• Anonym (jag)

    Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?

    I maj ska jag och maken fara och hälsa på sonen och han familj. Vi har inte träffats sen före jul så jag ser verkligen fram emot detta. Vi brukar alltid ge dem saker och den här gången frågade vi om de ville ha våra nattygsbord i lackat mörkt trä eftersom vi köpt nya. Nej egentligen inte fick jag till svar då. Förstår ni hur välkommen jag känner mig nu? Givetvis så undrar jag varför man inte vill ha gåvor och då får jag svaret att de vill köpa saker som de själva har råd med och inte ta emot allmosor. Nu är den ena på föräldraledighet så det de har råd med är inte mycket alls. Min make säger att jag ska sluta försöka ge dem saker eftersom de är otacksamma men jag vill säkerställa att barnbarnen har det bra materiellt sett. Men min svärdotter är av uppfattningen att man ska göra allting själv så tydligen är det viktigare att göra saker själv än att ha det bra?

  • Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?
  • Anonym (herregud!)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-08 14:15:23 följande:
    Jag föreslog det och sa att det är upp till dem vart de vill fira.
    Säger du det?!
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-07 19:04:28 följande:
    Ja som jag sagt förut så flyttade de långt bort när barnet var väldigt litet. De är alltid upptagna på helgerna så det är sällan vi hinner ses eftersom det tar tid att resa mm. Om de hade bott nära hade jag kunnat hämta och lämna barnet en eftermiddag t. ex
    Efter att ha läst en hel del av det du skrivit i den här tråden tror jag att det är pga dig som de valde all flytta "tillräckligt" långt bort. Jag tvivlar tyvärr på att du någonsin kommer inse att det är du själv som är problemet. Du verkar vilja väl, men saknar insikt om att du gör helt fel. Det är ganska vanligt med "hemska" svärmödrar. Tyvärr är du en av dem.
  • Anonym (-)

    TS, vill du ha en annorlunda relation till dem än du har nu?
    Är du beredd att ändra på dig själv för att få till en bättre relation?

  • Anonym (lisa)
    Anonym (jag) skrev 2016-05-08 15:22:50 följande:

    Ja men de har inte svarat än.


    Om du skulle frågat det allra först skulle du kanske veta det nu.
  • Anonym (jag)
    Anonym (herregud!) skrev 2016-05-08 15:45:38 följande:

    Säger du det?!


    Ja givetvis är det det och det var precis det jag sa!
  • Anonym (herregud!)

    Jag borde ha förstått att ironi är bortkastat i den här tråden...

  • Anonym (Ambitiös)

    Låter taskigt att inte bjuda in farmor till tvåårsfirande. För oss är det självklart att varje barn har ett släktkalas och från att dom fyller ca 3 år även ett barnkalas.

    Sen kan inte alla i släkten komma om dom bor för långt bort men barnens mor och far-föräldrar samt fastrar och mostrar med familj är bjudna.

  • Iowhannah
    Anonym (Ambitiös) skrev 2016-05-08 22:59:12 följande:

    Låter taskigt att inte bjuda in farmor till tvåårsfirande. För oss är det självklart att varje barn har ett släktkalas och från att dom fyller ca 3 år även ett barnkalas.

    Sen kan inte alla i släkten komma om dom bor för långt bort men barnens mor och far-föräldrar samt fastrar och mostrar med familj är bjudna.


    Taskigt? Kanske, men vi vet inte heller hur de valde att fira. Det kan vara flera som inte bjöds. Dessutom är det inte så förvånansvärt mtp hur ts agerar mot familjen. Flera har varnat för att de kan börja ta avstånd, att inte bjuda in till födelsedagskalas kan vara det första steget.
  • Anonym (Ambitiös)
    Iowhannah skrev 2016-05-08 23:30:12 följande:
    Taskigt? Kanske, men vi vet inte heller hur de valde att fira. Det kan vara flera som inte bjöds. Dessutom är det inte så förvånansvärt mtp hur ts agerar mot familjen. Flera har varnat för att de kan börja ta avstånd, att inte bjuda in till födelsedagskalas kan vara det första steget.
    Jag vet att mina barns far och morföräldrar skulle bli otroligt ledsna och besvikna så för oss skulle det absolut vara taskigt. Även om vi ibland måste sätta stop när deras omtanke går till överdrift. (Dom får inte ta med sig kakor och tårta och heller inte komma och städa huset.) 
  • EnAnonumius
    Anonym (Ambitiös) skrev 2016-05-08 23:41:55 följande:
    Jag vet att mina barns far och morföräldrar skulle bli otroligt ledsna och besvikna så för oss skulle det absolut vara taskigt. Även om vi ibland måste sätta stop när deras omtanke går till överdrift. (Dom får inte ta med sig kakor och tårta och heller inte komma och städa huset.) 
    Jo men när man beter sig som TS så är det inte konstigt att hon inte blir bjuden.
    Det måste ju få lov att finnas en gräns för vad man skall tåla från släktingar anser jag. Det handlar om så mycket mer än kakor och tårtor i TS fall och städa huset.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Blir ens liv mindre värt för att man låter föräldrarna vara med?