• Anonym (jag)
    Äldre 15 Apr 19:18
    177740 visningar
    971 svar
    971
    177740

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:38
    #41
    Anonym (Givmild) skrev 2016-04-15 21:33:38 följande:

    Hej ts! Vad bra att du aldrig skulle tacka nej till en gåva!

    Jag har en del möbler jag vill bli av med. Jag har också en del kläder och böcker och lite annat smått och gått. Jag har inte kunnat bestämma mig hur jag ska göra mig av med detta, men du kan skriva din adress här så fixar jag med transporten.

    Det finns säkert fler här i tråden som vill bli av med lite prylar, det kommer bli toppen, vi kommer kunna möblera hela ditt hem med nygamla saker


    Givetvis ger man där det behövs , inte till en som har ett hus fullt till bristningsgränsen. Men ser man att det fattas saker här och där är det givet att man vill hjälpa till.
  • Äldre 15 Apr 21:39
    #42
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:34:35 följande:

    Som sagt så har de tackat nej till många saker så der handlar inte bara om en viss möbel.

    De tackade även nej till att bo i vårt hus trots att de hade kunnat spara jättemycket.


    Så det handlar egentligen om pengar? Har de dålig ekonomi, eller är det bara du som tycker det?

    Jag skulle inte klara av att bo med vare sig svärmor eller min egen mor längre än en helg. Jag lägger hellre pengar på mitt egna boende än riskerar att förstöra nån relation.
  • Anonym (Givmi­ld)
    Äldre 15 Apr 21:40
    #43
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:34:35 följande:


    De tackade även nej till att bo i vårt hus trots att de hade kunnat spara jättemycket.
    Handlar allt om pengar för dig? Vill du bo med din mamma/pappa svärmor/svärfar i vuxen ålder? Varför bor ni inte ihop hela tjocka släkten, då sparar ni ju jättejättejättemycket pengar. Bjud in alla grannar också! Tänk vad mycket ni kan spara om ni är typ 10 vuxna med inkomst i samma hushåll!
  • Äldre 15 Apr 21:40
    #43

    Hej TS,

    Du skrev ju i de andra trådarna att du förstått och skulle backa, men du har ändrat dig igen?

    Kan du inte försöka stötta dottern så hon slutar knarka istället?

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Äldre 15 Apr 21:40
    #44
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:34:35 följande:
    Som sagt så har de tackat nej till många saker så der handlar inte bara om en viss möbel.

    De tackade även nej till att bo i vårt hus trots att de hade kunnat spara jättemycket.
    Du påminner om min mamma. Hon slog knut på sig själv för att försöka göra saker för andra och förväntade sig sedan att man skulle vara tacksam. Det är väldigt jobbigt att känna press på sig att vara "tacksam" mot någon. Då tackar man hellre nej till alla "gåvor".
  • Anonym (Givmi­ld)
    Äldre 15 Apr 21:42
    #45
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:38:21 följande:
    Givetvis ger man där det behövs , inte till en som har ett hus fullt till bristningsgränsen. Men ser man att det fattas saker här och där är det givet att man vill hjälpa till.
    Du tackar alltså NEJ till gåvor?? Du sa ju precis att ingen i din familj gör det? Varför vill du inte ha gåvor?
  • Äldre 15 Apr 21:42
    #46
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:29:47 följande:

    Där tycker jag att du tänker konstigt. Om man får saker gratis så kommer man snabbare in i en bra levnadsstandard.


    Nä. Man kommer bara att ha fler saker som någon annan inte vill ha längre. Lycka kommer inte genom hur mycket möbler man har.
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:45
    #47
    Anonym (Givmild) skrev 2016-04-15 21:42:14 följande:

    Du tackar alltså NEJ till gåvor?? Du sa ju precis att ingen i din familj gör det? Varför vill du inte ha gåvor?


    Man GER till den som har mindre. Man ger inte bort en kastrull till en som har tjugo st.
  • Äldre 15 Apr 21:48
    #48
    +1

    Och ja, livet blir mindre värt om föräldrarna får ta över så man blir hjälplös -som din dotter blivit.

    Det finns en anledning att sonen håller dig kort, vare sig du gillar det eller ej.

  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:49
    #49
    Iowhannah skrev 2016-04-15 21:39:47 följande:

    Så det handlar egentligen om pengar? Har de dålig ekonomi, eller är det bara du som tycker det?

    Jag skulle inte klara av att bo med vare sig svärmor eller min egen mor längre än en helg. Jag lägger hellre pengar på mitt egna boende än riskerar att förstöra nån relation.


    Kanske inte jättedålig men i en liten familj behöver man mycket mer än när man äldre.

    Varför skulle du inte bo med din svärmor? Jag lovade dem att hjälpa till jättemycket redan från början.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?