• Anonym (jag)
    Äldre 15 Apr 19:18
    175908 visningar
    971 svar
    971
    175908

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag) Trådstartaren
    Äldre 16 Apr 09:03
    nevermind skrev 2016-04-16 00:13:33 följande:

    De kanske inte vill ha dina fula möbler och gardiner..?


    Nej tydligen inte. Men det är inte bara gardiner det handlar om utan jag får inte ha något med dem att göra känns det som. Jag vill vara delaktig men får inte.
  • Äldre 16 Apr 09:09

    Vilka andra trådar?

  • Anonym (ööh)
    Äldre 16 Apr 09:09

    Dom kanske inte anser att definitionen av att "ha det bra" är att ha era nattygsbord.

    Dom kanske helt enkelt inte gillar dom och tackar därför nej. 

    Jag tycker du överreagerar. Släpp det och ha det trevligt med din familj istället :)

  • Äldre 16 Apr 09:18
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 09:03:30 följande:
    Nej tydligen inte. Men det är inte bara gardiner det handlar om utan jag får inte ha något med dem att göra känns det som. Jag vill vara delaktig men får inte.
    Man kan vara delaktig utan att köra över dem och överösa dem med saker de inte vill ha eller frågat efter. Ta ett steg tillbaka och bara umgås, bara vara där.

  • Anonym (Ju)
    Äldre 16 Apr 09:29

    Tack Gud för att jag fick en inkännande svärmor som inte sätter sig själv som norm och tvingat på mig hennes avlagda saker.

  • AnooYo­o
    Äldre 16 Apr 09:56
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 09:03:30 följande:

    Nej tydligen inte. Men det är inte bara gardiner det handlar om utan jag får inte ha något med dem att göra känns det som. Jag vill vara delaktig men får inte.


    Du får vara delaktig i andra saker än inredningen av deras hem. Prova att bara umgås med dem utan att ha åsikter om hur de inreder sitt hem och vilka saker de har/inte har.
  • Anonym (nopp)
    Äldre 16 Apr 10:27
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:56:37 följande:

    Ja exakt de har ett fåtal kastruller, inga nattygsbord och en handfull badlakan.


    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:59:23 följande:

    Men vem som helst ser ju direkt att det är glest mellan möblerna, att tallrikarna är märkta och att de knappt har prydnadsföremål.


    Jag (och två barn) har 3 kastruller. Jag behöver inte fler. Varför ska jag fylla skåpen med saker jag inte behöver?

    Har inga nattduksbord och vill inte ha några heller. Förstår inte riktigt vad dom är bra till.

    Vi kanske har två badlakan var. Behöver inte fler. Har tvättmaskin. Fler tar bara massa onödig plats.

    Jag har ganska lite möbler hemma. Vilket jag valt själv. Lättare att städa och hålla ordning. Plus att barnen har mer plats att leka på.

    Mina tallrikar är lite "slitna" men jag håller på att sakta men säkert byta ut alla tallrikar, muggar m.m. till exakt det jag vill ha. Åh gammalt är bra när när man har små barn. Man blir inte ledsen när det går sönder.

    Hatar prydnadssaker! Tycker inte att det är särskilt fint och det bara samlar damm.

    Alla tycker inte som du.
  • Anonym (nopp)
    Äldre 16 Apr 10:28
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:56:37 följande:

    Ja exakt de har ett fåtal kastruller, inga nattygsbord och en handfull badlakan.


    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 21:59:23 följande:

    Men vem som helst ser ju direkt att det är glest mellan möblerna, att tallrikarna är märkta och att de knappt har prydnadsföremål.


    Jag (och två barn) har 3 kastruller. Jag behöver inte fler. Varför ska jag fylla skåpen med saker jag inte behöver?

    Har inga nattduksbord och vill inte ha några heller. Förstår inte riktigt vad dom är bra till.

    Vi kanske har två badlakan var. Behöver inte fler. Har tvättmaskin. Fler tar bara massa onödig plats.

    Jag har ganska lite möbler hemma. Vilket jag valt själv. Lättare att städa och hålla ordning. Plus att barnen har mer plats att leka på.

    Mina tallrikar är lite "slitna" men jag håller på att sakta men säkert byta ut alla tallrikar, muggar m.m. till exakt det jag vill ha. Åh gammalt är bra när när man har små barn. Man blir inte ledsen när det går sönder.

    Hatar prydnadssaker! Tycker inte att det är särskilt fint och det bara samlar damm.

    Alla tycker inte som du.
  • Anonym (Jobbi­gasvär­mödrar­)
    Äldre 16 Apr 10:42

    "Ja jag läste men alla vill ju ha ett trivsamt hem eller hur."
    Men TS ska du avgöra vad som är ett trivsamt hem?
    De verkar uppenbarligen ha en annan smak än du.
    Var glad över att de inte vill ta emot pengar eftersom de då tar ansvar över sin ekonomi och vill klara sig själva och inte vara beroende av andras allmosor.
    Du borde tvärtom vara stolt över att de vill klara sin ekonomi själva!

    Min fd svärmor gav oss bl a julpynt som gåvor eftersom hon tyckte vi hade så lite.
    Men att vi hade så lite berodde på att vi inte gillar att ha julgardiner, tomtar och hela tjofaderittan i överflöd. Det var dock inget vi sa eftersom det trots allt gåvor som hon köpt i all välmening.

    Men eftersom du frågar om de vill ha saker så borde du kunna ta ett nej.
    Dessutom kanske de inte vill stå i tacksamhetsskuld eftersom du verkar imo ,ursäkta, vara en person som vill att de ska vara tacksamma oavsett.

  • Anonym (Stopp­!)
    Äldre 16 Apr 11:00
    +1
    Anonym (jag) skrev 2016-04-15 19:18:15 följande:

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?


    Det är helt enkelt så att din son med fru själva vill bestämma hur deras hem ska se ut. Du måste lära dig att respektera dem som vuxna människor som gör egna val. När jag och min man köpte huset som unga så hade vi inte heller råd att skaffa allt från början. Vi tog en sak i taget men det viktiga för oss var inte att vi fort fick ihop allt utan att allt var noga utvalt efter vår smak. Alltså så avstod vi från att ta emot saker från omgivningen bara för att man måste ha dem enligt sådana som du. Varje gång vi hittade något som vi tyckte om och som passade in och vi hade råd med så var vi jätteglada. Inse att det är dig det är fel på och din uppfattning om hur ett trivsamt hem ska se ut inte är din sons. Vi hade t.e.x Inga gardiner i vardagsrummet ett bra tag. För att vi inte hittade några vi tyckte om och hade råd med. Och nu kommer hemligheten : vi var hellre utan till vi hittade rätt gardiner än att sätta upp de som min svärmor erbjöd oss!!!! Svärmors smak var inte våran smak. Tackolov förstod min underbara svärmor det. Så sluta att känna dig kränkt över att din son med hustru vill välja hur deras hem ska se ut själva och respektera det! Var en bra mamma, svärmor och farmor utan alla dina gåvor och synpunkter och respektera att de vill skapa sitt liv utan din inblandning. Kontentan : hellre Inga sängbord än några jag inte vill ha!!!!! Hellre Inga gardiner än några jag tycker är fula!!!!!

    Är själv svärmor och skulle aldrig, aldrig,aldrig lägga mig i mina barns hems utseende oombedd.

    Ps. Det är inte så att man vet allt bäst bara för att man är äldre. Ds
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?