• Anonym (Ollie)

    Varför vill du ha en partner?

    Har funderat på detta en tid då folk i min närhet lite då och då frågar ifall jag träffat någon än. När jag svarar att "Nej, jag känner inte att jag kommer det heller, det är bra som det är nu" så verkar de ta det som att jag är olycklig (?) och svara "Neeeeej, säg inte så, du kommer träffa någon!".

    Tycker det är rätt så fascinerande att tro att alla vill ha en partner, jag kan förstå det från ett ekonomiskt perspektiv, men det verkar ju inte vara anledningen för de som jämt tar upp frågan.

    Så ja, nu undrar jag: varför vill du ha en partner?

  • Svar på tråden Varför vill du ha en partner?
  • Buddisatva

    Om jag bortser från varför jag valt just min partner utan tänker generellt: Det känns tryggt. Det är mysigt och gosigt. Jag vill ha barn men vill inte vara ensam förälder.

  • Anonym (C)

    Just nu vill jag inte det, trivs bra som singel efter ett 11 år långt förhållande. Men så småningom vill jag nog träffa en partner för att ha någon att dela livet med. Dela vardagen, ha gemensamma vänner, resa med. Ha någon att sova med och få närhet. Bli kliad på ryggen och få massage :)

  • Anonym (L)

    Meningen "nej, jag känner inte att jag kommer det heller" tolkar jag som att personen har gett upp snarare än att hen helst vill vara singel. Säg istället bara att du inte vill ha något förhållande för närvarande, så fattar nog de flesta. Fast det kommer alltid att finnas de tjatiga människorna som vägrar förstå att någon kan ha andra mål med sitt liv än vad de själva har. Dem får man le överseende mot och sedan snabbt byta samtalsämne.

  • Drottningen70

    Har samma problem. Innerligt trött på att folk verkar tro att jag liksom "blitt utan"...

    Jag Vill verkligen INTE ha en Karl..... Inte inte inte...

    Att det ska vara så svårt för folk att klyka...

  • Anonym (Ollie)

    Tack för svaren. 

    Angående exemplet på hur jag brukar svara så var det bara (som sagt) ett exempel, jag förklarar självfallet att jag inte vill ha en partner, ändå så kommer frågan igen efter x antal månader Jag har varit tydlig, men de verkar ha någon romantisk idé om att jag kommer falla pladask för någon, någon gång, vad jag än säger. Så de har väl tänkt hålla sig uppdaterade tills det händer. Undrar om de kommer hålla på tills jag dör eller om det finns någon ålder där det slutar.

    Kan tillägga att jag har provat på att ha partner, men jag gillade inte att dela bostad med någon. Jag antar att man måste vara riktigt bra vän med sin partner, bästa vän eller något. Men jag orkar inte tillbringa mer än några timmar åt gången med mina vänner, och sova ... det är något jag vill göra i enskildhet.

    Aja, tack än en gång för svaren. Keep 'em coming :)

  • Anonym (Ollie)
    Drottningen70 skrev 2016-04-03 20:35:07 följande:
    Har samma problem. Innerligt trött på att folk verkar tro att jag liksom "blitt utan"...

    Jag Vill verkligen INTE ha en Karl..... Inte inte inte...

    Att det ska vara så svårt för folk att klyka...
    Trevligt att se en annan som inte vill ha en partner!

    Nu vet jag inte hur gammal du är, men har du märkt av någon minskning med åren? Jag är strax under 30, så jag undrar ifall det är att jag är "ung" som gör det eller om det bara är alla andra som är så ofantligt romantiska. Hade varit trevligt om det avtar med åren, är lite trött på att förklara hur jag vill och inte vill leva.
  • Drottningen70
    Anonym (Ollie) skrev 2016-04-03 20:41:23 följande:

    Trevligt att se en annan som inte vill ha en partner!

    Nu vet jag inte hur gammal du är, men har du märkt av någon minskning med åren? Jag är strax under 30, så jag undrar ifall det är att jag är "ung" som gör det eller om det bara är alla andra som är så ofantligt romantiska. Hade varit trevligt om det avtar med åren, är lite trött på att förklara hur jag vill och inte vill leva.


    Nä det är typ lika illa. Jag är 46, och har fram tills för 4 år sedan nästan varit i relationer konstant sedan jag var 17, och varit sambo med 4 olika män så jag vet liksom vad jag pratar om när jag säger att jag inte vill... Men tvåsamhetsnormen är stark..
  • Anonym (Ollie)
    Drottningen70 skrev 2016-04-03 20:47:27 följande:
    Nä det är typ lika illa. Jag är 46, och har fram tills för 4 år sedan nästan varit i relationer konstant sedan jag var 17, och varit sambo med 4 olika män så jag vet liksom vad jag pratar om när jag säger att jag inte vill... Men tvåsamhetsnormen är stark..
    Ajdå, antar att jag får acceptera att det kommer vara såhär ett bra tag framöver då. Kanske borde hitta på en bra fras som jag kan dra till med varje gång jag får frågan.
    Lena skrev 2016-04-03 20:50:49 följande:
    Man kan ha en partner utan att vara sambo.
    Medveten om det.
  • Drottningen70
    Lena skrev 2016-04-03 20:50:49 följande:

    Man kan ha en partner utan att vara sambo.


    Ja om man har lust. Vilket jag inte har. OM jag skulle göra mig omaket att skaffa en Karl så skulle en av de största anledningarna vara att ha nån att dela räkningarna med...
  • Anonym (handväska)

    Varför vill kvinnor ha en man? Ni blir ju aldrig nöjda med något, så varför ska mannen behöva stå ut med allt er missnöje? Är det för att ni vill ha en man att tjata hål i öronen på?

Svar på tråden Varför vill du ha en partner?