• Anonym (Orolig)

    Socialbidrag, hur funkar det

    Jag kommer behöva socialbidrag från och med i sommar och åtta månader framåt. När ska jag skicka in min ansökan? Jag har förstått att man inte kan ansöka förrän första månaden man behöver bidraget. Så om jag ansöker första vardagen den månaden räcker det? Eller ska jag ansöka då jag får min sista utbetalning? Jag kommer behöva bidraget mellan 8-9 månader och det kan jag visa papper på. Måste jag ändå ansöka på nytt varje månad?

    Jag vill nte ha en massa åsikter, vet du inte svara inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-21 14:01
    Jag fick just goda nyheter! Jag ringde FK och kollade upp boendetillägg och tydligen är jag (med största sannolikhet) berättigad till det på 7000 kronor/månad! Det innebär att jag slipper socialen helt och hållet, Inte ens min handläggare på FK kände till det här bidraget. Tack så jättemycket för alla tips och råd i tråden, särskillt du som tipsade om boendetillägget. Du har räddat mig från så mycket oro och ångest!

    Jag är också grymt imponerad över att den här tråden inte har spårat ur trots mängden av inlägg och att inget troll har dykt upp än.

  • Svar på tråden Socialbidrag, hur funkar det
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 19:35:26 följande:
    Tack för informationen. Jag är inte stundent utan har aktivitetsersättning (det är inte samma som aktivitetsstöd) i sommar fyller jag 30 år och ska ansöka om sjukersättning (förtidspension) för att kunna göra det måste jag arbetsprövas i fyra månader sedan är väntetiden hos FK fyra månader. Åtta månader totalt alltså.

    Jag kan inte söka jobb under praktiken jag kommer vara fullt upptagen med att praktisera. Jag står inte till arbetsmarknadens förfogande alls, jag behöver så stora anpassningar att det inte kommer fungera. Jag kommer inte kunna söka socialbidrag varje månad, stressen det innebär kommer göra att jag blir inlagd. Jag är väldigt skör just nu. Men jag ser ändå fram emot att försöka praktisera. Det ska bli kul! Men för att klara det behöver jag stor trygghet fint omkring mig, att inte veta hur jag ska betala hyran och kanske bli vräkt är en så stor otrygghet att jag inte kommer klara praktiken.

    Jag kan inte redovisa att jag söker sjukersättning och därmed vill bli självförsörjande. Räcker det? Socialen får självklart prata med min läkare, FK och arbetsförmedlingen också.
    Det stämmer inte riktigt med den information som du fått. Det är inte ett krav alls att man måste arbetspröva i 4 månader för att kunna söka sjukersättning. Däremot är det det vanligaste att men genomgår någon form av arbetsförmågebedömning. Det viktigaste när man söker sjukersättning är Läkarutlåtandet.

    Att ansöka om försörjningsstöd, ja det gör man varje månad. Försörjningsstöd kan inte jämföras med andra bidrag vi har då det är något helt annat och det yttersta skyddsnätet vi har och ska därför bedömas kontinuerligt, i princip alltid månadsvis. man KAN göra undantag och kanske göra beräkningar för 2 eller möjligen 3 månader i taget men det är ovanligt. 

    Tycker att det låter som att du behöver en god man i alla fall. Man har problem med olika saker och att man kan betala sina räkningar själv betyder inte att man inte kan ha behov av annan hjälp av en god man
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Nylig sjukpensionär) skrev 2016-03-19 20:39:13 följande:
    I min kommun har Soc handläggare inte ens mailadresser där man kan ställa allmänna frågor. "Det är inte tillräckligt säkert". Att skicka in papper via mail är totalt omöjligt. Inte ens att skicka ett SMS och fråga om det verkligen var på fredag klockan tolv det var vi skulle mötas går. De är fast på stenåldern.
    Jag fick godkänt att skicka in alla bilagor via mail - men själva ansökan var de tvungna att ha i "original" underskriven i pappersform. 
    "Officiellt" hade de inte öppna mailadresser men pga mina svårigheter med att ringa samtal fick jag godkänt att skicka mail. 
    SMS hade inte gått dock, de hade bara fasta nummer. 
  • Anonym (Nylig sjukpensionär)
    Anonym (soc sekr) skrev 2016-03-19 20:41:27 följande:
    Det stämmer inte riktigt med den information som du fått. Det är inte ett krav alls att man måste arbetspröva i 4 månader för att kunna söka sjukersättning. Däremot är det det vanligaste att men genomgår någon form av arbetsförmågebedömning. Det viktigaste när man söker sjukersättning är Läkarutlåtandet.

    Att ansöka om försörjningsstöd, ja det gör man varje månad. Försörjningsstöd kan inte jämföras med andra bidrag vi har då det är något helt annat och det yttersta skyddsnätet vi har och ska därför bedömas kontinuerligt, i princip alltid månadsvis. man KAN göra undantag och kanske göra beräkningar för 2 eller möjligen 3 månader i taget men det är ovanligt. 

