• Anonym (TS)

    Igångsättning eller inte :/

    Hej jag är gravid i vecka 36+0 idag.

    Jag har blivit beviljad igångsättning redan från vecka 36 pga många olika orsaker dock inget medicinsk mest familje situation och rädsla.

    Till frågan hur mår bebisen om jag bestämmer mig för att bli igångsatt nu i veckan och då tänker jag att det Ska bli slutet på veckan.

    Men är orolig att det slutar med KS eller att barnet inte klarar av andningen eller amningen samt att bebisen får ett premtur utseende (inget illa menar)

    Så ska jag försöka vänta till barnet kommer själv eller åtminstone nån veck till men då vet jag inte hur jag kommer må eller ska jag t risken och bli igångsatt.

    Någon som har erfarenhet tacksam för snabba svar :)

  • Svar på tråden Igångsättning eller inte :/
  • Alvolina

    Sker det så pass tidigt finns det nog starka skäl till det. V.38 räknas som fullgånget så det är väl rätt ovanligt att sätta igång tidigare om det inte finns medicinska orsaker. Ditt barn kommer inte få ett utseende likt prematurbarn som du säkert tänker på. Möjligtvis lite kortare och lättare än en fullfången bebis men det behöver ju inte blir så heller. Det växer den snart ikapp också.

    Min igångsättning gick utmärkt. Tog lite lång tid men min pojk mådde bra hela tiden och var fullt välmående när han kom ut.

  • Curlingmorsan

    Nu blev jag inte igångsatt utan min dotter valde själv att komma igång v 36+4. Hon fick gulsot och amningen funkade inte, men inga andra problem.

  • matben

    Det är väldigt ovanligt med en såpass tidig igångsättning om det inte föreligger medicinska skäl, så om du fått det beviljat så finns det definitivt en stark och förmodligen ganska komplex anledning bakom. Att då fråga på FL rent generellt kommer nog inte hjälpa dig, ts. Ta upp frågan med din förlossningsklinik istället, som är insatta i situationen bakom. De kan svara på dina funderingar och hjälpa dig med en ny bedömning om vad som är bäst för dig och barnet.

Svar på tråden Igångsättning eller inte :/