• Anonym (Kropp­en)
    Äldre 5 Jun 22:50
    3173 visningar
    14 svar
    14
    3173

    Rädd för bristningar

    Ja jag är gravid och är rädd för förlossningen men jag är mer orolig över kroppen liksom bristningar och sladdrig mage är i v 38 har fått 2 bristningar och inte så stor mage och tänker föda barnet tidigare för att ta vara på kroppen är det fel utav mig att tänka så??

    Kan tillägga att jag blivit beviljad en igångsättning för andra skäl oxå men jag tänker framförallt på kroppen samtidigt som jag helst vill vara gravid lite till rätt så kul ändå

  • Svar på tråden Rädd för bristningar
  • Anonym (Mfmfd­mm)
    Äldre 5 Jun 22:55
    #1

    Bristningar är hormonellt, vissa får andra får inte. Finns egentligen inget du kan göra för att undvika dem. Jag fick min första för en månad sedan och nu har jag massor.. BF + 3.

    Sladdrig mage lär du få oavsett eftersom du är gravid.

  • Äldre 5 Jun 22:56
    #2

    Bristningar kan komma efter förlossningen också, relativt vanligt.

  • Anonym (H)
    Äldre 5 Jun 23:14
    #3

    Fel av dig att med flit och vilje tvinga ut barnet från din kropp innan hen är redo för att du bryr dig mer om ditt fysiska utseende än barnets bästa?

    Neeee då!

    Lämna bort ungen så fort du kan sen så inte din skönhetssömn blir lidande!

    Du vill inte ha påsar under ögonen väl

    Sen kan du posa med ungen på höften några gånger i veckan och lägga upp på insta så du får många likes!

  • Anonym (?)
    Äldre 6 Jun 07:30
    #4

    Är det inte större risk att få bristningar (både på mage och i underlivet) i och med en igångsättning eftersom att det stressar barnet och kroppen som egentligen inte är redo för en förlossning?

  • Anonym (BM)
    Äldre 6 Jun 08:33
    #5
    Anonym (?) skrev 2016-06-06 07:30:57 följande:

    Är det inte större risk att få bristningar (både på mage och i underlivet) i och med en igångsättning eftersom att det stressar barnet och kroppen som egentligen inte är redo för en förlossning?


    Igångsättning ökar risk för utdragen förlossning, sugklocka och kejsarsnitt. Bristningar får man just när barnet föds. 

    TS, det är dumt att sättas igång av skönhetsskäl. Du får inte färre bristningar för att du låter barnet födas tidigare! Ge din kropp chans att komma igång spontant. Forcerar man förloppet leder det till onödiga interventioner som i slutändan kan stressa barnet.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 6 Jun 08:42
    #6

    Hur gammal är du egentligen? Du låter inte riktigt mogen för att bli mamma. Jag är gravid med mitt andra barn i v 36 och ingen bristning än så länge och med tidigare graviditet fick jag inga heller, men skulle jag nu få det, kunde jag inte bry mig mindre. Jag ska ju snart bli mamma för andra gången, hur mitt utseende är skiter jag fullständigt i just nu.

  • Äldre 6 Jun 11:56
    #7

    Jag tycker inte att sluta bry sig om sitt utseende är ett tecken på mogenhet men det är det ju inte heller att riskera något med barnet pga utseende. Bristningar är hormonella/kan komma vid/efter graviditeten men de kan också uppkomma av utsträckt hud (man kan få dem av att gå upp i vikt fort utan att vara gravid). Den sortens bristningar som man kan delvis förebygga pga krämer brukar inte uppstå sent i graviditeten eftersom man inte hinner gå upp så mycket på någon vecka hit eller dit så som de andra säger - igångsättning gör nog inget positivt för din hud TS utan snarare sämre. Nu blir du ju igångsatt av andra skäl så det går kanske inte att göra något åt. Ta hand om huden är nog det bästa du kan göra.

    För att undvika sladdrig hud på magen - smörj den efter förlossningen så den är mjuk och lättare drar ihop sig. Har du gått upp mycket i vikt, gå ner långsamt. Gör inga situps utan "efter förlossningsträning" om du orkar. Dock är det mycket genetik om huden går ihop helt. Jag såg ut som innan jag blev gravid 2 veckor efter min första förlossning. Hade inte tränat något, platt mage och ingen överskottshud alls. Men dagen efter förlossningen såg jag ut som gravid i 6e mån. Så få inte panik direkt, det blir bättre för varje dag :) Lycka till!

  • Anonym (Kropp­en) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 15:02
    #8
    Meriall skrev 2016-06-06 11:56:37 följande:

    Jag tycker inte att sluta bry sig om sitt utseende är ett tecken på mogenhet men det är det ju inte heller att riskera något med barnet pga utseende. Bristningar är hormonella/kan komma vid/efter graviditeten men de kan också uppkomma av utsträckt hud (man kan få dem av att gå upp i vikt fort utan att vara gravid). Den sortens bristningar som man kan delvis förebygga pga krämer brukar inte uppstå sent i graviditeten eftersom man inte hinner gå upp så mycket på någon vecka hit eller dit så som de andra säger - igångsättning gör nog inget positivt för din hud TS utan snarare sämre. Nu blir du ju igångsatt av andra skäl så det går kanske inte att göra något åt. Ta hand om huden är nog det bästa du kan göra.

    För att undvika sladdrig hud på magen - smörj den efter förlossningen så den är mjuk och lättare drar ihop sig. Har du gått upp mycket i vikt, gå ner långsamt. Gör inga situps utan "efter förlossningsträning" om du orkar. Dock är det mycket genetik om huden går ihop helt. Jag såg ut som innan jag blev gravid 2 veckor efter min första förlossning. Hade inte tränat något, platt mage och ingen överskottshud alls. Men dagen efter förlossningen såg jag ut som gravid i 6e mån. Så få inte panik direkt, det blir bättre för varje dag :) Lycka till!


    Tack för att du förstår mig det värmer verkligen
  • Anonym (Kropp­en) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 15:02
    #9

    Vill förklara att jag är rädd för bristningar och ändrad kropp pga att ingen vet att jag är gravid just nu och vill inte att mamma ska märka något i nu läget det är en väldigt komplicerad situation ville egentligen inte gå in i detaljer men så många påhopp :/

    Dessutom är det i slutändan mitt barn och tror inte någon annan kan vara mer rädd om bebisen mer än mig.

    Jag kan bli igångsatt idag om jag vill men jag har ändå valt att vänta så länge jag bara orkar !

  • Anonym (Huh)
    Äldre 6 Jun 15:11
    #10
    Anonym (Kroppen) skrev 2016-06-06 15:02:41 följande:

    Vill förklara att jag är rädd för bristningar och ändrad kropp pga att ingen vet att jag är gravid just nu och vill inte att mamma ska märka något i nu läget det är en väldigt komplicerad situation ville egentligen inte gå in i detaljer men så många påhopp :/

    Dessutom är det i slutändan mitt barn och tror inte någon annan kan vara mer rädd om bebisen mer än mig.

    Jag kan bli igångsatt idag om jag vill men jag har ändå valt att vänta så länge jag bara orkar !


    Uh... Du vill inte att nån ska få veta...... Vad tänker du göra med barnet då.. Dom torde väl fatta att du varit gravid ifall du helt plötsligt har ett barn

    Men är du i v 38 och fått två bristningar är risken liten att du får fler.. Sladdrig mage säger sig självt att man får men har du en liten mage blir det knappast mycket... Träna sedan bara så går det nog bra men inte för mycket tidigt bara d ett kan görs mer skada än nytta och tränar man fel och för tidigt kan man göra så att magen putar istället..
  • Anonym
    Äldre 6 Jun 15:18
    #11

    Men jösses. Ni kvinnor som tycker det är så himla livsfarligt med några bristningar får väl låta bli att skaffa barn då. Då skonas miljön till på köpet. Problem solved.

  • Anonym (My)
    Äldre 6 Jun 15:28
    #12
    Anonym (Kroppen) skrev 2016-06-06 15:02:41 följande:

    Vill förklara att jag är rädd för bristningar och ändrad kropp pga att ingen vet att jag är gravid just nu och vill inte att mamma ska märka något i nu läget det är en väldigt komplicerad situation ville egentligen inte gå in i detaljer men så många påhopp :/

    Dessutom är det i slutändan mitt barn och tror inte någon annan kan vara mer rädd om bebisen mer än mig.

    Jag kan bli igångsatt idag om jag vill men jag har ändå valt att vänta så länge jag bara orkar !


    Vill inte att mamma skall veta? Du är väl vuxen? Var ska du gömma bebisen sen?
  • Anonym (Osäke­r)
    Äldre 24 Oct 13:55
    #13
    +1

    Jag bryr mig inte ett dugg om bristningar på mage och lår. 
    Däremot är jag livrädd för förlossningsskador. Inte för själva förlossningen eller smärtan utan för bestående skador. 
    Man upphör ju inte att vara människa eller kvinna bara för att man blir mamma.
    Är lite rädd för de flesta verkar mena att huvudsaken bebis mår bra...

  • Äldre 24 Oct 14:03
    #14
    Anonym (Kroppen) skrev 2016-06-06 15:02:41 följande:

    Vill förklara att jag är rädd för bristningar och ändrad kropp pga att ingen vet att jag är gravid just nu och vill inte att mamma ska märka något i nu läget det är en väldigt komplicerad situation ville egentligen inte gå in i detaljer men så många påhopp :/

    Dessutom är det i slutändan mitt barn och tror inte någon annan kan vara mer rädd om bebisen mer än mig.

    Jag kan bli igångsatt idag om jag vill men jag har ändå valt att vänta så länge jag bara orkar !


    Jag antar att du tänker adoptera bort barnet direkt efter födseln då. Jobbig situation. Hoppas att allt går så bra det kan.

    Det går inte att påverka hur mkt bristningar man får. En del får massor, andra inga. Som övriga skrivit, träna långsamt och försiktigt efter förlossningen så har du bäst chans att återhämta dig.
Svar på tråden Rädd för bristningar