• Anonym (Hjälp­)
    Äldre 19 Mar 20:18
    114404 visningar
    20 svar
    20
    114404

    Se vem som besökt facebook

    Har varit lite nyfiken av mig och tittat runt på tidigare kollegors, kärlekars Facebook sidor, inga som jag tänkt lägga till som vänner utan ja mer för att ja varit nyfiken helt enkelt. Vissa av dem vill jag inte ens att de ska veta att jag tittat på deras sidor.

    Häromdagen dök vissa av dem jag tittat på upp som "vänförslag" på Facebook.

    Min fråga är nu dyker min profil upp, som "vänförslag" hos dem?????

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Se vem som besökt facebook
  • Anonym (Hth)
    Äldre 19 Mar 20:46
    #1

    Bra fråga, undrar samma sak!

  • Anonym (pop)
    Äldre 19 Mar 20:57
    #2

    undrar jag med?

  • Anonym (Ja)
    Äldre 19 Mar 21:01
    #3

    Ja, det är nog ganska troligt. Jag har folk på den listan som jag i te har några som helst gemensamma vänner med. Ända sättet för fb att veta att vi känner varandra måste vara att de har varit inne och tittat på min profil.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 21:44
    #4

    Aj då???? kanske inte spelar så stor roll... men ja jag hade helst sett att jag inte dök upp där.

    Fast det skulle man ju tänkt på innan man snokade????

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Äldre 19 Mar 21:48
    #5

    Ber om ursäkt för alla mina frågetecken, skriver från mobilen och la till en smiley med ett streck till mun som visade tänder vilket här blev väldigt många frågetecken istället.

  • Anonym (Wsw)
    Äldre 19 Mar 21:58
    #6

    Skulle vilja veta samma, kan de se att man varit på deras sida öht?

  • Äldre 19 Mar 22:01
    #7

    De kan inte se att man besökt deras sida men det dyker alltid upp vänförslag och det baseras ju lite på gemensamma vänner, vänner till vänner , om man har dem i adressboken m.m.

    Lite jobbigt att det ska vara så när det ändå inte syns att man har varit inne på deras sida.

  • Anonym (..)
    Äldre 19 Mar 22:07
    #8

    Nej, jag tror inte det. Jag brukar kolla på några personers sidor, där jag inte har gemensamma vänner. Har aldrig fått upp dom som vänförslag. I dessa fall är jag säker på att dom i sin tur inte kollat på min sida, ska jag tillägga.

    Kanske har du gemensamma vänner med de här personerna, och dom kanske kollat på din sida också?

  • Anonym (nja)
    Äldre 19 Mar 22:12
    #9
    Noname00 skrev 2016-03-19 22:01:59 följande:

    De kan inte se att man besökt deras sida men det dyker alltid upp vänförslag och det baseras ju lite på gemensamma vänner, vänner till vänner , om man har dem i adressboken m.m.

    Lite jobbigt att det ska vara så när det ändå inte syns att man har varit inne på deras sida.



    Baseras ju även på vilka grupper man är med i, vänner till de som är med där (vilka kan vara massa tusen) och de som gillat samma sidor som man själv. 
  • Anonym (nja)
    Äldre 19 Mar 22:14
    #10

    Jag fick förfrågan häromdagen om jag inte ville gilla en sida, just för att jag besöker den då och då. Det registreras någonstans och så tycker de att man borde gilla sidan om man läser ofta. Precis som man antas vilja vara vän med någon vars sida man besöker då och då. Så är det ju kanske inte alltid.

  • Äldre 19 Mar 22:17
    #11

    Jag kan inte svara på frågan, jag begriper inte vad fb får alla sina vänförslag ifrån. Men jag tycker inte det är att "snoka " att gå in och titta på en öppen profil. Jag och många andra är nyfikna, man ser en bra kommentar eller en kul delning och så tittar man på användaren, man tittar på kollegors och gamla skolkamraters profiler. Nyfiket visst men på ett trevligt sätt, hela fb bygger på att vi är nyfikna på andra.

