• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 4 Jun 18:10
    1243 visningar
    7 svar
    7
    1243

    Hur vet jag att det är dags?

    Hej jag är gravid i vecka 37 (första barnet) och har sedan en vecka tillbaka haft sån extrem värk vid sidorna och det gör jätte ont :/ värken kan hålla i sig i ca 30 min sen går det över det gör så ont att jag inte kan röra mig. men har nu i tre dagar haft mensvärk och molande värk och jag vet inte hur sammandragningar känns eller förvärvar eller de riktiga värkarna så går runt och är orolig liksom :/

    Hur vet jag att det närmar sig?

  • Svar på tråden Hur vet jag att det är dags?
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 4 Jun 22:13
    #1

    Jag gick över fyra sagt med min son och 16 med min dotter. Man känner när det kommer igång, det kan man inte ta fel på. Det är en speciell sorts smärta som kommer rytmiskt.

    Säkert fyra - fem veckor innan mina satt igång har jag haft förvärkar, man har molnande värk, det rör sig i fogarna och värker. Kroppen gör sig helt enkelt beredd på förlossning.

  • Anonym (F)
    Äldre 4 Jun 22:44
    #2

    Ja du märker det ;). Det du känner i sidorna är troligen ligamentsmärta och molandet är förvärkar. Riktiga värkar går inte att ta miste på (för de allra flesta ska tilläggas).

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 01:13
    #3
    Anonym (F) skrev 2016-06-04 22:44:30 följande:

    Ja du märker det ;). Det du känner i sidorna är troligen ligamentsmärta och molandet är förvärkar. Riktiga värkar går inte att ta miste på (för de allra flesta ska tilläggas).


    vad är ligamentsmärta för något?? 
    jag är bara orolig då jag har sån mensvärk nästan hela tiden :(
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 01:15
    #4
    Anonym (Mamma) skrev 2016-06-04 22:13:45 följande:

    Jag gick över fyra sagt med min son och 16 med min dotter. Man känner när det kommer igång, det kan man inte ta fel på. Det är en speciell sorts smärta som kommer rytmiskt.

    Säkert fyra - fem veckor innan mina satt igång har jag haft förvärkar, man har molnande värk, det rör sig i fogarna och värker. Kroppen gör sig helt enkelt beredd på förlossning.


    vad menar du med att du gick över fyra sagt? 
    och stämmer det att förstföderskor alltid går över tiden?
  • Anonym (Mamma­)
    Äldre 5 Jun 01:56
    #5
    Anonym (Orolig) skrev 2016-06-05 01:15:06 följande:
    vad menar du med att du gick över fyra sagt? 
    och stämmer det att förstföderskor alltid går över tiden?
    Autocorr. ska stå dagar!
    Nej det är individuellt. Haft kompisar som fått innan med första.
  • Äldre 5 Jun 02:16
    #6

    Jag ligger vaken nu pga dessa förvärkar. Också haft i tre dagar.blir värre på natten. De riktiga värkarna gör ont, ökar i styrka och kommer regelbundet. Mina "värkar" nu kommer och går under flera timmar, men dessa går ändå att härda ut, även om det känns.

  • Anonym (F)
    Äldre 5 Jun 09:25
    #7

    Nej alla förstföderskor går inte över tiden men många gör det. Ligamemstsmärtor är smärta som uppkommer när det drar och sliter i de uttänjda ligamenten i sidan av magen. Kan göra jätteont men är en helt annan smärta än värkar.

    Mensvärken är troligen att livmodern börjar förbereda sig. Många har molande under större delen av graviditeten. Har du värkar så kommer det och går i magen, i intervaller. Vid "riktiga" förlossningsvärkar har man oftast 2-4 på 10 min och de kan då hålla i från ca 30 sekunder till en minut. Olika från olika kvinnor.

    Är du oroligt så ring till förlossningen och prata med dom. Det är bättre än att vara hemma och orolig. Det finns faktiskt de som föder barn endast med "lite mensvärk" också så det är inte alla som får så fruktansvärt ont och tydliga värkar (är bm själv :)).

    Lycka till!

Svar på tråden Hur vet jag att det är dags?