• Anonym (Ledse­nochån­gest)
    Äldre 24 May 10:36
    8472 visningar
    73 svar
    73
    8472

    Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt

    Igår träffade jag en läkare för vad jag trodde var att bestämma datum för kejsarsnitt. Nej, hon tog bara lite info, jag blev utskickad för att fylla i ett papper och sedan kunde jag gå hem. Fick inte ställa någon av de frågor jag hade.

    En sak som nu hållt mig uppe större delen av natten och även lett till en del ångestgråt är att hon sa att ks läggs i v 39. Vad menade hon med det?! V 39 för mig betyder 38-38+6 medan jag tror att vården menar just v 39-39+6. Det betyder att det tidigast blir snitt 5 dagar innan bf!!

    Har försökt ringa mvc men deras telefonkö är fylld för dagen.

    Jag har en grov förlossningsrädsla, dock har jag mycket svårt att uttrycka dessa känslor ansikte mot ansikte och verkar kanske "ok", men det är jag inte! Om det är så att de lägger det mindre än 1 vecka före bf så vill jag inte vara med mer, vill fly härifrån men det finns ingenstans att fly till. Det känns som om de leker med mitt liv. Jag fattar att det är bättre för bebisen att födas sent men jag då? Betyder inte jag någonting?! Det känns som jag har en dödsdom hängande över mig, önskar jag kunde försvinna.

  • Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt
  • Anonym (Mira)
    Äldre 24 May 11:57
    #11
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 11:51:44 följande:

    Utveckla lite, är du snäll!


    Ts är nog är feg för det.

    Ts vill säkert enbart bli "struken medhårs"
  • Anonym (y)
    Äldre 24 May 12:10
    #12
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 11:31:57 följande:

    Sverige är nog det enda landet i hela Europa som utför kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Var du lika rädd när han gjorde dig med barn?


    Nej det är det absolut inte. Jag fick snitt utomlands pga förlossningsrädsla.
    Ts, de flesta brukar ju gå lite längre, jag fick mitt snitt en vecka efter bf. och det gick vägen.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 24 May 12:22
    #13
    Anonym (y) skrev 2016-05-24 12:10:52 följande:
    Nej det är det absolut inte. Jag fick snitt utomlands pga förlossningsrädsla.
    Ts, de flesta brukar ju gå lite längre, jag fick mitt snitt en vecka efter bf. och det gick vägen.
    Var någonstans? 
  • Anonym (Tyra)
    Äldre 24 May 12:26
    #14

    När jag har haft kontakt med vården och de sagt tex vecka 37 har det alltid inneburit 37+ någonting.

    Mitt planerade snitt var vecka 38+5. Läkaren hade velat ha det ett par tre dagar tidigare men det var helt enkelt fullt.

    Väldigt tråkigt att du inte fick chans att fråga dina frågor. Ligg på MVC. Fick du inget telefonnummer till "kejsarsnittsavdelningen"? Vilket som helst, typ ombokning av tid.

  • Äldre 24 May 12:31
    #15

    TS, om du ska få en bra förlossningsupplevelse så är A och O att du måste lita på personalen. Tro mig, de är proffs och vet vad som är bäst.

    Du kan inte styra över det här, men jag lovar att du kommer märka om det startar i förtid och de flesta förstföderskor har faktiskt gott om tid innan det Blir jobbigt på allvar.

    Själv sitter jag här med barn nr 2 på väg och 9 dagar över tiden. Frustrerad och ganska skraj att bli igångsatt. Främst pga av att jag absolut inte vill ha snitt utan få samma förlossningsupplevelse som med äldsta. Men det är inget jag kan styra över.. Och

  • Äldre 24 May 12:34
    #16

    Jag måste lita på att det blir bra hur det än blir och att barnmorskorna fattar rätt beslut.

    Men i ditt fall så är du ju redan beviljat ett snitt och jag är 100 på att de inte kommer ignorera dig eller låta dig föda vaginal. Det kommer sannolikt också finnas tid att snitta även om allt skulle starta lite tidigare än planerat. Njut av att du snart kommer ha ditt lilla barn hos dig! För det är helt fantastiskt att få barn!

  • Anonym (y)
    Äldre 24 May 12:41
    #17
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 12:22:45 följande:
    Var någonstans? 
    Vad spelar det för roll? Jag bor alltså inte i Sverige, det är inte som att man kan resa hit och få ett snitt.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 24 May 12:50
    #18
    Anonym (y) skrev 2016-05-24 12:41:59 följande:
    Vad spelar det för roll? Jag bor alltså inte i Sverige, det är inte som att man kan resa hit och få ett snitt.
    Var någonstans i Europa? Varför kan du inte svara helt enkelt?

    Jag påstår att Sverige är det enda landet i hela Europa (kanske vissa delar av Norge också) där kvinnor får kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Du svarar nej utan att kunna uttala dig vilket land du pratar om? Är det någon slags hemlighet?
  • Anonym (y)
    Äldre 24 May 12:59
    #19
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 12:50:41 följande:
    Var någonstans i Europa? Varför kan du inte svara helt enkelt?

    Jag påstår att Sverige är det enda landet i hela Europa (kanske vissa delar av Norge också) där kvinnor får kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Du svarar nej utan att kunna uttala dig vilket land du pratar om? Är det någon slags hemlighet?
    Vad kunna uttala mig om? Jag kanske inte vill röja vilket land jag bor i helt enkelt. Skapa en egen tråd om vilka länder som man kan få kejsarsnitt i pga förlossningsrädsla istället för att förstöra ts tråd mer nu. Jag ska svara i din tråd.
  • Äldre 24 May 13:01
    #20

    Jag har två kejsarsnitt i bagaget, ett akut och ett planerat. Det akuta var pga att det tillstötte komplikationer i v.38 och jag hade ett "snittkontrakt" och därav blev det ett akutsnitt. Det planerade snittet skedde dock 2 dgr innan BF. Det jag fick förklarat för mig när jag fick det planerade var att ifall värkarbete etc startar tidigare än det inplanerade datumet så tar de upp en på op och gör ett snitt då istället. Datumet är nsrare en indikation på när bebeis kommer ut som allra senast ;) Jag har fått mina barn på specialförlossningen på Östra i Göteborg respektive Mölndals sjukhus  i Göteborg. 

Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt