• Äldre 28 Mar 19:25
    4316 visningar
    19 svar
    19
    4316

    Vilka kläder förknippar du med "vanlig medelklasskvinna?"

    Tja, vad är vanligaste svennemärket för en kvinna i 40-årsåldern, akademiker, helt ointresserad av mode men vill se neutral ut (inte sticka ut i sitt yrke som rådgivare)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka kläder förknippar du med "vanlig medelklasskvinna?"
  • Äldre 28 Mar 19:35
    #1

    Vet inte vad som är "vanligast" men kan rekommendera InWear som ett enkelt sätt att se fin ut men som har mestadels neutrala färger och snitt.

  • HarBar­netFeb­er
    Äldre 28 Mar 19:36
    #2

    Stringtrosor och push-up bh.

  • Äldre 28 Mar 19:44
    #3
    HarBarnetFeber skrev 2016-03-28 19:36:48 följande:

    Stringtrosor och push-up bh.


    Tack för tipset, jag kanske får löneförhöjning och då delar jag såklart med mig ;)
  • Anonym (deskt­op)
    Äldre 28 Mar 19:59
    #4

    Jag som själv är medelklass och 40+ vädrar mina fördomar lite:

    Jag hade sagt Lindex, Flash, Camilla eller Esprit/Filippa K på rea.

    Desigual: Klänningar är lite mer fest för mig, men det händer att en topp ramlar med till jobbet.

    H&M tycker jag är mer för yngre utan pengar, och ofta dålig kvalitet. Orkar man fortsätta gå dit så kanske man hittar nåt bra? Jag själv slutade gå in där vid 30.

    Odd Molly har typiskt HR-avdelningens kvinnor som ofta är förvirrade hönor men har skapligt hög lön, samt yngre tjejer som inte riktigt har råd med det och säljer plaggen igen på Blocket efter säsongen.

    Så ser min verklighet ut.

  • Äldre 28 Mar 20:05
    #5
    Anonym (desktop) skrev 2016-03-28 19:59:36 följande:

    Jag som själv är medelklass och 40+ vädrar mina fördomar lite:

    Jag hade sagt Lindex, Flash, Camilla eller Esprit/Filippa K på rea.

    Desigual: Klänningar är lite mer fest för mig, men det händer att en topp ramlar med till jobbet.

    H&M tycker jag är mer för yngre utan pengar, och ofta dålig kvalitet. Orkar man fortsätta gå dit så kanske man hittar nåt bra? Jag själv slutade gå in där vid 30.

    Odd Molly har typiskt HR-avdelningens kvinnor som ofta är förvirrade hönor men har skapligt hög lön, samt yngre tjejer som inte riktigt har råd med det och säljer plaggen igen på Blocket efter säsongen.

    Så ser min verklighet ut.


    Haha, det ligger ofta något i fördomar!
  • sextio­talist
    Äldre 28 Mar 20:11
    #6

    Jag och mina medelklassväninnor handlar kläder lite överallt. Jag gillar inte att lägga pengar på kläder, så jag handlar på rea. Nu senast så köpte jag två par byxor för 400, ordinarie pris 1100-1300 per byxa. Mina favoritjeans har jag köpt på kapp-Ahl, drive när de hade sänkt priset, för 300.

    En klänning som jag köpte på Lindex för halva reapriset är toppen vid tillfällen när man ska vara halvfin

  • Äldre 28 Mar 20:24
    #7
    sextiotalist skrev 2016-03-28 20:11:59 följande:

    Jag och mina medelklassväninnor handlar kläder lite överallt. Jag gillar inte att lägga pengar på kläder, så jag handlar på rea. Nu senast så köpte jag två par byxor för 400, ordinarie pris 1100-1300 per byxa. Mina favoritjeans har jag köpt på kapp-Ahl, drive när de hade sänkt priset, för 300.

    En klänning som jag köpte på Lindex för halva reapriset är toppen vid tillfällen när man ska vara halvfin


    Det låter som ni shoppar runt lite och hittar grejer ni gillar helt enkelt. Om ni inte hade tid eller lust att kolla runt på rean etc utan bara ville gå in och köpa en garderob som var okej, var tror du du skulle välja då? För att vara safe liksom (jag har alltså noll kol ;)
  • sextio­talist
    Äldre 28 Mar 20:31
    #8
    buggi skrev 2016-03-28 20:24:27 följande:

    Det låter som ni shoppar runt lite och hittar grejer ni gillar helt enkelt. Om ni inte hade tid eller lust att kolla runt på rean etc utan bara ville gå in och köpa en garderob som var okej, var tror du du skulle välja då? För att vara safe liksom (jag har alltså noll kol ;)


    Du ska hitta din stil. En stil som du trivs med. Mina kvinnliga kollegor har så olika stilar. En har bara kjol, en har starka färger, en trivs i folklore, en har bara mörka färger etc.

    Hittar du din stil då är du rätt. Mitt tips är att ta hjälp av personal shopper som vissa varuhus eller köpcentrum har.
  • Äldre 28 Mar 20:40
    #9
    sextiotalist skrev 2016-03-28 20:31:21 följande:
    Du ska hitta din stil. En stil som du trivs med. Mina kvinnliga kollegor har så olika stilar. En har bara kjol, en har starka färger, en trivs i folklore, en har bara mörka färger etc.

    Hittar du din stil då är du rätt. Mitt tips är att ta hjälp av personal shopper som vissa varuhus eller köpcentrum har.
    Ja, du har såklart helt rätt :) En personal shopper låter vettigt, men kläder för mig är som att välja elavtal och det är något jag helst gör var tredje år genom att förnya det jag redan har utan att kolla runt bland konkurrenterna ;)

    Egentligen har jag väl en stil för alla kläder jag har ser ju likadana ut, får kanske b´helt enkelt bara kolla igenom att jag har några ombyten utan fläckar eller hål.
  • Äldre 28 Mar 20:41
    #10

    Lindex, Kappahl och Åhléns. Som 40+ svennebanan sticker du inte ut om du handlar där men kan köpa hela garderoben på en runda.

  • Äldre 28 Mar 20:43
    #11
    Rainbow Dash skrev 2016-03-28 20:41:18 följande:

    Lindex, Kappahl och Åhléns. Som 40+ svennebanan sticker du inte ut om du handlar där men kan köpa hela garderoben på en runda.


    Perfekt :)
  • Anonym (Natta­)
    Äldre 28 Mar 20:48
    #12
    HarBarnetFeber skrev 2016-03-28 19:36:48 följande:

    Stringtrosor och push-up bh.


    Så tråkigt förutsägbar du är. Kräks
  • Äldre 28 Mar 20:53
    #13

    Jag skulle hellre rekommendera MQ - typisk medelklassbutik för kontorspersonal och liknande. En del av utbudet är mer för yngre men de har blandade kläder till rimliga priser och hyfsad kvalité, både byxor, kjolar, klänningar, koftor, tröjor och kavajer.

  • Äldre 28 Mar 20:55
    #14

    TS, vad har du för kroppstyp?

    Jag är iofs bara 27 år, men stilfullt utan att ta ut svängarna för mycket tycker jag att du klär dig om du kör på Filippa K den klassiska kollektionen och lindex Holly & Whyte. Esprit är supertantigt!! Likaså desigual och odd molly. HM och vero Moda är ungdomskläder av usel kvalitet.

    Vill även slå ett slag och Gant, InWear och att köpa lite snygga klassiska koftor och tröjor i cashmere.

    Jeans bör du få hjälp att prova ut; måste vara helt perfekta i passform. Köp sedan samma om och om igen

  • Äldre 28 Mar 21:02
    #15

    Och du behöver absolut inte betala extra för nån personal shopper - bara gå in på t ex MQ eller Åhléns (som jag också tycker kan vara ett bra val) och säg vad du vill köpa för typ av plagg och vilken budget du har så hjälper den vanliga personalen dig - det är ju det de är till för. Däremot OM du hade varit intresserad av att gå i flera butiker hade en personal shopper kunnat vara värt det, men det verkade det ju inte som.

  • Äldre 28 Mar 21:41
    #16
    Seven Costanza skrev 2016-03-28 20:53:35 följande:

    Jag skulle hellre rekommendera MQ - typisk medelklassbutik för kontorspersonal och liknande. En del av utbudet är mer för yngre men de har blandade kläder till rimliga priser och hyfsad kvalité, både byxor, kjolar, klänningar, koftor, tröjor och kavajer.


    Det låter också vettigt! Om jag går en vardagförmiddag så kan jag säkert få hjälp.
  • Äldre 28 Mar 21:47
    #17
    Carabellis kusp skrev 2016-03-28 20:55:14 följande:

    TS, vad har du för kroppstyp?

    Jag är iofs bara 27 år, men stilfullt utan att ta ut svängarna för mycket tycker jag att du klär dig om du kör på Filippa K den klassiska kollektionen och lindex Holly & Whyte. Esprit är supertantigt!! Likaså desigual och odd molly. HM och vero Moda är ungdomskläder av usel kvalitet.

    Vill även slå ett slag och Gant, InWear och att köpa lite snygga klassiska koftor och tröjor i cashmere.

    Jeans bör du få hjälp att prova ut; måste vara helt perfekta i passform. Köp sedan samma om och om igen


    InWear har fler tipsat om, det ska jag kolla! Och tack för ärliga synpunkter på de olika märkena.

    Cashmere låter underbart. Det låter lyxigt och jag fryser jämt.

    Jag är ganska lång, bred över höfterna, snyggare bröst än rumpa :=) 
  • Äldre 28 Mar 23:42
    #18

    Om du vill gå till så få butiker som möjligt kan jag nämna att exempelvis InWear finns på MQ

  • Ego Lovers
    Äldre 29 Mar 01:29
    #19

    Jag köper mina kläder i en liten butik i vår by. De säljer typen av kläder som fannymichel.se har samt lite chanelstuk på vissa kläder. H&M, Vero Moda, shoppade jag på under 90 talet då jag var 20 , Lindex, Kappahl och Gina tricot på 2000 talet och nu när jag snart är 40 är det lite dyrare italienska mode kläder med bättre kvalité.

Svar på tråden Vilka kläder förknippar du med "vanlig medelklasskvinna?"