökan? Jag har förstått att man inte kan ansöka förrän första månaden man behöver bidraget. Så om jag ansöker första vardagen den månaden räcker det? Eller ska jag ansöka då jag får min sista utbetalning? Jag kommer behöva bidraget mellan 8-9 månader och det kan jag visa papper på. Måste jag ändå ansöka på nytt varje månad?

    Jag vill nte ha en massa åsikter, vet du inte svara inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-21 14:01
    Jag fick just goda nyheter! Jag ringde FK och kollade upp boendetillägg och tydligen är jag (med största sannolikhet) berättigad till det på 7000 kronor/månad! Det innebär att jag slipper socialen helt och hållet, Inte ens min handläggare på FK kände till det här bidraget. Tack så jättemycket för alla tips och råd i tråden, särskillt du som tipsade om boendetillägget. Du har räddat mig från så mycket oro och ångest!

    Jag är också grymt imponerad över att den här tråden inte har spårat ur trots mängden av inlägg och att inget troll har dykt upp än.

  • Svar på tråden Socialbidrag, hur funkar det
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 19:40
    #11
    Anonym (s) skrev 2016-03-19 19:33:46 följande:

    Om du kommer att ha 6000 kr sparat och sen få in ca 2000-2500 kr/mån så har jag mycket svårt att tro att du får bidrag första månaden iaf då det är många pensionärer som tvingas leva på mindre än så och inte är berättigade bidragshjälp.

    Ang att ansöka varje månad, ja det måste du göra som alla andra som söker bidrag.

    Du får det att låta mkt enklare änder egentligen är att söka och få bidrag, det krävs utdrag och kontroller varje månad så att socialen har koll på hur stort ditt behov är/månad.

    Kanske lättare för dig att tex söka bostadsbidrag hos försäkringskassan.


    Jag kommer börja min praktik på 25% och får då 1250 kronor den månaden, sedan är det skatt på det. Jag kommer få ut någon tusenlapp från soc första månaden. Pensionärer får 8000+ hyran i månaden som minst och det är mer än 7150 kronor. Jag ska ju ansöka om förtidspension så jag har kollat upp det.

    Första månaden kanske jag kan klara mig om jag får bostadsbidrag, men efter det går det inte längre. Då är mina sparade pengar slut. Jag har haft många bidrag i mitt liv, men aldrig tvingats söka varje månad.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 19:44
    #12
    Anonym (soc.) skrev 2016-03-19 19:35:40 följande:

    Om du är så sjuk att du inte klarar av att fylla i en blankett en gång i månaden så behöver du skaffa hjälp för det. Kanske behöver du då god man eller någon assistent. Men ansökan behöver ju komma in. Eventuellt kan du få ansöka muntligt men jag har svårt att se att du helt skulle kunna komma förbi den adninistration som är nödvändig.


    Jag får hjälp, jag går till en psykolog och har regelbunden läkarkontakt. Det har blivit mycket bättre, nu kan jag till och med handla själv. Godman har jag tänkt på, men jag klarar ju av att betala mina räkningar och sköta min ekonomi, det är bara myndighetskontakten som inte fungerar riktigt. Men det har varit så sällan att det har gått bra ändå. Jag ska ringa till socialen redan på måndag och höra om de har någon lösning.
  • Anonym (s)
    Äldre 19 Mar 19:45
    #13
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 19:40:14 följande:

    Jag kommer börja min praktik på 25% och får då 1250 kronor den månaden, sedan är det skatt på det. Jag kommer få ut någon tusenlapp från soc första månaden. Pensionärer får 8000+ hyran i månaden som minst och det är mer än 7150 kronor. Jag ska ju ansöka om förtidspension så jag har kollat upp det.

    Första månaden kanske jag kan klara mig om jag får bostadsbidrag, men efter det går det inte längre. Då är mina sparade pengar slut. Jag har haft många bidrag i mitt liv, men aldrig tvingats söka varje månad.


    Haha, nej alla pensionärer får INTE 8000 kr + hyra i månaden! Nu pratar jag inte om bidrag utan pension och där dom inte får rätt till bidragen trots låg pension. Jag har kontakt med många pensionärer genom mitt jobb och så ser verkligheten inte ut nej.

