• Äldre 29 Mar 09:55
    11669 visningar
    76 svar
    76
    11669

    ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?

    Hej,

    Ja som rubriken lyder önskar jag få svar ifrån endast de som har genomgått båda sätten (vaginal födsel samt planerat kejsarsnitt).

    Vilket av sätten har ni föredragit och varför? Vilket har givit er minst komplikationer?

  • Svar på tråden ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?
  • Fru Ve
    Äldre 31 Mar 00:03
    #51

    Första med planerat snitt på grund av sätesbjudning. Andra vaginalt. Mycket bättre och mindre komplikationer vaginalt. Skulle välja det utan tvekan. Hade ont och kände mig handikappad flera veckor efter snittet. Efter vaginala förlossningen kände jag mig bra och pigg direkt. Visst det gör sjukt ont men så skönt att det onda går över då barnet är fött.

  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 31 Mar 07:42
    #52
    +1

    Skulle inte vilja inte vilja föda vaginalt,sån smärta i så många timmar,risk att man behöver sys och skadat underliv,risker för barnet,syrebrist osv.För mig var snitt snabbt enkelt utan nån större smärta.

  • Äldre 31 Mar 07:46
    #53

    Jag har fött 2 vaginalt och 2 med snitt. Väljer utan tvekan vaginalt och skulle välja det om jag skulle skaffa flera barn. 

  • Anonym (hemsk snittu­ppleve­lse)
    Äldre 31 Mar 08:24
    #54

    När jag fick ryggbedövningen för snittet kändes det som någon sköt mig med pistol. "Det kan bli så", sa läkaren.
    En stund senare fick jag blodtrycksfall och mådde fruktansvärt- under hela tiden de karvade och grävde i mig för att få ut barnet så kräktes jag. Kräkas non stop när en är ryggbedövad och förlamad från bröstet och neråt är ingen hit kan jag lova. jag kunde vrida på huvudet men inte vrida kroppen eller stödja mig på armen. 
    Sedan mådde barnet uselt pga vatten i lungorna och fick intensivvård på neo.
    Två veckor senare fick vi åka hem.
    Nu när barnet är fyra år har jag fortfarande problem efter operationen med magmuskler som inte hämtat sig och totalt känselbortfall från naveln och ner till muttan. Vanligt och något man får räkna med tydligen.

    Skulle aldrig välja snitt om vaginalt fanns som alternativ.

  • Anonym (hemsk snittu­ppleve­lse)
    Äldre 31 Mar 08:28
    #55

    Kunde förresten inte kissa själv på fyra dygn efter snittet utan fick ha kateter och gå med kisspåse på benet. Berodde på att nerver påverkats av ryggbedövningen.

    Att sätta kateter gjorde fruktansvärt ont. Jag skrek rakt ut varje gång. 

  • Anonym (Mjo)
    Äldre 31 Mar 09:22
    #56
    Anonym (hemsk snittupplevelse) skrev 2016-03-31 08:28:30 följande:

    Kunde förresten inte kissa själv på fyra dygn efter snittet utan fick ha kateter och gå med kisspåse på benet. Berodde på att nerver påverkats av ryggbedövningen.

    Att sätta kateter gjorde fruktansvärt ont. Jag skrek rakt ut varje gång. 


    Jag fick kateter efter vaginal födsel, tyckte inte det gjorde ont alls och det var väldigt bekvämt att ha det första dygnen eftersom jag var öm och det hade känts väldigt otäckt att kissa direkt efter. :D
  • Anonym (Tvåba­rnsmam­ma)
    Äldre 31 Mar 09:29
    #57
    Anonym (Sanna) skrev 2016-03-31 07:42:48 följande:

    Skulle inte vilja inte vilja föda vaginalt,sån smärta i så många timmar,risk att man behöver sys och skadat underliv,risker för barnet,syrebrist osv.För mig var snitt snabbt enkelt utan nån större smärta.


    Har du fött vaginalt? Vid snitt är det inte risk att man sys man sys alltid då.
  • Anonym (Vagin­alt!!!­)
    Äldre 31 Mar 10:05
    #58

    Första var med snitt, mådde skit efteråt kunde inte bära mitt barn, kände att anknytningen gick sådär när jag inte fick henne direkt.

