• Äldre 8 Apr 16:13
    16923 visningar
    118 svar
    118
    16923

    skaffa barn runt 40.

    Hej alla.
    Jag är ny här,mamma till 2 pojkar-8 och 12 år.
    Nu planerar jag och min man en sladdis.
    Min man är 43 och jag blir snart 38.
    Jag vill gärna att ni delar med er,av för och nackdelar.
    Tacksam för svar//Jenny.

  • Svar på tråden skaffa barn runt 40.
  • Äldre 8 Apr 16:17
    #1

    Hej!

    Jag är och min man är 39 år. Vi har 3 barn på 8,10 och 12 år och nu försöker vi oss på en sladdis. Jag tror inte man kan säga några för- och nackdelar, det är så individuellt. Vill ni ha ett barn till och det känns rätt för er så är det bara positivt! Kör på :)

  • Anonym (:))
    Äldre 8 Apr 17:38
    #2

    Håller med 5blir6 :) Det är bara ni som kan avgöra om ni har tid, ork och lust ;) Fick själv en sladdis (14år emellan)... Är 42år och gubben 40år, känner mig som 25 ;) Tycker det gick mycket bättre denna gång, jag är lugnare och mognare... Njuter verkligen av lillen :)... Som sagt det är bara ni som kan avgöra... Mycket här i livet kan man göra resten av livet... Att skaffa barn är inte ett av dom ;)

  • Äldre 10 Apr 19:54
    #3

    Tack för era svar. Vi behöver nog bara bli mer säkra på vad vi vill.
    Man har ju liksom lite mer erfarenhet nu,samtidigt som vi kanske är lite mer bekväma med att barnen är stora,och att vi har mycket mer tid till saker.
    Som sagt....det är en del att tänka på.
    Önskar att någon kunde säga vad som är rätt eller fel.

  • Äldre 12 Apr 17:28
    #4
    JennyLouise skrev 2016-04-10 19:54:38 följande:

    Tack för era svar. Vi behöver nog bara bli mer säkra på vad vi vill.
    Man har ju liksom lite mer erfarenhet nu,samtidigt som vi kanske är lite mer bekväma med att barnen är stora,och att vi har mycket mer tid till saker.
    Som sagt....det är en del att tänka på.
    Önskar att någon kunde säga vad som är rätt eller fel.


    Vi är också i valet och kvalet. Skyddar oss inte men blir inte jätteledsna om det inte blir något. Men jag blir ändå besviken varje gång mensen kommer. Är 42 så känner att det snart dags att avsluta försöken. Precis som du, barnen är större och man har tid att göra annat. Samtidigt hade det varit jätteroligt att få en sladdis.
  • Äldre 13 Apr 09:53
    #5

    Jag är 39 och försöker få till en liten med nya killen som inte har några barn sen innan. Mina tidigare är 5 och 8 år. Hade vart så mysigt med en liten igen, att få dela den gåvan med honom hade varit fantastiskt! Se första gången en gång till genom hans ögon Hjärta


     


    Vi är nu på försök nr 4. Blev gravida på försök nr 2 men det slutade tyvärr i ett tidigt missfall...

  • Äldre 13 Apr 10:13
    #6
    JennyLouise skrev 2016-04-10 19:54:38 följande:

    Tack för era svar. Vi behöver nog bara bli mer säkra på vad vi vill.
    Man har ju liksom lite mer erfarenhet nu,samtidigt som vi kanske är lite mer bekväma med att barnen är stora,och att vi har mycket mer tid till saker.
    Som sagt....det är en del att tänka på.
    Önskar att någon kunde säga vad som är rätt eller fel.


    Säkert inte alls vad du vill höra...
    Men när vi funderade på en trea, så frågade jag en massa föräldrar som fått 3 barn och alla intygade att det var absolut inga problem alls. Även om man haft foglossningar osv. med de andra, så behövde det inte alls bli så med trean, och det var inte alls så att kroppen tog direkt stryk av att vara gravid och äldre.

    Sen blev jag gravid, hade foglossning from hell, bröts ner totalt. Har nu 3 år efter förlossningen fortfarande dagligt ont på riktigt, kan inte dammsuga ännu, har ont i revben, höfter, svanskotan ska vi inte prata om. Allt som jag sluppit efter förlossningarna förut, har nu hälsat på.
    Och NU när jag pratar med äldre mammor som fått mer än 2 barn. så säger de allra flesta: kroppen tog mycket stryk (vissa tillägger "men det var det ju värt"). Problem som nämns är: foglossning som stannar kvar, inkontinens, diffusa ledproblem mm.

    Många av dem är de jag rådfrågade!
    Och när jag säger att de inte berättade detta före, så säger en del av dem "det är ju inte sådant man vill berätta för en som vill ha fler barn, då vågar ju ingen skaffa fler!" och några tillägger "man vet ju faktiskt inte vad som kan hända, jag har hört talas om en som inte fick några problem alls".

    Men jag har inte träffat denna lyckliga person som klarat sig utan problem, men det kryllar säkert av dem här på FL.

    Ville bara vara ärlig och berätta det som ingen vågade säga till mej.
    Sen kanske jag inte brytt mig om det hela ändå, men jag hade kanske gått till sjukgymnasten mycket fortare och även haft en mer realistisk plan för tiden efter förlossningen med träningsprogram och tid till detta.

    Följ hjärtat, men var beredd på att kroppen protesterar. Om inget händer med kroppen, så se det som en rolig bonus!

    Lycka till!
  • Äldre 13 Apr 10:20
    #7

    Jag fick min första vid 37 och min andra vid 39. Det enda är väl att det verkar svårare att gå ner i vikt efter graviditeten som äldre mamma. Eller så är det bara jag som har dålig karaktär.

    Lycka till, TS!


    42.
  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 13 Apr 20:00
    #8

    Jag fick barn förra året, skulle fylla 38 år och jag minns jag tänkte den första tiden att jag dör så TRÖTT jag är. Jag är helt säker på att jag känt så innan med syskonen också men just den tröttheten kändes mer, tog hårdare. Men nu sitter jag här och längtar efter en till och hoppas jag får med maken på att försöka till nästa år. Däremot har jag inte haft värre problem med foglossningar eller annat så jag är av de lycklosamma att kroppen hållit (trots många barn och stigande ålder).

  • U76
    Äldre 18 Apr 22:31
    #9

    Jag har 3 barn, min 2 graviditet var absolut jobbigast, foglossningar, vätska mm. Tredje gick av bara farten.

  • U76
    Äldre 18 Apr 22:42
    #10

    Jag kanske ska tillägga att jag nyss fyllt 40 år och vi har också bestämt oss för att testa om det är möjligt att bli gravida igen. Tog ut min hormonspiral i slutet av mars, funderar också över fertilitet, komplikationer och risk såklart. Vi är inte superaktiva så men blir det så är det varmt välkommet.

Svar på tråden skaffa barn runt 40.