• TJ
    Äldre 1 May 20:29
    5575 visningar
    7 svar
    7
    5575

    Fyller 25 nästa vecka och ska ha barn

    Min kvinna är 25 så vi båda kommer vara det när den lille ploppar ut. Vi är glada men undrar vad man bör tänka på? Vi bor just nu i en tvåa, 42 kvm, kan det funka och isåfall hur länge? Och ni med småbarn, vet ni på ett ungefär hur ekonomin blir efter barn? Förstår att den blir sämre men ungefär hur mycket får ni lägga i månaden. Samt, anses vi för unga.

    Jag har fast jobb, hon pluggar men blir färdig i sommar. Den stora frågan som sagt, kan man bo tre i en tvåa på 42 kvm samt kan man leva på 25 000 i månaden plus den föräldrapeng hon får?

  • Svar på tråden Fyller 25 nästa vecka och ska ha barn
  • Anonym (jupp)
    Äldre 1 May 20:51
    #1

    Jag och min man plus vår dotter bodde tre år i en 2:a på 42 kvm. Det gick. Blev lite smått galen på alla leksaker i vardagsrummet ibland och det va svårt att ha det "fint" hemma då det nästan alltid såg lite stökigt ut för att man hade så mycket saker på liten yta. Men det gick absolut.

    Din tjej kommer väl få längsta föräldrapenningen, tat hon ut ca 7 dagar/v plus din lön och barnbidrag så har ni en inkomst på ca 30000 kr/mån. Det kommer ni klarar er fint på. Jag är nu ensamstående med två barn har har en inkomst på knappt 19000 kr och vi klaras oss.

    Första året skulle jag säg att ett barn kostar mellan 600-1200 kr ungefär (försäkring, blöjor, våtservetter, kläder, ersättning, mediciner). Beror lite på om man ammar eller ger ersättning, hur mycket och dyra kläder man väljer att köpa, får barnet problem med magen så man måste köpa magdroppar m.m.

  • Anonym (går bra)
    Äldre 1 May 21:00
    #2

    Ja, det går bra att bo i en tvåa med ett mindre barn, eller kanske två.  Här i området (halvcentralt) är det många som bor i mindre lägenheter med barn. Hur snart man tycker det börjar bli trångt beror väl mycket på livsstil och hur mycket prylar man vill ha.
    Frågar du folk ytterområdena, i villaförorter eller på landet där det (uppfattar jag) är vanligare att ha större bostäder kan du säkert få andra svar.

    Själv var jag betydligt äldre än ni vid första barnet och här är det nog vanligare att ha fyllt 35 än att inte ha gjort det, men tycker inte att tjugofemåringar är anmärkningsvärt unga. Självförsörjande är ni ju med din inkomst och beroende på arbetsmarknaden för din tjej bör väl hon kunna få något också när bebisen blir lite större. (Och återigen, det beror på vem du frågar. Det finns ju områden och orter där det är vanligt att vara mycket yngre än ni när de får barn, ibland utan att ens ha fast inkomst, och då blir ju det normen.)

    Svårt att säga något om hur era pengar räcker utan att veta hur er ekonomi ser ut, om det finns höga räntor,  dyra fasta abonnemang etc att betala och hur bostadskostnaderna ser ut. (Eller kanske om någon av er har någon dyr hobby som han/hon tänkt fortsätta med.) Spelar viss roll om ni har möjlighet att ärva kläder/bebisgrejer också (om ni vill det).  Själva valde vi att inte ta ut föräldrapeng i början och klarade oss bra på mindre än era inkomster.

  • Äldre 1 May 21:14
    #3

    Snälla säg att du skämtar. "Klarar man sig på 25 000"? Ni har det gott ställt, ni behöver inte oroa er. Hur mycket har ni kvar efter alla räkningar är betalda och all mat är köpt? Har du över 2000 kvar så klarar du dig. Har du över 5K kvar så klarar du dig gott och har du ännu mer kvar är du i mina ögon väldigt lyckligt lottad. Min mamma tjänade aldrig mer än 20K under min uppväxt, och hade massa lån och en dyr lägenhet. Vi klarade oss jättebra båda två :) Och jag var dessutom rätt bortskämt, hade allt jag behövde och mer. Så prioriterar ni rätt så klarar ni er långt. Och ni behöver nog ställa er i bostadskö redan nu, en trea kan vara skönt o ha. Lycka till :)

  • flipd
    Äldre 7 May 17:12
    #4
    Vi bor just nu i en tvåa, 42 kvm, kan det funka och isåfall hur länge?
    Funkar säkert fint de första åren. Hurdan möjlighet har ni att tvätta? Att springa till tvättstuga med nerspydda lakan och kläder är inte det roligaste, men inte heller att ha sånt på tork framför middagsbordet när ni får gäster...
  • Äldre 16 May 21:13
    #5

    Kan dra en lång story kort:


    När jag väntade mitt barn så hade jag ett jobb där jag fick ut ca 12000:- och mamman fick ut ca 6000:- i månaden (allt efter skatt) och vi klarade oss rätt galant på det, gäller bara att man gör rätt prioriteringar även fast det inte skulle skada att ha lite mera i månaden haha.


    Men idag är jag ensamstående efter 7-10 år med mamman, 26år och ett barn på snart 2år, jag ser inga problem alls vad det gäller eller har gällt det ekonomiska eftersom att hela livssituationen ändras när man skaffar barn. 


    Och vad det gäller lägenhetsstorlek så ska ni inte stressa, vi gjorde felet att skaffa en 3:a innan barnet var fött, och det dröjer ett bra tag innan barnet behöver ett eget rum, och i värsta fall så får föräldrarna offra rummet till barnet och själva sova i vardagsrummet. Livet blir det man gör det till, se till att ta allt lugnt och sansat bara och inte stressa fram något.

  • Anonym (zolta­n)
    Äldre 18 Jun 20:03
    #6

    Sent svar men angående ålder så tycker jag själv att 25 verkar vara en finfin ålder att bli förälder i, om man känner sig hyfsat redo och har koll på livssituationen med försörjning osv.

    Själv blev jag pappa vid 30 och det är underbart, men med facit i hand kunde jag nog hellre fått det gjort vid 25. Man tappar några slappa år som ung, men det får man ju igen när barnen är äldre och man själv knappt kommit över 30.

    Att vänta med att skaffa barn tills man är äldre (typ 30 eller mer) verkar poänglöst i mina ögon. Man blir aldrig "klar". På det direkt bara!

  • Äldre 18 Jun 20:18
    #7

    Hej Ts, vi klarade oss på lite över 20k och bodde i en 2,5a på 50 kvadrat när vårt barn föddes :). Jag var 26 . Kör på säger jag, det går bra!

    Ersättning kan bli dyrt, om man inta ammar, ca 400-500 kr i månaden när de blir lite större. Blöjor ca 100 kr per pkt, kanske 200-300 kr per månad.

    Kläder beror mkt på vad man gör det till,finns bra kläder begagnat. Även vagn och liknade går bra att köpa beg. Bilstol skulle jag köpa nytt och ytterkläder / skor.

    Jag tycker barnbidraget räcker bra under första året .

    Lycka till!

Svar på tråden Fyller 25 nästa vecka och ska ha barn