    Det var så läskigt när dom drog och slet i kroppen men man kände ingen smärta men att dom höll på kändes fyyyy bubblan :(

    Fick svårt att bajsa gjorde så fruktansvärt ont värre än den vaginala förlossningen, var tvungen att ta lavemang i 3 månader efter.

    Den vaginala gick som en dröm, visst det var börjar upp i ett, jag hade urakut havandeskapsförgiftning.

    Dom tog hinnorna kl 01 och hon var ute kl 04:30 dom sydde 3 små stygn inuti inget som kändes varken när dom sydde eller efteråt.

    Fick ligga kvar på BB i 72 timmar pga havandeskapsförgiftningen.

    Var rädd för att bajsa denna gång eftersom det gjorde så fruktansvärt ont förra gången, hade till å med en bm med mig in på toa när jag skulle bajsa för jag var rädd å svimma, men det gick hur bra som helst!

    Skämdes sen för bm ;) haha

    Är gravid igen och tyvärr ligger moderkakan långt ner å flyttar den sig inte blir det snitt, vill verkligen inte är livrädd för att snittas igen.

    Sen andra komplikationer vid snitt, min vän fick mördarbakterier i sitt snitt, hon höll på att dö av det, nu har hon en stor grop i magen av all vävnad dom var tvungna att ta bort. Detta går aldrig att operera.

    Men hon hade kanske fått det vid vaginalt också vem vet.

    Med detta sagt så finns det asjobbiga saker som kan ske med dom båda, men för barnet så är ju vaginalt det bästa.

  • Anonym (Mjo)
    Äldre 31 Mar 10:05
    #59
    Anonym (Sanna) skrev 2016-03-31 07:42:48 följande:

    Skulle inte vilja inte vilja föda vaginalt,sån smärta i så många timmar,risk att man behöver sys och skadat underliv,risker för barnet,syrebrist osv.För mig var snitt snabbt enkelt utan nån större smärta.


    Fast alla upplever inte vaginal förlossning som outhärdligt smärtsamt i "så många timmar", alla behöver inte sys, och det finns många fördelar för barnet att födas vaginalt. Precis som att många som blivit snittade fått svåra komplikationer. Det är olika för alla.
  • Anonym (Vagin­alt!!!­)
    Äldre 31 Mar 10:06
    #60

    Visst det var börjar skulle vara , visst det var värkar upp i ett


    Anonym (Vaginalt!!!) skrev 2016-03-31 10:05:07 följande:

    Första var med snitt, mådde skit efteråt kunde inte bära mitt barn, kände att anknytningen gick sådär när jag inte fick henne direkt.

    Det var så läskigt när dom drog och slet i kroppen men man kände ingen smärta men att dom höll på kändes fyyyy bubblan :(

    Fick svårt att bajsa gjorde så fruktansvärt ont värre än den vaginala förlossningen, var tvungen att ta lavemang i 3 månader efter.

    Den vaginala gick som en dröm, visst det var börjar upp i ett, jag hade urakut havandeskapsförgiftning.

    Dom tog hinnorna kl 01 och hon var ute kl 04:30 dom sydde 3 små stygn inuti inget som kändes varken när dom sydde eller efteråt.

    Fick ligga kvar på BB i 72 timmar pga havandeskapsförgiftningen.

    Var rädd för att bajsa denna gång eftersom det gjorde så fruktansvärt ont förra gången, hade till å med en bm med mig in på toa när jag skulle bajsa för jag var rädd å svimma, men det gick hur bra som helst!

    Skämdes sen för bm ;) haha

    Är gravid igen och tyvärr ligger moderkakan långt ner å flyttar den sig inte blir det snitt, vill verkligen inte är livrädd för att snittas igen.

    Sen andra komplikationer vid snitt, min vän fick mördarbakterier i sitt snitt, hon höll på att dö av det, nu har hon en stor grop i magen av all vävnad dom var tvungna att ta bort. Detta går aldrig att operera.

    Men hon hade kanske fått det vid vaginalt också vem vet.

    Med detta sagt så finns det asjobbiga saker som kan ske med dom båda, men för barnet så är ju vaginalt det bästa.


Svar på tråden ENBART Ni som har fött BÅDE vaginalt & med planerat snitt, vilket har ni föredragit?