• Anonym (jag)
    Äldre 15 Apr 19:18
    175964 visningar
    971 svar
    971
    175964

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (-)
    Äldre 15 Apr 21:23
    #31
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:45:59 följande:
    De vill inte ha pengar, mina pengar alltså. De lever hellre på mindre än att ta emot.

    Jag har gett dem sånt vi inte använder längre så som man alltid gjort. Vi hade ett soffbord som vi bytte ut och jag vet att sonen gillade det gamla så jag ville ge dem det men då fick jag veta att det var för stort.
    Ok. De vill inte ha pengar. De vill inte ha saker. Sluta erbjuda. Enkel lösning.

    Åk dit för att träffa dem. Bjud hem dem till er. Men sluta ge dem saker såvida det inte är födelsedag eller jul.

    De tycker säkerligen att de har det bra. Hade de varit i verkligt behov av något du erbjuder så hade de accepterat, men nu behöver de inte hjälpen, och väljer att inte säga ja enbart för att du skall få känna dig som en god människa. Du ger inte för deras skull utan för din egen skull. Jobbigt för andra.

    (Vi har inga nattygsbord än eftersom vi inte prioriterar det, och vi har bott i vårt hus i 4 år nu. Det gör oss inget alls.)

  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:27
    #32
    Hen skrev 2016-04-15 21:19:23 följande:

    De kanske inte lever på vatten och bröd?! Du verkar vilja tro att de lever under svältgränsen men så kanske inte är fallet.


    Men det kanske är så att den som ger vill känna att den är med. Känna gemenskap. Vore det så hemskt att bjuda på det?
  • Äldre 15 Apr 21:28
    #33

    Vi har inte heller några nattduksbord och vill inte ha heller..

  • Hen
    Äldre 15 Apr 21:28
    #34
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:27:34 följande:
    Men det kanske är så att den som ger vill känna att den är med. Känna gemenskap. Vore det så hemskt att bjuda på det?
    Ge kärlek istället. Kärlek är inte saker, det är respekt, att lyssna och ge av sin tid. Inte möbler. 
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:29
    #35
    Semesterfamiljen skrev 2016-04-15 21:05:34 följande:

    Det spelar liksom ingen roll. Jag och många fler med mig är hellre utan saker som inte är livsnödvändiga tills dess att vi kan köpa det vi verkligen vill ha.


    Där tycker jag att du tänker konstigt. Om man får saker gratis så kommer man snabbare in i en bra levnadsstandard.
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:31
    #36
    Hen skrev 2016-04-15 21:28:37 följande:

    Ge kärlek istället. Kärlek är inte saker, det är respekt, att lyssna och ge av sin tid. Inte möbler. 


    Det är svårt eftersom båda är lite kantiga.
  • Anonym (Givmi­ld)
    Äldre 15 Apr 21:33
    #37
    +1
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 20:54:21 följande:
    Vi umgås inte med grannarna men jag tror inte att någon i min familj nånsin skulle tacka nej till en gåva.
    Hej ts! Vad bra att du aldrig skulle tacka nej till en gåva!

    Jag har en del möbler jag vill bli av med. Jag har också en del kläder och böcker och lite annat smått och gått. Jag har inte kunnat bestämma mig hur jag ska göra mig av med detta, men du kan skriva din adress här så fixar jag med transporten.

    Det finns säkert fler här i tråden som vill bli av med lite prylar, det kommer bli toppen, vi kommer kunna möblera hela ditt hem med nygamla saker
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:34
    #38
    CissiJissi skrev 2016-04-15 21:28:05 följande:

    Vi har inte heller några nattduksbord och vill inte ha heller..


    Som sagt så har de tackat nej till många saker så der handlar inte bara om en viss möbel.

    De tackade även nej till att bo i vårt hus trots att de hade kunnat spara jättemycket.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Äldre 15 Apr 21:34
    #39
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:27:34 följande:
    Men det kanske är så att den som ger vill känna att den är med. Känna gemenskap. Vore det så hemskt att bjuda på det?
    Om du absolut känner att du vill ge något så försök med något som går att äta eller dricka. Det inkräktar inte på integriteten på samma sätt som andra gåvor. Man kan inte i efterhand fråga vad pengarna användes till, eller vart möbeln man skänkte har tagit vägen.
  • Äldre 15 Apr 21:36
    #40
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:29:47 följande:

    Där tycker jag att du tänker konstigt. Om man får saker gratis så kommer man snabbare in i en bra levnadsstandard.


    Bra levnadsstandard handlar inte om prylar. Din son och hans familj har kanske en helt annan syn på "bra levnadsstandard" än vad du har.

    Man måste inte ha det dåligt bara för att en är föräldraledig, vi har en lön och typ en halv föräldrapenning varje månad och har råd att betala räkningar, amortera på huset, spara till barnet och ha lite pengar över till nöjen. Din son kanske, liksom vi, har en bra och stabil budget och tycker att de har en bra levnadsstandard.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?