    Tycker att det låter som att du behöver en god man i alla fall. Man har problem med olika saker och att man kan betala sina räkningar själv betyder inte att man inte kan ha behov av annan hjälp av en god man
    Nej, tre månader är det. Och, jo, om man sätts på praktik så är det det som gäller,. Men som du säger så är det arbetsförmågebedömning, som alltså är obligatorisk (man får till och med direkt avslag på sjukersättningen om man haft aktivitetsersättning och inte gjort arbetsbedömningen, med motivationen att man måste göra den. Bara om man kommer från ett arbete kan det ledet skippas, av förklarliga skäl), och den är lika viktig som läkarutlåtandet. Nästan mer, faktiskt, eftersom då har FKs handläggare och arbetsförmedlingens handläggare sagt sitt också, och det väger tungt. Man kan väl säga lite att läkarutlåtandet är hypotesen och arbetsprövningen är beviset.

    TS behöver förmodligen inte en god man, men kanske ett personligt ombud. Det kan man få gratis av kommunen om man har svårt med myndighetskontakt och sånt. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (s) skrev 2016-03-19 19:45:37 följande:

    Haha, nej alla pensionärer får INTE 8000 kr + hyra i månaden! Nu pratar jag inte om bidrag utan pension och där dom inte får rätt till bidragen trots låg pension. Jag har kontakt med många pensionärer genom mitt jobb och så ser verkligheten inte ut nej.

    Nej men alla bidrag har ju inte samma krav, om du inte fixar det som krävs så får du be någon om hjälp alt be om en god man som sköter det åt dig.


    Om man bor själv är pensionen 8000 (innan skatt) och 93% av hyran. Detta förutsätter att man inte har en massa sparade pengar. De du har träffat är kanske gifta eller sambos, då får man inte bostadstillägget och ens inkomst blir runt 6000 kronor/månad efter skatt.
  • Anonym (Nylig sjukpensionär)
    Anonym (Fia) skrev 2016-03-19 20:44:11 följande:
    Jag fick godkänt att skicka in alla bilagor via mail - men själva ansökan var de tvungna att ha i "original" underskriven i pappersform. 
    "Officiellt" hade de inte öppna mailadresser men pga mina svårigheter med att ringa samtal fick jag godkänt att skicka mail. 
    SMS hade inte gått dock, de hade bara fasta nummer. 
    Hos mig var det totalt nej, trots att jag till och med hade läkarintyg på att jag inte klarade av telefoner. 
  • Anonym (Orolig)
    Topcom skrev 2016-03-19 19:47:21 följande:

    Men om du bara jobbar 25 % så kan du ju söka jobb de resterande som du bara är hemma? Några ansökningar bör du ju få ihop till alla fall


    Visst kan jag söka jobb, men om jag får jobbet måste jag tacka nej. Jag klarar inte av att jobba och kommer vara sjukskriven 75% först, utan SGI tyvärr. Hade jag kunnat få ut pengar som sjukskriven hade det inte varit några problem alls och jag hade sluppit socialen.
  • Anonym (s)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 21:20:19 följande:

    Om man bor själv är pensionen 8000 (innan skatt) och 93% av hyran. Detta förutsätter att man inte har en massa sparade pengar. De du har träffat är kanske gifta eller sambos, då får man inte bostadstillägget och ens inkomst blir runt 6000 kronor/månad efter skatt.


    Det är inte så att du missat något här? Alla pensionärer har inte samma inkomst av sin pension.

    Jag pratar inte om bidrag mm utan det som dom får i pension efter sitt arbetsliv - alltså riktiga pensionärer och inte förtidspension för 30-åringar.
  • Anonym (Nylig sjukpensionär)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-03-19 21:22:41 följande:
    Visst kan jag söka jobb, men om jag får jobbet måste jag tacka nej. Jag klarar inte av att jobba och kommer vara sjukskriven 75% först, utan SGI tyvärr. Hade jag kunnat få ut pengar som sjukskriven hade det inte varit några problem alls och jag hade sluppit socialen.
    Läs inlägg 18, TS. Du kommer förmodligen slippa soc.
  • Anonym (Nylig sjukpensionär)
    Anonym (s) skrev 2016-03-19 21:27:40 följande:
    Det är inte så att du missat något här? Alla pensionärer har inte samma inkomst av sin pension.

    Jag pratar inte om bidrag mm utan det som dom får i pension efter sitt arbetsliv - alltså riktiga pensionärer och inte förtidspension för 30-åringar.
    Även ålderspensionärer har rätt till bostadstillägg upp till 93% av 5000 kr, och både ålderspensionärer och sjukpensionärer har rätt till tillägg till bostadstillägget så de når upp till sk "skälig levnadsnivå", om de inte når upp till det av pension+bostadstillägg (lag (2001:761 om bostadstillägg till pensionärer mfl. Paragraf 2  talar om vilka som är berättigade, Paragraf 20 tar upp tillägget för skälig levnadsnivå.).

    Alla får ju inte ett helt bostadstillägg, men alla har rätt att söka. Man får avslag om man har för hög pension, bara.
  • Anonym (Vis)
    Anonym (s) skrev 2016-03-19 21:27:40 följande:

    Det är inte så att du missat något här? Alla pensionärer har inte samma inkomst av sin pension.

    Jag pratar inte om bidrag mm utan det som dom får i pension efter sitt arbetsliv - alltså riktiga pensionärer och inte förtidspension för 30-åringar.


    Det är väl lägstanivå på pensionen som diskuteras....dvs garantipension för de som inte jobbat/ jobbat väldigt lite....
Svar på tråden Socialbidrag, hur funkar det