    Nej men alla bidrag har ju inte samma krav, om du inte fixar det som krävs så får du be någon om hjälp alt be om en god man som sköter det åt dig.
  • Äldre 19 Mar 19:47
    #14
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 19:40:14 följande:
    Jag kommer börja min praktik på 25% och får då 1250 kronor den månaden, sedan är det skatt på det. Jag kommer få ut någon tusenlapp från soc första månaden. Pensionärer får 8000+ hyran i månaden som minst och det är mer än 7150 kronor. Jag ska ju ansöka om förtidspension så jag har kollat upp det.

    Första månaden kanske jag kan klara mig om jag får bostadsbidrag, men efter det går det inte längre. Då är mina sparade pengar slut. Jag har haft många bidrag i mitt liv, men aldrig tvingats söka varje månad.
    Men om du bara jobbar 25 % så kan du ju söka jobb de resterande som du bara är hemma? Några ansökningar bör du ju få ihop till alla fall
  • Anonym (Hej)
    Äldre 19 Mar 19:53
    #15
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 19:35:26 följande:
    Tack för informationen. Jag är inte stundent utan har aktivitetsersättning (det är inte samma som aktivitetsstöd) i sommar fyller jag 30 år och ska ansöka om sjukersättning (förtidspension) för att kunna göra det måste jag arbetsprövas i fyra månader sedan är väntetiden hos FK fyra månader. Åtta månader totalt alltså.

    Jag kan inte söka jobb under praktiken jag kommer vara fullt upptagen med att praktisera. Jag står inte till arbetsmarknadens förfogande alls, jag behöver så stora anpassningar att det inte kommer fungera. Jag kommer inte kunna söka socialbidrag varje månad, stressen det innebär kommer göra att jag blir inlagd. Jag är väldigt skör just nu. Men jag ser ändå fram emot att försöka praktisera. Det ska bli kul! Men för att klara det behöver jag stor trygghet fint omkring mig, att inte veta hur jag ska betala hyran och kanske bli vräkt är en så stor otrygghet att jag inte kommer klara praktiken.

    Jag kan inte redovisa att jag söker sjukersättning och därmed vill bli självförsörjande. Räcker det? Socialen får självklart prata med min läkare, FK och arbetsförmedlingen också.
    Tyvärr är det såhär det ser ut för mga idag. Jag levde själv under den press du beskriver i 10 år innan jag fick rätt diagnos (ME/CFS) och kunde ansöka om sjukersättning.
  • Anonym (Lörda­g)
    Äldre 19 Mar 19:53
    #16
    +1

    Du kommer få en personlig handläggare på soc.

    Du ringer och säger att du behöver ekonomiskt bistånd, och då ställer de lite frågor och ger dig en tid. Sedan kommer de skicka hem papper på allt du behöver ha med dig. Detta är t ex kontoutdrag för 3 mån bakåt, hyresavi, räkningar, senaste deklarationen etc.

    Ta med dig allt på första besöket. Om du inte trivs med din handläggare, eller känner att det är någon du vill anförtro dig åt så kan du byta. Vi har bytt 2 ggr av olika skäl. Det brukar inte vara några problem.

    Om det är så att du inte kan söka varje månad, så kommer du nog tyvärr vara tvungen att göra det ändå. De kan inte räkna ut din norm utan att veta exakta summan på dina räkningar. Däremot så finns det nog möjlighet att ta det via mail - att du tar t ex foto på dina räkningar och skickar in.

    Det ska inte heller vara några problem att få socialbidrag om du kan visa upp ett läkarintyg.

  • Anonym (Fia)
    Äldre 19 Mar 20:33
    #17
    +1
    Anonym (soc.) skrev 2016-03-19 19:35:40 följande:

    Om du är så sjuk att du inte klarar av att fylla i en blankett en gång i månaden så behöver du skaffa hjälp för det. Kanske behöver du då god man eller någon assistent. Men ansökan behöver ju komma in. Eventuellt kan du få ansöka muntligt men jag har svårt att se att du helt skulle kunna komma förbi den adninistration som är nödvändig.


