• Anonym (Jippi­)
    Äldre 25 Mar 13:06
    3414 visningar
    14 svar
    14
    3414

    På G att bli kontaktfamilj!

    Jag och min man ska få besök från socialtjänsten nästa vecka för att sedan förhoppningsvis få bli kontaktfamilj till ett barn. Någon som också är det eller ska bli? Hade varit roligt att följa varandra! :)

  • Svar på tråden På G att bli kontaktfamilj!
  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 25 Mar 13:08
    #1

    Nej men jag har haft kontaktfamilj när mitt barn var liten.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 25 Mar 13:09
    #2

    Numera erbjuds man endast flyktingbarn. De är mellan 7-15 år ungefär. Vi har en 9-åring från Irak här nu.

  • Anonym (Jippi­) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 13:10
    #3
    Anonym (Mamman) skrev 2016-03-25 13:08:07 följande:

    Nej men jag har haft kontaktfamilj när mitt barn var liten.


    Okej, hur tyckte du att det var? Hur gammalt var ditt barn när den började vara hos kontaktfamiljen? :)
  • Anonym (Ja)
    Äldre 25 Mar 13:14
    #4

    Min kompis fick ta emot ett nyfött barn som föddes av en av tiggarna i grannkommunen. Men när kvinnan sa att hon lämnar Sverige så fick hon tillbaka sitt barn med sig hem.

  • Anonym (Jippi­) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 13:15
    #5
    Anonym (Ja) skrev 2016-03-25 13:09:17 följande:

    Numera erbjuds man endast flyktingbarn. De är mellan 7-15 år ungefär. Vi har en 9-åring från Irak här nu.


    Vi har blivit informerade om att man kan ta emot flyktingbarn men även "svenska barn" då de står i kö och det finns stor brist på kontaktfamiljer i våran kommun. Hur är det att ha ett barn som kommer från krig och hur går det med kommunikationen om barnet ej kan svenska. Låter som en riktig utmaning och väldigt god gärning <3
  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 25 Mar 13:18
    #6
    Anonym (Jippi) skrev 2016-03-25 13:10:14 följande:

    Okej, hur tyckte du att det var? Hur gammalt var ditt barn när den började vara hos kontaktfamiljen? :)


    Både jag och barnet tyckte om familjen (flera år sen men har lite kontakt än idag).

    Barnet var mellan 5-7 år. Skulle egentligen vara hos dom en helg per månad men då de sällan hade tid så blev det i bästa fall en kväll var tredje månad.

    Det ni bör tänka på är att aldrig göra något som kostar pengar eftersom föräldern får stå för den kostnaden. Om ni inte själva bjuder förstås
  • Anonym (Jippi­) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 13:18
    #7
    Anonym (Ja) skrev 2016-03-25 13:14:34 följande:

    Min kompis fick ta emot ett nyfött barn som föddes av en av tiggarna i grannkommunen. Men när kvinnan sa att hon lämnar Sverige så fick hon tillbaka sitt barn med sig hem.


    Då antar jag att din kompis var familjehem åt barnet för den bodde väll där hela tiden fram tills att mamman åkte tillbaka till hemlandet? Hur funkar det med jobbet om man har en nyfödd hemma? Har man rätt till att vara föräldraledig då?
  • Anonym (Mamma­n)
    Äldre 25 Mar 13:19
    #8
    Anonym (Ja) skrev 2016-03-25 13:14:34 följande:

    Min kompis fick ta emot ett nyfött barn som föddes av en av tiggarna i grannkommunen. Men när kvinnan sa att hon lämnar Sverige så fick hon tillbaka sitt barn med sig hem.


    Oj vilken enorm tur att dom åkte hem. Hur länge tvingades det stackars barnet vara hos din kompis?
  • Anonym (Jippi­) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 13:22
    #9
    Anonym (Mamman) skrev 2016-03-25 13:18:22 följande:
    Både jag och barnet tyckte om familjen (flera år sen men har lite kontakt än idag).

    Barnet var mellan 5-7 år. Skulle egentligen vara hos dom en helg per månad men då de sällan hade tid så blev det i bästa fall en kväll var tredje månad.