  • Anonym (Hah)
    Äldre 20 Mar 00:30
    #12
    Anonym (nja) skrev 2016-03-19 22:14:38 följande:

    Jag fick förfrågan häromdagen om jag inte ville gilla en sida, just för att jag besöker den då och då. Det registreras någonstans och så tycker de att man borde gilla sidan om man läser ofta. Precis som man antas vilja vara vän med någon vars sida man besöker då och då. Så är det ju kanske inte alltid.


    haha
  • Anonym (nja)
    Äldre 20 Mar 00:40
    #13
    Anonym (Hah) skrev 2016-03-20 00:30:53 följande:
    haha
    Vad är roligt och vad blir du arg för? 
  • Greyma­kesmyd­ay
    Äldre 20 Mar 09:42
    #14
    +1

    Jag besökte min egen profil med en fakeprofil. Fakeprofilen visades aldrig i min egen profils "personer du kanske känner lista". Däremot visades min egen profil i fakeprofilens lista. Fakeprofilen hade inte några vänner och det kan vara det som är avgörande. Om du har gemensamma vänner eller vänners vänner så kan det vara trigger för att din profil visas hos den du besöker. Det finns även de som hävdar att profilen kan dyka upp långt senare efter besöket. Då pratar vi om månader eller år. Facebook ändrar hela tiden förutsättningarna. Det som gällde idag gäller kanske inte imorgon. Det finns också en möjlighet att FB slumpmässigt plockar ut några som besökt din profil och visar dem i listan. Allt för att man inte ska kunna räkna ut hur det fungerar.

  • Äldre 20 Mar 23:40
    #15

    Facebook är verkligen skumt.....jag får ofta förslag på att bli vän med kunder eller mina anställda. Det räcker inte med att ha endast kontakt via mail men om jag har haft mail och telefonkontakt med personen så dyker den upp direkt som vänförslag. Naturligtvis har jag en egen jobbmail och inte samma mailadress som är registrerad på Facebook. Så det måste vara att Facebook registrerar att vi har ringt varandra.

    Skumt och lite läskigt att tänka på hur allt man gör registreras och används av någon....

  • Äldre 22 Mar 14:42
    #16

    Det finns ingen funktion i Facebook som låter dig kolla vem/vilka som har besökt din sida.
    Men det finns knep för att kunna kolla det dock. Så visst går det att kolla upp.

    Här kan du/ni läsa om hur man gör, vilket inte alls är svårt. Lite smådrygt bara:

    swedishsecurity.bloggplatsen.se/2014/03/23/10617024-hur-du-ser-vem-som-besokt-din-facebook/

  • Äldre 21 Dec 22:01
    #17

    Det går absolut att ta reda på... Högerklicka på din facebooksida, meny dyker upp, då kommer koden upp, där kan du hitta ex 100005400523633 nummer, klistrar du in det i adressfältet efter facebook.com/100005400523652 så enter så kommer det upp namnet på den personen och du kan gå in på profilen och vips så har du fått reda på vilken som besökt din FB sida.

  • Tue 26 Jan 2021 22:19
    #18

    Hej! Har en liten undran. Om man får upp ett vänförslag på facebook men man har inga gemensamma vänner. Betyder det att den personen varit och kollat på ens profil?

  • Fri 24 Sep 2021 14:51
    #19

    Enligt Facebooks hjälpcenter kan det här avsnittet "innehålla vänner som du interagerar mest med i inlägg på väggen, kommentarer och gemensamma evenemang. Facebook ger dig också förslag på vänner; det är personer som kanske har tittat på din profil. Ibland blir Facebook också läskigt eftersom de tittar för mycket på ditt privatliv så ibland använder jag bara Kakao.


     
  • Wed 8 Nov 2023 20:48
    #20

    Det är nån som söker på mig på facebook och kommenterar inlägg man skrivit. Personen låtsats vara en doktor från californien. Alltid samma bild men olika namn. Intresserna sist stämde verkligen in på en kompis. 

Svar på tråden Se vem som besökt facebook