• Anonym (jag)
    Äldre 15 Apr 19:18
    177768 visningar
    971 svar
    971
    177768

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (Givmi­ld)
    Äldre 15 Apr 22:26
    #70
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:45:56 följande:
    Man GER till den som har mindre. Man ger inte bort en kastrull till en som har tjugo st.
    Jag kanske har fyrtio kastruller, har du bara tjugo har du mindre än mig. Vill du ha en kastrull?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:27
    #71
    Anonym (Smak som bak) skrev 2016-04-15 22:20:45 följande:

    På vilket sätt skulle dina barnbarns materiella standard påverkas positivt av att deras föräldrar tar emot (och förlåt mig, men de låter hiskeligt fula) ett par sängbord som kanske inte alla går ihop med den inredningsstil de har i övrigt?

    Har du tänkt på att de kanske inte gillar samma saker som du gör?

    Skulle du själv ta emot något du tyckte var jättefult, bara för att någon gav dig det?


    Det är fina bord så det skulle höja standarden en bit.
  • Äldre 15 Apr 22:28
    #72
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 22:23:36 följande:
    Jo för att hon har ju inte mått så bra den senaste tiden.
    Så hur hjälper ni istället för stjälper?
    Har hon åtminstone en samtalskontakt för sitt mående?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:29
    #73
    Hen skrev 2016-04-15 22:15:52 följande:

    Prydnadsföremål? Hatar dem, på riktigt. 


    Du kanske är sån där Emo som hatar allt som är fint.
  • Äldre 15 Apr 22:29
    #74
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 22:27:45 följande:
    Det är fina bord så det skulle höja standarden en bit.
    Det kvittar när de inte vill ha dem.
    Låt mig gissa, du och din man har minsann fått tacka och ta emot grejer från era föräldrar vare sig ni behövde eller ej?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:31
    #75
    Anonym (Givmild) skrev 2016-04-15 22:26:26 följande:

    Jag kanske har fyrtio kastruller, har du bara tjugo har du mindre än mig. Vill du ha en kastrull?


    Man ger till den som har ett underskott som jag redan sagt. Så en som har fyra kastruller vill nog ha en av dig. 20 kastruller är ett överskott...
  • Hen
    Äldre 15 Apr 22:31
    #76
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 22:29:14 följande:
    Du kanske är sån där Emo som hatar allt som är fint.
    Och om så vore? Ska du pracka på mig fula möbler då eller låta mig göra som jag vill? 
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:32
    #77
    Fiona M skrev 2016-04-15 22:28:20 följande:

    Så hur hjälper ni istället för stjälper?

    Har hon åtminstone en samtalskontakt för sitt mående?


    Hon vill inte ha det.
  • Äldre 15 Apr 22:33
    #78
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 22:29:14 följande:
    Du kanske är sån där Emo som hatar allt som är fint.
    Såna här inlägg TS. Du vet vad jag skrivit tidigare...
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 22:34
    #79
    Fiona M skrev 2016-04-15 22:29:29 följande:

    Det kvittar när de inte vill ha dem.

    Låt mig gissa, du och din man har minsann fått tacka och ta emot grejer från era föräldrar vare sig ni behövde eller ej?


    När vi var jätteunga och inte hade råd att köpa saker ja, för vi hade inget val då
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?