• Redlip­s
    Äldre 31 Mar 15:50
    19399 visningar
    68 svar
    68
    19399

    Adoptera bort det

    Jag fick mitt resultat igår, berättade för min mamma idag och hon blev jättearg. Pappa kommer bli ännu argare. Så stöd därifrån får jag ingen. Snubben som nu är mitt ex lämnade mig idag för att jag valde adoption. Jag är emot abort som han ville att jag skulle göra eller behålla det själv. Han vill inte ge bort sitt kött och blod. Han kan inte heller ta hela vårdnaden själv för att han har varken plats eller tid. Han har ett barn sen tre år tillbaka med en annan som går hyfsat bara men där har han ingen vårdnad alls. Varför jag inte kan behålla det hos mej efter förlossning är för att jag är psykiskt instabil, handskas med autism och har därför inte råd. Är jätteledsen över det och över att ingen ger mig stöd. Enda stödet jag får är från min bästa vän i USA.

    Vill mest veta om det är någon mer här som adopterat bort sitt barn efter födseln och kan berätta om det. :(


    Redlips
  • Svar på tråden Adoptera bort det
  • Redlip­s
    Äldre 31 Mar 16:57
    #2

    Pentra, autism är inget negativt att ha ,därför spelar det ingen roll om någon annan får det. Psykiskt instabil är inget jag fick vid födseln utan har kommit efter skolåren. Så det tycker jag var dumt skrivet. Adoption är dessutom ett alternativ i Sverige, som jag valt åt barnet. Det är inget illa alls, det är snarare snällare av mej att välja det. Pappan skulle varit med i bilen om jag behållit det. Jag väljer att avstå abort lika väl som jag väljer att avstå preventivmedel. Det är naturens gång att kunna bli gravid och föda barn. Det betyder att jag är emot abort. Jag gör barnet en tjäns med att ge bort det, det blir en stängd adoption vilket betyder att vi inte kommer ha kontakt (om det inte söker upp mig vid 18 års ålder). Därav anser jag inte att adoption är något dåligt. Snarare tvärt om. Men jag anser abort som dåligt.

    Jag är tillräckligt gammal för att klara mej själv på papper.


    Redlips
  • Äldre 31 Mar 17:03
    #3

    Vilken graviditetsvecka är du i nu?  Hur gammal är du?
    Bor du hemma hos dina föräldrar eller i egen lägenhet?
    Vad tycker dina föräldrar att du ska göra? Vill de att du ska
    göra abort eller att du ska behålla barnet?

    Jag tycker nog att det är klokt om du redan nu inser att du inte skulle
    klara av att ta hand om ett barn själv att du vill adoptera bort det,
    men tänk om du skulle ändra dig efter att du skrivit under pappren?
    Skulle du göra på annat sätt om du hade andra som stöttade dig
    förutom din kompis i USA?

    Om känner att du vill prata med någon personligen så kan du
    kontakta din Vc och be att få boka tid att prata med en kurator eller
    prata med Ungdomsmottagningen (beroende på din ålder så klart) eller Mödravården.

  • Redlip­s
    Äldre 31 Mar 17:04
    #4

    Kan även förmedla att jag skapade denna tråd för att se om någon annan valt adoption och ville berätta. Det handlar inte om att ifrågasätta eftersom alternativet finns. Jag har valt och kommer inte synkas av folk som påstår att det är dåligt. För det är långt ifrån dåligt.


    Redlips
  • Äldre 31 Mar 17:18
    #5
    Pentra skrev 2016-03-31 16:46:40 följande:

    TS, hur gammal är du? Jag förstår att de runt omkring dig protesterar. Du säger att du är psykiskt instabil och att du handskas med autism. Varför väljer du då inte abort? Du överför i detta både gener och psyke till barnet, och det dessutom under hela graviditetens fortskridande. Varför vill du det blivande barnet så illa? Att inte vidta åtgärder utan låta graviditeten ha sin gång och sedan planerat adoptera bort ett sådant barn, med sådant bagage, till intet ont anande föräldrar, löser inte problemet på någon kant. Snarare är detta lagvidrigt. Dessutom så har du ju heller ingen ekonomi för att försörja och vårda och inte heller finns det en pappa som vill vara med i bilden. Abort är därför det bästa och enda vettiga alternativet, och det för alla inblandade. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Nu måste du förstå att alla inte tycker att abort är något bra. Jag tycker att det är bra av TS att inte döda sitt barn, utan i stället ge det en chans att leva ett gott liv hos någon annan. 
  • Äldre 31 Mar 17:55
    #6

    Jag har inte sagt att jag tycker abort är bra eller dåligt.
    Jag tycker att det är bra att du låter barnet leva.

    Det är nog mycket ovanligare numera att folk väljer adoption än abort.
    Tänkte bara att vad händer om du adopterar bort det och sen ångrar dig
    och önskar att du hade behållit det själv?

    Hade det varit ett alternativ om du hade haft bättre stöd omkring dig?
    Det var bara det jag undrade?

