• Anonym (Bedragen)

    Går det att gömma mina pengar vid skilsmässa?

    Går rakt på sak och frågar: är det möjligt att "gömma" sina pengar (pengar på eget privat konto) vid skilsmässa? Hur gör man det? Kan man ta ut kontanter och gömma de tills skilsmässan är över och sedan gå till banken och åter sätta in de på kontot?

    Hjälp mig snälla, vill inte dela med mig av det jag har slitit hårt för, medan partnern supit och legat med andra! Orsaken till skilsmässa är otrohet!

  • Svar på tråden Går det att gömma mina pengar vid skilsmässa?
  • Ordinär Man
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-18 18:00:13 följande:

    Är det jag tänker göra, skydda det som är mitt, ett lagbrott? På vilket sätt är det det? Kommer det isf upptäckas av myndigheter; dvs spanar de aktivt på mig?

    Gud så jobbigt


    Det kanske är för att det inte är dina pengar, som fux försöker förskingra dem?
  • Flash Gordon
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-18 18:00:13 följande:
    Är det jag tänker göra, skydda det som är mitt, ett lagbrott? På vilket sätt är det det? Kommer det isf upptäckas av myndigheter; dvs spanar de aktivt på mig?

    Gud så jobbigt
    Det är ju inte dina pengar. Det är era. Ni är gifta.

    Om ni inte har äktenskapsförord eller liknaden som reglerar pengarna och det verkar ni inte ha.

    Du kan ta ut pengarna hur mycket du vill men uttaget kommer att upptäckas vid bodelningen och då måste du ha en bra förklaring till vart de tog vägen.

    Svaret är visserligen åtta år gammalt men det har knappast ändrats särskilt mycket sedan dess:
    http://lawline.se/answers/5825

    Det är inte tillåtet att gömma undan giftorättsgods vid en skilsmässa. Om man anser att det behövs så kan den ene makens egendom sättas under särskild förvaltning under bodelningen för att denne make inte ska kunna gömma undan egendom Äktenskapsbalken 9:8. Det finns också en regel som säger att om en make inom tre år före skilsmässan använt egendom för att sätta undan till sig själv genom pensionssparande eller investera i enskild egensom så ska dessa pengar ändå ingå i bodelningen Äktenskapsbalken 10:4

    .
    Du behöver alltså vänta i över tre år med att ta ut skilsmässa om du idag skulle sätta in alla pengarna i ett eget pensionssparande eller så.
  • Anonym (Personliga saker)

    Personliga saker verkar man få behålla. Så om man köper dyrt halsband etc som stiger ii värde så borde man väl få räkna bort det? Bilar delar man väl inte heller på? Vet inte om du kan låna ut pengarna på något sätt?

  • lövet2
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-18 18:00:13 följande:
    Är det jag tänker göra, skydda det som är mitt, ett lagbrott? På vilket sätt är det det? Kommer det isf upptäckas av myndigheter; dvs spanar de aktivt på mig?

    Gud så jobbigt
    Det är inte ett lagbrott att köpa kläder för era gemensamma pengar. Det är inte heller olagligt att handla snusdosor, rakhyvlar, parfym eller annan lyx som håller länge. Enda kruxet är att du inte kan spara så väldigt mycket pengar på det sättet. Men 10.000 på ett par månader i alla fall, borde du kunna åstadkomma - helt lagligt.
  • Cadencee
    Anonym (Bedragen) skrev 2016-04-18 18:00:13 följande:
    Är det jag tänker göra, skydda det som är mitt, ett lagbrott? På vilket sätt är det det? Kommer det isf upptäckas av myndigheter; dvs spanar de aktivt på mig?

    Gud så jobbigt
    Är ni gifta eller är ni sambo?
  • Anonym (peset)

    I och med att ni gifte er så ingick ni också ekonomiska skyldigheter gentemot varandra. Nu kan man ju inte vänta sig att motparten kommer vara otrogen och tror inte det hjälper vid en bodelning.

    Får ursäkta om jag är rak nu men det skulle du kanske tänkt på innan du gifte dig att ni faktiskt delar tillgångarna. Det handlar inte bara om att bli av med oskulden på bröllopsnatten.

  • Anonym (Vienna)
    Ordinär Man skrev 2016-04-18 16:10:07 följande:

    Så för att han som du inte tycker om och inte vill ha med att göra, har legat med någon annan, är det villig att förskingra pengar, begå brott som det är fängelse på?


    Eee va? Nej det blir inte fängelsestraff :D
  • Flash Gordon
    Anonym (Personliga saker) skrev 2016-04-18 19:07:32 följande:
    Personliga saker verkar man få behålla. Så om man köper dyrt halsband etc som stiger ii värde så borde man väl få räkna bort det? Bilar delar man väl inte heller på? Vet inte om du kan låna ut pengarna på något sätt?
    Nä, det går inte att "gömma pengar" genom att köpa en massa smycken. Dessa kommer att räknas in i giftorättsgodset.

    Lagen anger att man ska ta med allt som hänt tre år innan skilsmässan.

    Har den ena maken utan den andra makens samtycke inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes i inte obetydlig omfattning genom gåva minskat sitt giftorättsgods eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, skall den andra makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. Dennes del i det sammanlagda giftorättsgodset skall minskas i motsvarande mån.
    (11 kap, 4§)

    .

    Äktenskapsbalken:
    https://lagen.nu/1987:230

    Läxa att lära: vill man behålla något efter skilsmässa ska man se till att få det som enskild egendom via ett äktenskapsförord medan äktenskapet är gott.
Svar på tråden Går det att gömma mina pengar vid skilsmässa?