• Anonym (Ledse­nochån­gest)
    Äldre 24 May 10:36
    8538 visningar
    73 svar
    73
    8538

    Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt

    Igår träffade jag en läkare för vad jag trodde var att bestämma datum för kejsarsnitt. Nej, hon tog bara lite info, jag blev utskickad för att fylla i ett papper och sedan kunde jag gå hem. Fick inte ställa någon av de frågor jag hade.

    En sak som nu hållt mig uppe större delen av natten och även lett till en del ångestgråt är att hon sa att ks läggs i v 39. Vad menade hon med det?! V 39 för mig betyder 38-38+6 medan jag tror att vården menar just v 39-39+6. Det betyder att det tidigast blir snitt 5 dagar innan bf!!

    Har försökt ringa mvc men deras telefonkö är fylld för dagen.

    Jag har en grov förlossningsrädsla, dock har jag mycket svårt att uttrycka dessa känslor ansikte mot ansikte och verkar kanske "ok", men det är jag inte! Om det är så att de lägger det mindre än 1 vecka före bf så vill jag inte vara med mer, vill fly härifrån men det finns ingenstans att fly till. Det känns som om de leker med mitt liv. Jag fattar att det är bättre för bebisen att födas sent men jag då? Betyder inte jag någonting?! Det känns som jag har en dödsdom hängande över mig, önskar jag kunde försvinna.

  • Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt
  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 May 11:45
    #62
    elin1989 skrev 2016-05-26 11:37:32 följande:
    Vad är det jag borde veta? Jag pluggade 2009-2013 fär övrigt. Här är siffrorna per sjukhus aimsireland.ie/csectionrates2011/, sjukhuset jag studerade vid har 29.8% kejsarsnitt. Hur kommer det sig att du är expert på hur förlossningsvården funkar i alla europeiska länder?
    Ja du, gissa. Kanske för att jag inte slutade plugga 2013 och tro mig veta allting?

    Lycka till ts.
    Nästa gång, då du särar benen för någon karl, var medveten att man kan bli gravid av det............................. f
  • Tita Nic
    Äldre 26 May 11:52
    #63
    elin1989 skrev 2016-05-26 11:12:42 följande:
    Vad pratar du om? Ja, abort är olagligt, men vad har det att göra med kejsarsnitt? Jag skrev väl knappast att alla barn blir förlösts med ks...

    Jag är ssk, utbildad i Irland, jag har jobbat på förlossningen som del av min utbildning. Jag är långt ifrån expert men jag vet vad siffrorna är och vad kriterierna kan vara. Nästan 30 procent av alla barn föds med ks här, i Sverige är det mindre än 20. För övrigt så föds det i snitt 2.0 barn per kvinna här, jämfört med 1.9 i Sverige.

    Jag utgår från att du trollar, men jag förstår inte varför eller vad du får ut av det?
    Du enbart pratar en massa skit.
  • Äldre 26 May 11:57
    #64
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 11:45:26 följande:

    Ja du, gissa. Kanske för att jag inte slutade plugga 2013 och tro mig veta allting?

    Lycka till ts.

    Nästa gång, då du särar benen för någon karl, var medveten att man kan bli gravid av det............................. f


    Men jag tror mig inte veta allting, långt ifrån. Däremot vet jag var siffrorna för ks är i olika länder (det är bara att googla) och så vet jag av erfarenhet att det går att få ks på grund av rädsla i landet jag bor. Jag jobbar även med forskning på ett av de största maternity sjukhusen i Irland, viljet inte gör mig till expert men definitivt innebär att jag kan mer om ämnet än vad du gör. Du tror dig liksom veta hur förlossningsvården funkar I varje enskilt europeiskt land...
  • Äldre 26 May 11:58
    #65
    Tita Nic skrev 2016-05-26 11:52:46 följande:

    Du enbart pratar en massa skit.


    Vad är det som är skit? Jag kan länka till precis allt jag skrev i det inlägget...
  • Anonym (shire­)
    Äldre 26 May 12:03
    #66
  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 May 12:12
    #67
    Anonym (shire) skrev 2016-05-26 12:03:14 följande:

    en.wikipedia.org/wiki/Shire 


    Hur menar du nu? Ska jag googla shire på Wikipedia i Sverige för att få veta vad det i SB menar? Seriöst?
  • Anonym (shire­)
    Äldre 26 May 12:20
    #68
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 12:12:59 följande:
    Hur menar du nu? Ska jag googla shire på Wikipedia i Sverige för att få veta vad det i SB menar? Seriöst?
    Jag menar bara det att shire kan betyda flera saker. Helt seriöst.
  • Äldre 26 May 13:28
    #69
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-26 10:37:26 följande:
    Vet du egentligen vad "shires" är? Shires betalar man till ens knarkleverantör i Soho men knappast till ett sjukhus för kejsarsnitt. Är du seriöst dum eller tänker du enbart provocera lite???
    Man brukar säga COUNTY men du har fel ändå. I England anses som jag skrev tidigare att det är en riskfaktor att ha förlossningsrädsla, det är inte så att man man kan gå och säga till sin barnmorska att man vill ha ett KS och direkt få det utan det är givetvis en krånglig procedur precis som i Sverige.
  • Äldre 26 May 13:49
    #70
    Anonym (Anna) skrev 2016-05-24 11:31:57 följande:
    Sverige är nog det enda landet i hela Europa som utför kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Var du lika rädd när han gjorde dig med barn?
    Har läst alla dina inlägg nu "Anna", och det var länge sedan jag stötte på någon, Familjeliv inkluderat, som är så fruktansvärt nedlåtande, provocerande, okunnig, kränkande och som samtidigt kör med härskarteknik och översitteri.

    Vad ger det dig att köra den stilen? Vad är det du vill få fram? För det är ju knappast omtanke om vare sig ts eller andra förlossningsrädda kvinnor som driver dig.

    Vet du varför man beviljar kejsarsnitt till förlossningsrädda kvinnor?


  • Äldre 26 May 14:00
    #71
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-05-26 13:49:41 följande:

    Har läst alla dina inlägg nu "Anna", och det var länge sedan jag stötte på någon, Familjeliv inkluderat, som är så fruktansvärt nedlåtande, provocerande, okunnig, kränkande och som samtidigt kör med härskarteknik och översitteri.

    Vad ger det dig att köra den stilen? Vad är det du vill få fram? För det är ju knappast omtanke om vare sig ts eller andra förlossningsrädda kvinnor som driver dig.

    Vet du varför man beviljar kejsarsnitt till förlossningsrädda kvinnor?


    Det är ingen mening att prata med (Anna), antingen så trollar personen eller så lider hen av allvarliga psykiska problem, och i så fall är det bättre att tycka synd om personen!
  • Äldre 26 May 14:09
    #72

    Hej "Anna", även här i Tyskland beviljas KS för förlossningsrädsla, men precis som i Sverige, först efter flera samtal med läkare osv. Har man haft dåliga erfarenheter av en tidigare förlossning beviljas KS enklare och med färre samtal...

    TS lyssna inte på personer som försöker trycka ner dig och dina rädslor.

  • Äldre 26 May 14:09
    #73
    +1
    elin1989 skrev 2016-05-26 14:00:43 följande:
    Det är ingen mening att prata med (Anna), antingen så trollar personen eller så lider hen av allvarliga psykiska problem, och i så fall är det bättre att tycka synd om personen!
    Hoppas innerligt att personen inte är på riktigt, allt annat vore riktigt skrämmande.
Svar på tråden Panik! Svar på fråga om kejsarsnitt