• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (jag)
    K med lilla E skrev 2016-04-16 22:02:23 följande:

    Inget alls, så länge inte den som ska passa propsar och tvingar sig till att få passa. Föräldrarna kan be om hjälp om de behöver och du kan säga ja eller nej till det.


    Jag har inte propsat, jag har gett förslag på olika saker jag kan göra för eller åt dem
  • Anonym (jag)
    Anonym (Fia) skrev 2016-04-16 20:32:40 följande:

    Finns inte på kartan att det här inte är ett troll 


    Tro vad du vill men svara på frågan också!
  • Anonym (jag)
    NKmamma skrev 2016-04-16 22:01:37 följande:

    Dina meningar börjar ofta med

    "I min släkt brukar vi..."

    Det finns släkter som är konservativa och dina åsikter speglar en sådan.


    Ja det är möjligt att vi är konservativa. Jag har inte tänkt så mycket på det.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    I trådstarten står det att du inte känner dig välkommen för att de tackar nej till dina gamla nattduksbord. Om du fortfarande inte förstår hur tokigt du tänker så kommer du troligen aldrig få en sund relation till sonen och hans familj.

  • EnAnonumius
    Anonym (jag) skrev 2016-04-16 22:52:31 följande:
    Tro vad du vill men svara på frågan också!
     Snacka om hyckleri.
    Jag väntar att få svar på frågor jag ställt dig.
    EN fråga har du svarat på men struntat i att svara på resterande av mina frågor jag ställt dig.

    Men jag skall göra det enkelt för dig.
    Två frågor kan du alfalfa bemöda dig med att svara på.

    Här är den ena frågan från mitt inlägg #120.

    1) På vilket sätt säkerställer du att barnbarnen har det bra materiellt bara för att du kräver att din son och din svärdotter tar emot dina avdankade nattduksbord?

    Här är den andra frågan jag ställde dig från inlägg #143.

    2)" Jaha.. Din son och din svärdotter ansåg nog INTE att dina gamla avdankade nattduksbord matchade deras säng enligt DERAS smak. 

    Har du ens brytt dig att tänka på det sättet?"

    Här är mina två frågor som jag vill ha svar på från dig.

    Många andra i denna tråden har också ställt frågor som du har skitit i att svara på.  Så det är ganska så dumt att sitta och kräva att andra svara på dina frågor medan du ofta skiter i att svara på andras frågor. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (fd svärdotter)
    Anonym (Nja) skrev 2016-04-16 14:43:12 följande:
    Må så vara att din exsvärmor var knepig men du kan knappast beskylla henne för skilsmässan! Den beror på dig och din exman - enbart!
    Jag har inte sagt att skilsmässan var hennes fel, jag har sagt att hon var den största anledningen till skilsmässan.
    Det jag menade med det var att jag inte stod ut med att leva med hennes ständiga trakasserier. Nu när jag träffar henne kan jag skratta åt att jag inte behöver bry mig längre. Så fort jag var säker på att hon var snäll mot mitt barn (dvs det var gammalt nog att berätta saker) så drog jag. Lustigt nog får hon inte komma hem till dem alls lika ofta nu när jag inte finns där och avleder. Barnet kom hem efter senaste semestern de haft tillsammans och berättade att farmor inte får följa med på fler semestrar för då får pappan inte prata med barnet
  • Blomma73

    Har hela tråden fungerat över om det förekommer kulturkrock här? I Sverige har vi ju längre tillbaka varit beroende av andra vuxna för fungerande barnomsorg (före daghem fanns). När daghemmen kom var många från både de mest och minst välbärgade personerna emot reformen, fast av olika anledningar. (medelklassen var alltså mest positiv). De var de dock eniga om att man inte ville lämna barnen till okända personer och stora barngrupper.

    Vartefter har väl attityderna förändrats en del, men kan säkert finnas kvar i vissa kretsar.

    Sedan behöver man inte sträcka sig särskilt långt heller utanför Sveriges gränser för att se att barnomsorg fungerar väldigt olika.

    En släkting till mig har bott många år i Frankrike. Hennes svärmor fick flytta hem till dem när barnen var jättesmå eftersom man som mamma inte kan vara ledig mer än 6 veckor (tror jag det var). Att ha barn på förskolan i Frankrike är dyrt, minns att hon nämnde att hon då för 10 år sedan fick betala runt 6000 kr per barn + kostnad för maten de äter där. Under de villkoren uppstår också ett annat sätt att lösa familjebildningen på.

    Känner du igen dig kring något av detta ts?

  • Cecese

    Du låter nästan som min fd svärmor... Vid ett tillfälle kom hon med en halv matkasse bindor för hon behövde dom inte längre och tyckte jag kunde ha dom. Lyssnade inte när jag sa att jag inte använder bindor och absolut inte av det märket för jag får eksem av den sorten. De hamnade längst uppe i ett skåp och fanns kvar när jag separerade nåt år senare....

  • Hannahaha

    Jag kan tänka mig att ts menar lite att de inte tar emot hennes gåvor eftersom de inte duger, och sedan köper de nytt istället så att ekonomin tar stryk? Att de borde nöja sig tills de har det bättre ställt istället för att lägga pengar på nya (dyra) saker när de har det dåligt ställt?

    Det håller jag isåfall helt med om. Men om det inte är så, om de är ekonomiska och klarar sig bra, så ta inte illa upp då ts, de menar säkert inget illa men om de har råd vill de såklart att deras hem ska se ut som de själva vill. Var inte ledsen för det. Kram

Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?