    Problemet med om du aldrig vill använda preventivmedel är att
    du kommer riskera hamna i denna situation många gånger under ditt liv.
    Iallafall så länge du fortsätter ha oskyddat sex.

  • Äldre 31 Mar 17:59
    #7
    -1

    Men om pappan inte vill adoptera bort barnet så kommer det inte gå. Då får han ta barnet.

  • Äldre 31 Mar 21:57
    #8
    +1
    Redlips skrev 2016-03-31 16:57:58 följande:

    Pentra, autism är inget negativt att ha ,därför spelar det ingen roll om någon annan får det. Psykiskt instabil är inget jag fick vid födseln utan har kommit efter skolåren. Så det tycker jag var dumt skrivet. Adoption är dessutom ett alternativ i Sverige, som jag valt åt barnet. Det är inget illa alls, det är snarare snällare av mej att välja det. Pappan skulle varit med i bilen om jag behållit det. Jag väljer att avstå abort lika väl som jag väljer att avstå preventivmedel. Det är naturens gång att kunna bli gravid och föda barn. Det betyder att jag är emot abort. Jag gör barnet en tjäns med att ge bort det, det blir en stängd adoption vilket betyder att vi inte kommer ha kontakt (om det inte söker upp mig vid 18 års ålder). Därav anser jag inte att adoption är något dåligt. Snarare tvärt om. Men jag anser abort som dåligt.

    Jag är tillräckligt gammal för att klara mej själv på papper.


    Jag har inget att tillföra till denna debatten egentligen, men jag vill ge dig cred för att du svarar så fint och förståndigt på idiotiska kommentarer. Du säger att du behöver stöd och blir påhoppad direkt att du skulle föra över dåliga gener. Det finns jättefina människor med autism och det finns rötägg - precis som alla andra i populationen. Vad är det för jävla skitsnack, vi ska inte odla någon elitist-befolkning där variationer inte tillåts. Jag tycker det är fint att du vill ge detta livet en chans och att du väljer det som du tycker är bäst för barnet. Lycka till!  
  • Äldre 1 Apr 09:32
    #9

    Om kvinnan är ogift får hon ensam vårdnad.
    Paret måste vara gifta eller så måste mannen erkänna faderskapet
    (fylla i papper hos Fkassan) och ansökan om delad vårdnad måste lämnas in för att mannen ska kunna få vårdnad.

  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 14:15
    #10
    UndrandeSökare skrev 2016-03-31 17:03:15 följande:

    Vilken graviditetsvecka är du i nu?  Hur gammal är du?
    Bor du hemma hos dina föräldrar eller i egen lägenhet?
    Vad tycker dina föräldrar att du ska göra? Vill de att du ska
    göra abort eller att du ska behålla barnet?

    Jag tycker nog att det är klokt om du redan nu inser att du inte skulle
    klara av att ta hand om ett barn själv att du vill adoptera bort det,
    men tänk om du skulle ändra dig efter att du skrivit under pappren?
    Skulle du göra på annat sätt om du hade andra som stöttade dig
    förutom din kompis i USA?

    Om känner att du vill prata med någon personligen så kan du
    kontakta din Vc och be att få boka tid att prata med en kurator eller
    prata med Ungdomsmottagningen (beroende på din ålder så klart) eller Mödravården.


    1. Vecka 3+4 
    2. 20+ (säger inget mer)
    3. Bodde i lägenhet först, har fått flytta hem igen pga stora bråk med pojkvännen.
    4. Dom vet vad jag ska göra, dom gillar det inte men är så illa tvungna att acceptera det. Dom försöker få mej att göra abort. 
    5. Även om jag skulle ändra mig så har jag ändå i tanken att "vad är bäst för barnet och inte för mig". Dvs att jag vet ändå om inners inne att jag kommer bli en stolt mamma om jag vet att mitt barn har det 10 ggr bättre med en annan familj.
    6. Nej tror inte jag skulle gjort på annat sätt. Eftersom det är inte frågan om vad andra runt omkring kan ge utan vad jag kan ge.
    7. Jag är medveten om vilka jag kan prata med, eftersom jag har det svårt med pojkvännen så pratar jag med en kurator redan (: 

    Tackar för frågorna (: 
    Redlips
  • Redlip­s
    Äldre 2 Apr 14:20
    #11
    UndrandeSökare skrev 2016-03-31 17:55:21 följande:

    Problemet med om du aldrig vill använda preventivmedel är att
    du kommer riskera hamna i denna situation många gånger under ditt liv.
    Iallafall så länge du fortsätter ha oskyddat sex.


    Jag finner inget problem eftersom det är naturens gång. Vi blev födda eller skapade (hur man nu ser det) att kunna göra och föda barn. Preventivmedel är inte inbyggt automatiskt i oss. Jag ser det inte som en risk heller. Ser det inte som fel heller. Utan mer normalt hos oss människor. Kan även tillägga att jag har inte samlag så ofta pga jag känner inget begär av att ha det bara för att. 

    Sen får andra absolut se det på sitt sätt. 
    Redlips
Svar på tråden Adoptera bort det