• Anonym (jag)
    Äldre 15 Apr 19:18
    175886 visningar
    971 svar
    971
    175886

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:37
    #11
    Anonym (Ja du) skrev 2016-04-15 19:31:20 följande:

    För det första är du seriös? Känner du dig mindre välkommen för att dom inte vill ha avlagda gamla bord? Skärp dig för f.....

    1. Dom kanske tycker det är fult, måste man ta emot saker man tycker är fula bara första dom är gratis

    2. Dom kanske faktiskt gillar de sängbord dom redan har

    *jeeez*


    De har inga sängbord! Jag har erbjudit väldigt många saker som de oftast har tackat nej till, en säng, gardiner mm. När första barnet var på väg erbjöd jag dem bebissaker.
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:39
    #12
    Anonym (H) skrev 2016-04-15 19:30:32 följande:

    På vilket sätt får barnbarnen det bättre av att ni ger dom era nattduksbord?

    Tror faktiskt dom skiter i det..

    Tror faktiskt också att dom har det bra utan era rester och det är ohyfsat att ge saker när någon tackat nej

    Ge dom cash eller avlastning istället, eller bara umgås med dom! Sluta kräv tacksamhet för sånt dom varken vill ha eller behöver.


    De vill inte ha "cash"!

    Klart barnbarnen har det bättre i ett fullt möblerat hem än inte...
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:41
    #13
    Tecum skrev 2016-04-15 20:05:25 följande:

    Låter faktiskt som att du vill dumpa dina avlagda möbler på barnen för att slippa besväret att slänga dem. Inte okej någon dag i veckan och att du dessutom har mage att bli förnärmad av deras "otacksamhet" är bara för mycket. Skärp dig!


    Nejdu jag hade kunnat sälja nattygsborden för minst 1000 kr men valde att ge bort dem.
  • Äldre 15 Apr 20:42
    #14
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 19:18:15 följande:

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?


    Ts, är du seriös med detta?

    Små barn behöver inte nattduksbord för att de ska ha det bra materiellt. Deras föräldrar håller nog koll på att barnen har det de behöver. (Mina barn har inga nattduksbord (största anledningen till det är att jag inte vill att de ska slå sig i de när de leker) och vi har två normala löner och äter oss mätta.)

    Min svärmor har också dille på att ge oss saker. Allt hon byter ut får vi. Hon tror att hon gör oss världens tjänst men jag har vid det här laget lärt mig säga "tack, men nej tack". Jag har även sagt att de är välkomna precis som de är. Jag ser helst att de bara har presenter när barnen fyller år och det är kalas samt på julen naturligtvis.

    Saker som jag uppskattar och blir glad av är t ex hemgjord lingonsylt, saft, sylt och att vi alltid är välkomna dit oavsett orsak. Farmor och farfar ställer upp som barnvakter när helst vi behöver och det blir ca 2 gånger per månad ca 4 timmar per gång. Aldrig några problem.

    Summa summarum, din son och svärdotter är INTE otacksamma utan precis tvärtom. De vill nog bara träffa er. Inte ha det som ni inte själva vill ha längre. De vill skapa sitt eget liv och önskar antagligen att ni bara kan komma precis som ni är. Så ge dem en vacker blomma och en bara en varm kram och bry er om barnbarnen så kommer det att bli mycket mer behagligt både för er och son och svärdotter.
  • Äldre 15 Apr 20:42
    #15
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:37:15 följande:

    De har inga sängbord! Jag har erbjudit väldigt många saker som de oftast har tackat nej till, en säng, gardiner mm. När första barnet var på väg erbjöd jag dem bebissaker.


    Men herregud TS! Det är ju bara du som gör det till en stor grej! Inte ett dugg konstigt att de inte vill ha era gamla möbler. Jag skulle inte heller vilja ha en massa av mina föräldrars gamla pinaler, de har inte samma smak som vi har.

    Vill de inte ha sakerna så vill de inte, det betyder inte att de inte vill att ni hälsar på!

    Barnbarnen behöver heller inte en massa prylar (såvida de inte har sängar att sova i).
  • Hen
    Äldre 15 Apr 20:43
    #16
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:37:15 följande:
    De har inga sängbord! Jag har erbjudit väldigt många saker som de oftast har tackat nej till, en säng, gardiner mm. När första barnet var på väg erbjöd jag dem bebissaker.
    Man måste inte ha sängbord. Speciellt inte fula sängbord. Tyvärr, men så är det. Smaken är deras precis som hemmet. Det har väl inget med er relation att göra? Fattar inte. 
  • Äldre 15 Apr 20:44
    #17
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:37:15 följande:

    De har inga sängbord! Jag har erbjudit väldigt många saker som de oftast har tackat nej till, en säng, gardiner mm. När första barnet var på väg erbjöd jag dem bebissaker.


    Låt dom va i stället. Umgås och ha kul, men erbjud dom inget så länge dom inte frågar om hjälp. Det är en ful ovana att försöka tvinga på andra sina egna begagnade saker.
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:45
    #18
    annananonym skrev 2016-04-15 19:39:45 följande:

    Hur mkt annat gammalt skräp har du prackat på dom?

    Ge dom pengar, det säkerställer att barnbarnen har det bra :kr


    De vill inte ha pengar, mina pengar alltså. De lever hellre på mindre än att ta emot.

    Jag har gett dem sånt vi inte använder längre så som man alltid gjort. Vi hade ett soffbord som vi bytte ut och jag vet att sonen gillade det gamla så jag ville ge dem det men då fick jag veta att det var för stort.
  • Anonym (H)
    Äldre 15 Apr 20:46
    #19
    +1
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:39:19 följande:

    De vill inte ha "cash"!

    Klart barnbarnen har det bättre i ett fullt möblerat hem än inte...


    Många människor klarar sig alldeles utmärkt utan nattduksbord..!

    Inte många barn uppger för psykologen att hela deras uppväxt blev förstörd för att mamma och pappa inte hade nattduksbord..

    Respektera dom då och sluta pracka på dom saker och kräv tacksamhet! Eller lärde dina föräldrar inte dig hyfs?
  • Äldre 15 Apr 20:49
    #20
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:45:59 följande:

    De vill inte ha pengar, mina pengar alltså. De lever hellre på mindre än att ta emot.

    Jag har gett dem sånt vi inte använder längre så som man alltid gjort. Vi hade ett soffbord som vi bytte ut och jag vet att sonen gillade det gamla så jag ville ge dem det men då fick jag veta att det var för stort.


    Och det kanske var för stort också. Fråga, acceptera ett nej och gå vidare med ditt liv. Och framför allt, respektera deras önskan att inte få era gamla saker!
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?