• Anonym (Anneli)

    Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?

    Jag ska lära mig jogga nu på 5 veckor. Om 5 veckor ska jag springa 5 kilometer, en vadslagning. Jag är helt otränad, väger för mycket och orkar i nuläget ca 2 kilometer på 15 minuter. Hur "snabbt" kan jag träna upp mig till att sproinga halvmilen på om 5 veckor. Vill ha solskenshistorier och pepp så jag kan klara vadet. (Under 35 minuter)

  • Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?
  • Anonym (Mnm)
    Passionsfrukt skrev 2016-04-19 20:03:05 följande:

    Mitt tips är, som andra redan sagt, att inte fokusera alltför mycket på tiden.

    Jag tränar kampsport sedan flera år och klarar det mesta, men springa kan jag inte! En kilometer kunde jag springa, sedan höll jag på dö. Det var först förra sommaren som jag kom på knixet: att sakta farten rejält. Jogga långsamt.

    Min styrka ligger i uthållighet, inte i snabbhet! Om jag satsade på att träna löpning ordentligt skulle jag säkert kunna jobba upp snabbheten också, men det känns inte aktuellt just nu.

    Men iaf: ta ner farten! Om du orkar springa 3 km otränad så är du ju skitduktig redan! Jogga, och du kommer att orka ända fram! Sedan kan du sakta ta upp farten, och när du väl springer loppet om 5 veckor så kommer du dessutom att drabbas av "grupptrycket" och orka hela halvmilen med dina vänner!

    Lycka till!

    ...och investera i bra skor, dina knän kommer att tacka dig!


    Superbra tips. Exakt så var det för mig också. Gick ut alldeles för hårt och tog slut redan efter en km. Sen läste jag någonstans att man ska börja springa i samma tempo som man promenerar i rask takt, och gick från 1 km till 5 km på mindre än en vecka. Jag är en långdistanslöpare och springer inte på några fantastiska tider, men som någon skrev så är det inte det viktiga om man är vanlig motionär.
  • GHopper

    När jag var totalt otränad sprang jag inte 5 km alls, var helt död efter 2 km

    Förra året började jag löpträna mer seriöst och jag älskar det. Började också med en app, det är super. Började väldigt försiktigt, sprang drygt 2 km i början. Varvade korta löppass där jag sprang hela sträckan, med snabba intervall (typ 1 minut springa + 1 minut gå gånger 10) och långsamma intervall (jogga långsamt 5 minuter + gå fem minuter med mål att röra mig i en timme). Tog typ ett av varje av dessa varje vecka. Efter typ 6 veckor klarade jag milen på 63 minuter och 5 km på 29 minuter. Och jag var sjukt otränad när jag började, orkade knappt med en trappa.

    Ta det försiktigt med mängden träning bara såninte knäna tar stryk. Det tar längre tid att bygga stabilitet och uthållighet i senor och muskelfästen än att bygga styrka och kondition. Spring inte mer än varannan dag i början, och öka inte för fort. Byt gärna något pass mot tex cykel för att bygga kondition och styrketräna gärna med fokus på bäckenstabilitet.

  • nevermind

    Alltså, är det nåt fel på mig som blir andfådd sjukt snabbt? Inte en chans att jag orkar jogga en kilometer ens!

  • Minfamilj

    Fast är man helt otränad så kan man inte springa 5 km eller hur menar du TS? Kan man ta sig 5 km eller mer i jogg eller löpartempo utan att stanna så är man inte otränad. Visst är man halvdöd när man kommer fram så men är man otränad så fixar man oftast inte ansträngningen, det är i alla fall min erfarenhet från när jag började springa. Nu springer jag milen under timmen men inte skulle jag kunnat springa 5 km första veckan.

  • Anonym (Det fixar du!)
    nevermind skrev 2016-04-19 21:46:01 följande:

    Alltså, är det nåt fel på mig som blir andfådd sjukt snabbt? Inte en chans att jag orkar jogga en kilometer ens!


