• Anonym (Lia)
    Äldre 30 May 10:13
    57543 visningar
    176 svar
    176
    57543

    Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?

    Är själv i en situation där jag känner mig villrådig kring att försöka att skaffa barn eller inte. Åren går... Är inte övertygad om att barn är rätt för mig men är livrädd över att jag ska ångra mig om 5-10 år när det är för sent.

  • Svar på tråden Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?
  • Anonym (Jjok)
    Mon 20 Jul 2020 19:20
    -2

    Min väninna som fyller 45 var 100% säker att hon inte ville ha barn. Hon har en fantastisk karriär och gjorde otroligt mycket rolig i sitt liv. När hon fyllde 40 fick hon panik och hon desperat försöker att bli gravid sedan dess. Har inte lyckats än, förmodligen kommer att inte hända. Hon går till terapi och äter antidepressiva (80% pga ångest pga barn). När hon var 20-25 gjorde hon 4 abort och idag tänker hon på hennes barn hon själv mördade... och hon klarar knappt att umgåsa med vänner som har barn. Väldigt extrem, jag vet, och hon är jättestark, jag vet att hon kommer att stå upp och få tillbaka sitt gamla själv igen. Men så starkt ångrar hon nu hennes tidigare val.

    En annan vän är 50 och han är typ som Joey från Friends. Han ser ut max 30 och beter sig som 25, senaste 30 åren hade han bara one night stands, meningslös sex utan någon som helst tanke på att skaffa familj. Nu vill han få barn, han är så omogen att han knunnar runt alla i Stockholm utan kondom och hoppas att nån brud behåller barnet (2 abort än så länge). Han säger att varannan vecka skulle vara perfekt.

    Jag själv ville inte barn för en lång tid, njutade av min framgångsrik karriär, att vara en självständig kvinna osv. Sen förlorade jag allt, stog där och från ett prestigefull jobb som 95% av människor skulle mörda för var jag tvungen att ta kvällskift på fabriken för att kunna betala hyran. Ingen jag hjälpte tidigare hjälpte mig, jag fall väl minst 4 samhällsklasser. Då insåg jag att jobb är viktig men inte värt att satsa mitt liv på det. Bästa som har hänt mig :) Idag har jag ett jobb jag älskar men jobbar inte 16 timmar/dygn... gör ett utmärkt jobb, trivs bra, men all fritid går till min älskade familj. Ångrar att jag skaffade barn så sent.

    När vi var 30 eller 40 ingen som var barnlös ångrade sitt val. Vid 45 och äldre kom det för många i min bekantskapskrets. Som andra skriver det är sååå mysigt med vuxna barn och barnbarn, bästa i livet. När man kämpar med småbarnsåren, tonåringar, skolproblem då känner nog många nej tack.

  • Anonym (E)
    Mon 20 Jul 2020 21:26
    Anonym (My) skrev 2020-07-20 18:30:13 följande:

    Hur gammal är du nu?


    Snart 45.
  • Anonym (Kille­)
    Mon 20 Jul 2020 21:30
    +1

    Nej, jag har valt bort barn då det är bäst så. Jag hade inte varit en tillräckligt lämplig förälder och därför får min egen vilja stå bak för vad som faktiskt är det rätta valet.

  • Anonym (Ylvis­)
    Tue 21 Jul 2020 04:00
    Anonym (My) skrev 2020-07-20 10:24:56 följande:

    Ångrar att jag inte fick barn,finns det fler?


    Ja, för mig är det en enorm sorg att vara barnlös :'(
  • Anonym (My)
    Tue 21 Jul 2020 06:44
    Anonym (Ylvis) skrev 2020-07-21 04:00:08 följande:

    Ja, för mig är det en enorm sorg att vara barnlös :'(


    Träffade du aldrig någon att ha barn med?Eller hade du svårt att få barn?
  • Anonym (ems)
    Tue 21 Jul 2020 08:25
    +1

    Jag har aldrig ångrat det beslutet. Jag är 40+ och tåget har gått i fysisk bemärkelse.
    Jag var helt säker redan tidigt. Och jag har aldrig haft minsta lust att få barn. Mitt liv skulle inte bli mer meningsfullt med barn. Och det handlar inte om att jag inte skulle kunna göra saker, många av mina närstående har kunnat leva mycket som innan när de skaffade barn. De har rest, studerat, flyttat till roliga platser osv.
    Jag känner bara att egna barn inte hade tillfört något i mitt liv.

  • Anonym (Snart 38 år)
    Tue 21 Jul 2020 11:21

    Jag har valt bort barn och aldrig haft någon längtan efter barn. Gjorde slut med en kille då han efter 2 års förhållande kände att han ville ha barn och jag ville inte hindra honom.

    Skulle jag träffa någon nu innan det är försent för mig som väldigt gärna vill ha barn så är jag väl inte helt främmande för att bli med barn.

  • Anonym (Fanny­)
    Tue 21 Jul 2020 12:06
    -2 +1

    Alltså ... jag tror så här, man kan ångra ett beslut att inte skaffa barn men sällan tror jag man ångrar sitt eget barn. Störst av all kärlek man kan uppleva är just kärleken till sitt barn.

    Jag har en liten tjej på 6 månader nu och det är den ända personen jag skulle offra mitt liv för om det krävdes.

  • Anonym (ems)
    Tue 21 Jul 2020 12:14
    +2
    Anonym (Fanny) skrev 2020-07-21 12:06:40 följande:

    Alltså ... jag tror så här, man kan ångra ett beslut att inte skaffa barn men sällan tror jag man ångrar sitt eget barn. Störst av all kärlek man kan uppleva är just kärleken till sitt barn.


    Det här är ju DIN sanning, inte något allmängiltigt.
    Jag har träffat en hel del som, förvisso älskat sina barn, men absolut ångrat valet att bli föräldrar. Det är inte lika mycket tabu att prata med mig som är frivilligt barnfri om såna saker.
  • Anonym (Ylvis­)
    Wed 22 Jul 2020 04:22
    Anonym (My) skrev 2020-07-21 06:44:37 följande:

    Träffade du aldrig någon att ha barn med?Eller hade du svårt att få barn?


    Flera olika orsaker har gjort att jag medvetet valt bort barn, men trots att jag vet att det varit rätt beslut så det är det en enorm sorg som jag kämpar med i detta nu...
Svar på tråden Ni som valt bort att skaffa barn, ångrar ni ert beslut?