    Nu vet jag inte om du med ditt val av nick försöker antyda att du jobbar på soc, hoppas inte - men tyvärr är det så att fler än man önskar i olika former av offentlig förvaltning är mer okunniga om olika svårigheter och funktionshinder än skulle önskas.
    För ganska många av oss är det helt enkelt verkligen inte något "bara" att fylla i en sådan ansökan och långt ifrån bara en blankett och det är definitivt inte det fysiska ifyllandet som är problemet, varvid muntligt inte skulle lösa något. För min del var det största den enorma stressen som blev runt "har jag verkligen fått med allt nu?" "tänk om jag fyllt i något fel" "om jag skickar med posten, tänk om posten slarvar bort och jag inte upptäcker förrän försent och jag inte får pengar till hyran i tid?" det var lite lättare de gånger jag hade möte personligen då jag fick bekräftelse direkt om allt var som det ska och jag skulle få pengar eller inte, men då var det stressen av ett möte (ta sig till, i tid och att det är ett möte med en myndighetsperson etc.) samt att det hade de ju inte tid till de flesta månaderna. 
    Samma sak händer med de här aktivitetsrapporterna arbetsförmedlingen införde, den här typen av rapportering och ansökningar kan vara helt förödande för mängden arbetsförmåga som blir kvar för en del (just den biten löses i alla fall här för de som har SIUS stöd att siuskonsulenten helt enkelt skickar in den men texten "följer upprättad handlingsplan") hann med att behöva skicka in två innan jag fick annat stöd som gjorde att jag inte behövde göra det, "krashade" mig drygt en vecka varje gång, senare tror jag de dessutom utökat till att det ska ske två gånger i månaden - lätt att räkna ut att det inte blir så mycket användbar arbetsförmåga då om två veckor per månad försvinner, skulle jag dessutom fortfarande behövt ansöka om försörjningsstöd så hade en tredje vecka försvunnit.

    Alltså man menar väl från samhällets sida, det är med flit lite omständigt och bökigt att ansöka om försöjningsstöd för att öka motivationen att inte behöva det - men för vissa blir det väldigt tokigt. Detsamma med den där aktivitetsrapporteringen, den är tänkt att hjälpa med arbetssökandet - men för en hel del blir den ett stort hinder i sig. Försäkringskassan är också i vissa fall med och stjälper - de system som ska öka mängden folk lyckas jobba åstadkommer alltför ofta just motsatsen.
    Arbetar man inom någon av den typen av områden bör man vara medveten om att det kan förekomma svårigheter som för en fullt fungerande "frisk" människa är helt ologiska. 
    Man kan inte heller få någon personlig assistent för den typen av behov, sådana beslut baseras i grunden endast på om man behöver hjälp av intim/personlig karaktär så har man inte tillräckligt med sådana behov också finns ingen sådan hjälp att få. God man kan i vissa fall hjälpa med myndighetskontakter, men tvivlar på de beviljar det om man klarar sköta sin ekonomi själv. 

    Bara för att man har den typen av specifika svårigheter är man inte nödvändigtvis "så sjuk" - nu verkar det ju som att TS i det här fallet ligger åt att ingen arbetsförmåga finns - men så är det inte för alla som får problem med den typen av uppgifter. 
  • Anonym (Nylig sjukpe­nsionä­r)
    Äldre 19 Mar 20:34
    #18

    TS, jag gick igenom exakt detta för ett år sedan, så här får du helt färsk information/tillvägagångssätt:

    När din aktivitetsersättning går ut kommer du, som du själv skriver, få praktik. Det är under den här praktiken som FK gör sin arbetsförmågeutredning, som alltså är steg ett i hela utredningen. Under den tiden kommer du, som du själv skriver, få aktivitetsstöd, som är max 3200 om du praktiserar heltid. Ovanpå detta får du boendetillägg, som alltså varken är bostadsbidrag eller bostadstillägg, utan ett annat bidrag, om du ansöker om det. Det är max 7000 kr om du är ensamstående och det spelar ingen roll vad din hyra är. Du får 7000 kr om du inte är gift eller sambo.. Du får första utbetalningen av det andra månaden. Alltså kommer din inkomst se ut så här under den tiden: Månad 1 Aktivitetsstöd, Månad 2 Aktivitetsstöd + Boendetillägg, Månad 3: Aktivitetsstöd + Boendetillägg, Månad 4: Boendetillägg. Det är alltså i otakt, tyvärr. Den första månaden behöver du alltså förmodligen hjälp från Soc.

