• Äldre 29 Mar 09:55
    11710 visningar
    76 svar
    76
    11710

    ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?

    Hej,

    Ja som rubriken lyder önskar jag få svar ifrån endast de som har genomgått båda sätten (vaginal födsel samt planerat kejsarsnitt).

    Vilket av sätten har ni föredragit och varför? Vilket har givit er minst komplikationer?

  • Svar på tråden ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?
  • Äldre 29 Mar 13:10
    #21

    Spelar mig ingen roll egentligen. Båda har gett mig men och båda har varit bra på olika sätt. Vaginalt har varit fysiskt lättare att återställa sig ifrån medan kejsarsnittet var muskelärt mindre utmattande och jag hade lättare att orka direkt efter födseln än med vaginalt. (Muskelsjukdom) Dock utdragen infektion med snittet och det var inte särskilt trevligt. 
    Vaginalt är en upplevelse och bindningen till barnet så omedelbart, ks är en operation. Så jag hade nog gett båda samma betyg faktiskt. 

  • Äldre 29 Mar 13:26
    #22
    Surprisebaby skrev 2016-03-29 10:45:47 följande:

    Okej så alla ni skulle alltså föda vaginalt om ni gjorde om det.

    Suziz; kan du nämna fler fördelar med den vaginala förlossningen eller vad är anledningen till att du skulle föda vaginalt igen? Låter för mig jätteläskigt att barnet kom ut med navelsträngen runt halsen.


    Ja, det var läskigt men det är ju ingenting som garanterar att allt går bra vid ett kejsarsnitt heller.

    För mig är det mest känslan efteråt, jag vet faktiskt inte, vid kejsarsnittet kändes det inte som att jag var med vid förlossningen på samma sätt, alltså jag var ju där men var helt utan kontroll. Vid den vaginala förlossningen så var det jag som gjorde jobbet, man pratade med mig och inte över huvudet på mig. 
  • Äldre 29 Mar 13:30
    #23

    Anonym (snitt); orkar du berätta på vilket sätt den vaginala förlossningen var hemsk och traumatisk för dig?

  • Äldre 29 Mar 13:44
    #24

    Vad är det värsta som kan hända vid ett kejsarsnitt för både mor o barn? Att barnet har mer vatten i lungorna vid kejsarsnitt förstår jag men det suger de väl ut/ barnet hostar upp?

    Sedan kan man få infektion i såret. Har läst lite också om att vävnaderna kan bli sammanväxta. Vilka mer komplikationer skulle kunna inträffa? Jag kan absolut inte allt om det här, det är därför jag har skapat den här tråden. Jag har svårt att bestämma mig för vilket alternativ som vore bäst.

  • Äldre 29 Mar 13:51
    #25

    Jag hade valt snitt utan att tveka. Födde första vaginalt och andra med snitt på grund av förlossningsrädsla efter första födseln.

    Efter kejsarsnittet hade jag svårt att bära äldre barnet första veckan samt att gå upprätt, annars inget. Efter den vaginala förlossningen hade jag svårt att sitta 2-3 veckor efteråt och kunde inte genomföra ett samlag på 10 månader, annars inget.

  • Äldre 29 Mar 14:16
    #26

    Voodoodoll; usch, tio månader! Måste fråga, på vilket sjukhus genomgick du snittet?

  • Äldre 29 Mar 22:56
    #27
    Anonym (snitt) skrev 2016-03-29 13:06:36 följande:

    Första barnet föddes vaginalt och trots att det förmodligen står i journalen att det var en relativt komplikationsfri förlossning så var det en hemsk och traumatisk upplevelse och enda anledningen till att det faktiskt blev ett anda barn var att vi i princip blev lovade planerat snitt från början. Snittet var allt som den vaginala förlossningen inte var. Närvaro, lycka, omedelbar kärlek.  


    Samma här - enda anledningen till att det blev ett syskon var att jag blev lovad planerat snitt. Snittet var en underbar upplevelse med mycket mindre besvär efteråt.

    Fast min första förlossning var inte komplikationsfri som den Anonym jag citerar. Jag höll på från lördag morgon till måndag eftermiddag och slutade med sugklocka och sfinkterruptur grad 3. Det tog tex 18 månader innan jag kunde ha sex utan smärta.

    Kejsarsnitt skulle jag kunna göra om utan problem, men om den möjligheten inte fanns skulle jag göra abort om jag blev gravid igen.
    42.
  • Äldre 30 Mar 00:51
    #28

    Hu, vilken hemsk upplevelse du hade med första förlossningen! Nu lutar det definitivt mot snitt.

  • Äldre 30 Mar 13:32
    #29
    Surprisebaby skrev 2016-03-29 14:16:04 följande:

    Voodoodoll; usch, tio månader! Måste fråga, på vilket sjukhus genomgick du snittet?


    Javisst! På Näl.
  • Anonym (Gulli­ver)
    Äldre 30 Mar 13:58
    #30

    Nu är jag man och har därmed aldrig förlöst ett barn, men skulle jag välja skulle det nog bli anal förlossning eftersom det är så jäkla skönt att få skita när man är riktigt nödig.

Svar på tråden ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?