• Anonym (Ledsenochångest)

    Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt

    Igår träffade jag en läkare för vad jag trodde var att bestämma datum för kejsarsnitt. Nej, hon tog bara lite info, jag blev utskickad för att fylla i ett papper och sedan kunde jag gå hem. Fick inte ställa någon av de frågor jag hade.

    En sak som nu hållt mig uppe större delen av natten och även lett till en del ångestgråt är att hon sa att ks läggs i v 39. Vad menade hon med det?! V 39 för mig betyder 38-38+6 medan jag tror att vården menar just v 39-39+6. Det betyder att det tidigast blir snitt 5 dagar innan bf!!

    Har försökt ringa mvc men deras telefonkö är fylld för dagen.

    Jag har en grov förlossningsrädsla, dock har jag mycket svårt att uttrycka dessa känslor ansikte mot ansikte och verkar kanske "ok", men det är jag inte! Om det är så att de lägger det mindre än 1 vecka före bf så vill jag inte vara med mer, vill fly härifrån men det finns ingenstans att fly till. Det känns som om de leker med mitt liv. Jag fattar att det är bättre för bebisen att födas sent men jag då? Betyder inte jag någonting?! Det känns som jag har en dödsdom hängande över mig, önskar jag kunde försvinna.

  • Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt
  • Anonym (S)
    Anonym (y) skrev 2016-05-24 12:59:13 följande:

    Vad kunna uttala mig om? Jag kanske inte vill röja vilket land jag bor i helt enkelt. Skapa en egen tråd om vilka länder som man kan få kejsarsnitt i pga förlossningsrädsla istället för att förstöra ts tråd mer nu. Jag ska svara i din tråd.


    Nej för någon kan ju lista ut vem du är :D
  • mumintrollet85

    Glömde även skriva att jag i vecka 39 (barn nr 2, planerade snittet) fick kraftiga förvärkar och misstänkte att det var på gång. När jag ringde förlossningen sa jag bara lugnt och sansat att jag hade ett planerat snitt och att jag trodde jag hade kommit in i värkarbete tidigare än planerat. Kvinnan jag fick prata med på tel var hur proffsig som helst och berättade att hon skulle ringa runt och kolla vilket sjukhus som kunde ta emot oss för operation. När hon ringde tillbaks hade det lugnat ner sig och det slutade med att vi aldrig behövde åka in tidigare än tänkt, men som sagt det löser sig. Jag fick för övrigt ett snittkontrakt pga delvis förlossningsrädsla.  

  • Mrs Moneybags

    Om du har ett snitt inplanerat är det enkelt för dem att snitta dig om i värsta fall dina värkar skulle sätta igång innan planerat snittdatum. De gör snitt varje dag med extremt korta varsel...allt kommer att gå jättebra. 

    Lycka till med bebisen.

  • Anonym (Ledsenochångest)

    Det finns bara ett nummer till mvc, men det går inte dit utan en central där barnmorskor svarar på frågor. Antar att det är förlossningen då man ska ringa?

  • Anonym (Ledsenochångest)

    Har tyvärr lite svårt att lita på personalen då de vid ett flertal tillfällen sagt saker som inte riktigt stämt, eller när de använt fakta för att argumentera mot mig och så har det visat sig att statistiken för det jag pratat om visat på högre sannolikhet än det de pratat om. Inte alla, men tillräckligt ofta för att få mig att känna att många har en egen agenda och inte nödvändigtvis alltid vill det som "är bäst". Lite svårt att förklara

  • Anonym (Ledsenochångest)
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 12:50:41 följande:

    Var någonstans i Europa? Varför kan du inte svara helt enkelt?

    Jag påstår att Sverige är det enda landet i hela Europa (kanske vissa delar av Norge också) där kvinnor får kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Du svarar nej utan att kunna uttala dig vilket land du pratar om? Är det någon slags hemlighet?


    Varsågod, ett gratis exempel på land. Storbritannien
  • MissHelene

    Jag fick mitt beviljade snitt 1 dag före bf :D men om bäbisen skulle vilja komma ut före kunde dom snitta mig då kom vi överens om. Nu hade jag tur och bäbisen stannade inne till snittdagen så jag fick min vilja igenom :) jag fick också beviljat snitt pga förlossningsrädsla.

  • aleakim

    Jag fick planerat snitt pga sätesbjudning med första barnet. Snittet lade de i vecka 39+6, på bf alltså. Och det gick jättebra :)

    Hade det startat tidigare hade de ändå snittat. Är du beviljad så är du.

  • Anonym (Skillnad)

    Att ni har hittat olika statistik vid samtalen ni haft är ju en sak, och jag kan förstå att du uppleva en misstro till personalen och att de har en "agenda", men det är ju inte så att de försöker lura dig till en vaginal förlossning om ni kommit överens om snitt. Du måste försöka lita på personalen, annars krånglar du bara till det för dig själv - du behöver ju trots allt deras hjälp för både snitt och eftervård. Om det underlättar att tänka på, så är det sällan samma personal på MVC som på förlossningen, så de personer du känner misstro mot kommer förmodligen inte vara inblandande i själva förlossningsögonblicket.

  • Anonym (nn)

    Har bara läst TS. Jag är snittad planerat två gånger, ena gången 39+2 och den andra gången 38+6. De snittar två dagar i veckan på mitt sjukhus vilket styr snittdatumet såklart. Men målet är snitt i v 39+X och helst inte tidigare för barnets skull. Varje dag i livmodern är en stor fördel för bebisen. Hade förlossningen startat i förtid så hade jag blivit snittad ändå. Något annat var det aldrig tal om från vårdens sida utan det är den rutin de har och det de följer oavsett anledning till planerat snitt.

Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt