• Anonym (jag)
    Äldre 15 Apr 19:18
    177752 visningar
    971 svar
    971
    177752

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:51
    #50
    Anonym (Givmild) skrev 2016-04-15 21:40:14 följande:

    Handlar allt om pengar för dig? Vill du bo med din mamma/pappa svärmor/svärfar i vuxen ålder? Varför bor ni inte ihop hela tjocka släkten, då sparar ni ju jättejättejättemycket pengar. Bjud in alla grannar också! Tänk vad mycket ni kan spara om ni är typ 10 vuxna med inkomst i samma hushåll!


    Mina barn är redan vuxna, varför skulle jag behöva bo med någon??
  • Anonym (-)
    Äldre 15 Apr 21:53
    #51
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:45:56 följande:
    Man GER till den som har mindre. Man ger inte bort en kastrull till en som har tjugo st.
    Du vill inte ha en kastrull för du har 20 st.
    De vill inte ha en kastrull för de har 2 st.
    Eller så använder de inte kastruller och trivs bra med det.
    Du är precis lika "otacksam" som de är om du inte tar emot kastrullen, trots att du inte vill ha den. Sedan bör du uttrycka din tacksamhet till givaren också så att den får känna att den är en del i gemenskapen. Det är ju trots allt så att givaren egentligen skiter i hur många kastruller du har. Gåvan ges för givarens skull. För att den vill vara med.
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:53
    #52
    Fiona M skrev 2016-04-15 21:40:14 följande:

    Hej TS,

    Du skrev ju i de andra trådarna att du förstått och skulle backa, men du har ändrat dig igen?

    Kan du inte försöka stötta dottern så hon slutar knarka istället?


    Jo men det har jag, men jag trodde att man ändå fick ge en gåva. Hon knarkar inte längre, det var bara den gången
  • Anonym (-)
    Äldre 15 Apr 21:56
    #53
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:38:21 följande:
    Givetvis ger man där det behövs , inte till en som har ett hus fullt till bristningsgränsen. Men ser man att det fattas saker här och där är det givet att man vill hjälpa till.
    Om du antyder att det "fattas saker" så säger du indirekt att du underkänner deras hus, deras smak, deras förmåga att skapa ett hem. Det är negativt och irriterande att du upplever att de inte klarar sig själva.
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:56
    #54
    Anonym (-) skrev 2016-04-15 21:53:12 följande:

    Du vill inte ha en kastrull för du har 20 st.

    De vill inte ha en kastrull för de har 2 st.

    Eller så använder de inte kastruller och trivs bra med det.

    Du är precis lika "otacksam" som de är om du inte tar emot kastrullen, trots att du inte vill ha den. Sedan bör du uttrycka din tacksamhet till givaren också så att den får känna att den är en del i gemenskapen. Det är ju trots allt så att givaren egentligen skiter i hur många kastruller du har. Gåvan ges för givarens skull. För att den vill vara med.


    Ja exakt de har ett fåtal kastruller, inga nattygsbord och en handfull badlakan.
  • Äldre 15 Apr 21:57
    #55
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:53:44 följande:

    Jo men det har jag, men jag trodde att man ändå fick ge en gåva. Hon knarkar inte längre, det var bara den gången


    En gåva, precis som en tjänst, är något som görs för deras skull och de uppskattar.

    De är inte otacksamma för att du inte får bestämma om amning, att du ska gå ner i tid för att ta hand om deras barn (!), att du vill ge deras 1,5-åring godis, eller ge dem dina gamla möbler.

    Så, hur stöttar du henne att bli en fungerande vuxen nänniska?

    Handlar och tvättar ni fortfarande åt henne?
  • Anonym (-)
    Äldre 15 Apr 21:59
    #56
    +1
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:53:44 följande:
    Jo men det har jag, men jag trodde att man ändå fick ge en gåva. Hon knarkar inte längre, det var bara den gången
    Generellt sett är det helt ok att fråga om de vill ha borden. Felet är att du inte bara rycker på axlarna och säger "ok" när de inte vill. Du tar det som en personlig förolämpning och hela din värld riskerar att gå under för att de inte vill ha ett par bord. Åk dit utan saker - precis som de önskar. När skall du börja lyssna på vad de vill, och inte bara bry dig om vad du vill?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 21:59
    #57
    Anonym (-) skrev 2016-04-15 21:56:03 följande:

    Om du antyder att det "fattas saker" så säger du indirekt att du underkänner deras hus, deras smak, deras förmåga att skapa ett hem. Det är negativt och irriterande att du upplever att de inte klarar sig själva.


    Men vem som helst ser ju direkt att det är glest mellan möblerna, att tallrikarna är märkta och att de knappt har prydnadsföremål.
  • Hen
    Äldre 15 Apr 22:03
    #58
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:56:37 följande:
    Ja exakt de har ett fåtal kastruller, inga nattygsbord och en handfull badlakan.
    Hur många kastruller behöver man? Hur många handdukar eller nattygsbord? VAD kan du ge istället för möbler? Fundera på det istället.
  • Anonym (H)
    Äldre 15 Apr 22:08
    #59
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:59:23 följande:

    Men vem som helst ser ju direkt att det är glest mellan möblerna, att tallrikarna är märkta och att de knappt har prydnadsföremål.


    Har du mätt med tumstock eller?

    Vissa vill inte ha fullsmockade hem utan trivs med luft och rymd

    Prydnadsföremål är helt värdelöst och betyder ingenting om det inte är så att DOM vill ha dom
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?