    Innan din praktik tar slut, helst efter halva tiden, behöver du ansöka om Sjukpenning av Särskilda Skäl/Sjukpenning i Särskilda Fall. Kommer aldrig ihåg vad den heter. Det är en särskild ersättning man kan få om man kommer från aktivitetsersättning under tiden FK utreder om man ska beviljas sjukersättning. Din läkare/psykolog/habilitering eller var du nu kan tänkas ha kontakt hjälper dig att fylla i den och det ska även skickas med läkarintyg. Den här sjukpenningen brukar skrivas på 3 månader i taget. Sjukpenningen är lite större än aktivitetsstödet och du har rätt till Boendetillägget under tiden du får det. Sjukpenning i Särskilda fall och Boendetillägg avbryts automatiskt när du beviljas Sjukersättning, så se till att skicka ansökan om Bostadstillägget tillsammans med ansökningen av Sjukersättning, i samma kuvert, så de kan bevilja båda på en gång och slipper vänta tre månader på Bostadstillägget.

    Om du får Sjukersättning retroaktivt kommer de göra en avräkning på Sjukpenningen.  Om något går galet och du måste gå till Soc ändå när du egentligen ska ha sjukpenning så kommer de göra en avräkning på pengarna du fick av soc också.

    Med andra ord behöver du förmodligen inte gå till Soc mer än en enda månad för att få hjälp med hyran, om du gör alla rätt. 

    Lycka till, TS!

  • Anonym (Nylig sjukpe­nsionä­r)
    Äldre 19 Mar 20:39
    #19
    Anonym (Lördag) skrev 2016-03-19 19:53:32 följande:

    Du kommer få en personlig handläggare på soc.

    Du ringer och säger att du behöver ekonomiskt bistånd, och då ställer de lite frågor och ger dig en tid. Sedan kommer de skicka hem papper på allt du behöver ha med dig. Detta är t ex kontoutdrag för 3 mån bakåt, hyresavi, räkningar, senaste deklarationen etc.

    Ta med dig allt på första besöket. Om du inte trivs med din handläggare, eller känner att det är någon du vill anförtro dig åt så kan du byta. Vi har bytt 2 ggr av olika skäl. Det brukar inte vara några problem.

    Om det är så att du inte kan söka varje månad, så kommer du nog tyvärr vara tvungen att göra det ändå. De kan inte räkna ut din norm utan att veta exakta summan på dina räkningar. Däremot så finns det nog möjlighet att ta det via mail - att du tar t ex foto på dina räkningar och skickar in.

    Det ska inte heller vara några problem att få socialbidrag om du kan visa upp ett läkarintyg.


    I min kommun har Soc handläggare inte ens mailadresser där man kan ställa allmänna frågor. "Det är inte tillräckligt säkert". Att skicka in papper via mail är totalt omöjligt. Inte ens att skicka ett SMS och fråga om det verkligen var på fredag klockan tolv det var vi skulle mötas går. De är fast på stenåldern.
  • Anonym (Fia)
    Äldre 19 Mar 20:41
    #20
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 19:40:14 följande:
    Jag kommer börja min praktik på 25% och får då 1250 kronor den månaden, sedan är det skatt på det. Jag kommer få ut någon tusenlapp från soc första månaden. Pensionärer får 8000+ hyran i månaden som minst och det är mer än 7150 kronor. Jag ska ju ansöka om förtidspension så jag har kollat upp det.

    Första månaden kanske jag kan klara mig om jag får bostadsbidrag, men efter det går det inte längre. Då är mina sparade pengar slut. Jag har haft många bidrag i mitt liv, men aldrig tvingats söka varje månad.
    Tror du blandat ihop siffrorna lite, eller det framgår i alla fall inte att du inser att den summan är innan skatt och bostadstillägget är inte 100% av hyran utan tror det är 90% upp till 5000 (har inte exakta siffrorna i huvudet) och bostadstillägget beror på andra saker omkring. 
    Har halv sjukersättning, får ut ca 3000 efter skatt för det. Soc norm är lägre än vad du normalt får på garantipension + bostadstillägg dock.

    Bostadsbidrag kan du inte få om du är äldre än 29 om du inte har barn. 
Svar på tråden Socialbidrag, hur funkar det