    Det ni bör tänka på är att aldrig göra något som kostar pengar eftersom föräldern får stå för den kostnaden. Om ni inte själva bjuder förstås
    Oj det var inte så ofta ditt barn var där då, vi är inställda på 1 - 2 helger i månaden men det kanske är olika behov beroende på barn. Som jag har förstått det så får man ett arvode (en liten peng) varje månad så att man kan hitta på roliga saker med barnet.
  • Anonym (Konta­ktfami­lj)
    Äldre 26 Mar 18:21
    #10

    Vi har varit kontaktfamilj.

    Du får en omkostnadsersättning som ska täcka allt som kan kosta för barnet under tiden barnet är hos er.

    Sen får ni även arvode som är eran lön.

    Det enda tips jag kan ge är att inte gå all inn!!!!

    Ta det lugnt och bara umgås.

    Man behöver inte bada på fredag, lekland på lördag och skogsutflykt på söndag.

    Ett misstag vi gjorde i början.

    Lycka till!

  • Anonym (Preci­s börjat :-))
    Äldre 29 Mar 05:12
    #11

    Hej,

    vi hade precis vår första träff med barnet som vi ska vara kontaktfamilj åt. Spännande och lite skrämmande, beskrivningen vi fått av mamman och socialtjänst stämde inte riktigt. Vi har själva 3 yngre barn och har därför haft en önskan om att inte ha ett barn med "svårigheter" i dagsläget. Men det var ett jättefint barn såklart. Vi får får göra det bästa av situationen och tänka om lite

  • Anonym (Jippi­) Trådstartaren
    Äldre 29 Mar 08:13
    #12
    Anonym (Precis börjat ) skrev 2016-03-29 05:12:48 följande:

    Hej,

    vi hade precis vår första träff med barnet som vi ska vara kontaktfamilj åt. Spännande och lite skrämmande, beskrivningen vi fått av mamman och socialtjänst stämde inte riktigt. Vi har själva 3 yngre barn och har därför haft en önskan om att inte ha ett barn med "svårigheter" i dagsläget. Men det var ett jättefint barn såklart. Vi får får göra det bästa av situationen och tänka om lite


    Hej! Tack för ditt svar! På vilket sätt var det skrämmande? Hade barnet svårigheter eller är det föräldrarna som har det? Hur gammalt är barnet som ni ska vara kontaktfamilj åt?
  • Anonym (Preci­s börjat :-))
    Äldre 31 Mar 06:04
    #13
    Anonym (Jippi) skrev 2016-03-29 08:13:13 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! På vilket sätt var det skrämmande? Hade barnet svårigheter eller är det föräldrarna som har det? Hur gammalt är barnet som ni ska vara kontaktfamilj åt?
    Dt var sagt att det var föräldrarna som var var problematiken, men hen var väldigt intensiv och svårkontaktad. Ville bara "leka" men en speciell sak som hen lånade av mina barn, Gjorde ganska omgående sönder saker, kunde inte kommunicera med de andra barnen osv. Det kan mycket väl vara så att detta beteende finns pga av brist hos föräldrar och jag tyckte att det var ett fint barn. Men då vi har 3 egna med en hel del aktiviteter och att någon av oss vuxna ganska ofta jobbar på helgen så var vi tydliga med att det i dagsläget inte passar med någon som inte kan följa med oss på div saker. Annars hade vi inte tackat ja i första läget. Det var den skrämmande biten, hur jag skall lösa detta nu Hen är 9 år.

    Men ingenting är omöjligt Får vi bara till att alla barnen kan umgås så kommer det nog att bli toppen!


  • Cara75
    Äldre 8 Apr 23:15
    #14

    Vi ska träffa bio.mamman första gången nästa vecka för att se om vi "passar ihop" inför att vi ska ev bli kontaktfamilj till två av hennes barn.

    Några tips och råd på frågor vi ska ställa till henne? Eller vad och hur mycket ska vi berätta om oss?

    /Förstagångsplacering

Svar på tråden På G att bli kontaktfamilj!