    Har du sprungit ofta? I så fall har jag inget svar. Om inte: jag höll på att DÖ efter 200 meter de första gångerna jag "sprang". Sen kom döden vid 800m och så senare och senare. Alltså en km kunde jag VERKLIGEN inte springa direkt!
  • GHopper
    nevermind skrev 2016-04-19 21:46:01 följande:

    Alltså, är det nåt fel på mig som blir andfådd sjukt snabbt? Inte en chans att jag orkar jogga en kilometer ens!


    Jag kan så klart inte uttala mig om din hälsa men jag tror inte det behöver vara något fel. Jag har alltid kunnat gå hur långt som helst men blev också sjukt andfådd av att springa.

    När jag väl började sprang jag extremt långsamt, typ 8 min per km. Blev sjukt andfådd ändå men kunde hålla ut typ 2 km. Sen kunde jag öka ganska snabbt, mycket snabbare än jag trodde.

    Om du VILL lära dig springa så testa intervall. Jogga ett par minuter, gå ett par minuter. Ge dig tid att hämta andan men inte så mycket att pulsen går ner. Kör 2-3 sådana rundor i 3 veckor så kommer du orka springa mycket mer sen. Vill du inte lära dig så finns det andra träningsformer också
  • Anonym (Tingeling)
    nevermind skrev 2016-04-19 21:46:01 följande:

    Alltså, är det nåt fel på mig som blir andfådd sjukt snabbt? Inte en chans att jag orkar jogga en kilometer ens!


    Jag blir också andfådd. Men jag lovar, gör du det några gånger (och pressar dig själv givetvis, du har ju inte kondis än men den får du) så blir det bättre.
    Jag är sån att det lägger sig efter ett tag.
    Jag hävdar själv att jag faktiskt har bra kondis. Men som flera ovan skrivit, jag är uthållig och inte särskilt snabb eller explosiv.
    Så vissa dagar tar det 3-4km innan jag kommer in i min takt, mitt flow, och då kan jag säkert låta flåsig första 15-20 minutrarna.

    Det kan säkert verka sjukt att ens fortsätta springa när man tror att man ska dö och inte kommer orka men det är det som är grejen. Känslan när stegen och takten sitter och andningen synkar. Den är grym! Så om jag vill jogga 6km så är det värt de där fina två kilometrarna på slutet även om de första fyra var en kamp
  • Anonym (mor)
    Anonym (Tingeling) skrev 2016-04-20 09:28:24 följande:
    Jag blir också andfådd. Men jag lovar, gör du det några gånger (och pressar dig själv givetvis, du har ju inte kondis än men den får du) så blir det bättre.
    Jag är sån att det lägger sig efter ett tag.
    Jag hävdar själv att jag faktiskt har bra kondis. Men som flera ovan skrivit, jag är uthållig och inte särskilt snabb eller explosiv.
    Så vissa dagar tar det 3-4km innan jag kommer in i min takt, mitt flow, och då kan jag säkert låta flåsig första 15-20 minutrarna.

    Det kan säkert verka sjukt att ens fortsätta springa när man tror att man ska dö och inte kommer orka men det är det som är grejen. Känslan när stegen och takten sitter och andningen synkar. Den är grym! Så om jag vill jogga 6km så är det värt de där fina två kilometrarna på slutet även om de första fyra var en kamp

    "Flow" är underbart. Jag har varit Åretrunt-joggare sedan -89 och jag får ofta flow fortfarande fast jag är fyllda 60. En härlig känsla att uppleva när benen är ute och springer med ens själ "typ"!

  • ITpappan

    Totalt otränad var jag när jag började springa. Få sprang jag 5km på 7:30m/km.

    Nu är jag nere på nedåt 5:00m/km.

  • klaskatt1966

    Är en 55årig snubbe o powerwalkar 5 km  på ca 40

    minuter, springer inte pga av lite krångliga knän ;) . Som någon tidigare sa ,så är Runkeeper en fin app ;) . Kör hårt nu o upplev glädjen med motion ;) 

Svar på tråden Ni totalt otränade, vad springer ni 5 km på?