• Äldre 8 Jun 19:44
    10717 visningar
    21 svar
    21
    10717

    Vad tjänar ni EFTER skatt på ert jobb?

    Jag har lite frågor angående ert jobb, försöker själv komma på vad man ska utbilda sig till..

    1. Vad jobbar ni med och vad har ni för lön EFTER skatt?

    2. Vad är jobbigaste med ert jobb?

    3. Vad är roligaste med ert jobb?

    Och viktigaste frågan: trivs du med ditt jobb eller är de mer eller mindre små ångest varje dag att man ska upp jobba? Berätta lite kan va kul veta!

  • Svar på tråden Vad tjänar ni EFTER skatt på ert jobb?
  • Anonym (Anna)
    Äldre 8 Jun 19:50
    #1

    Jobbar som truckförare på ett stort känt företag.

    Jag får ut ca 19.000 efter skatt.

    Det är ett tungt jobb! Tunga lyft och mycket kroppsligt arbete.

    Det bästa med mitt jobb är alla härliga arbetskamrater! Utan dom hade mitt jobb inte vart så roligt.

    Trivs jätte bra! Det har jag alltid gjort :)

  • Äldre 8 Jun 19:54
    #2

    Va kul höra :D har faktiskt funderat på truck, vad är de som är tunga lyft menar du? Så om man har scolios som är hanterbart eller vad man säger så kanske de inte är jobbet för en? Är 28..

  • Anonym (AnnaP­anna)
    Äldre 8 Jun 19:57
    #3

    Sjuksköterska och får ut ca 24000:- efter skatt.

    Det jobbigaste är det stora ansvaret speciellt vid stress.

    Det roligaste är mötet med alla vårdtagare och möjligheten att hjälpa.

  • Anonym (Lilja­)
    Äldre 8 Jun 20:02
    #4

    1. Ca 23000, är sjuksköterska
    2. Härliga människor och intressanta människoöden i patienterna jag möter dagligen, och att känna att jag gör skillnad för den lilla människan.
    3. Tuffa beslut, stort ansvar och besvärliga situationer att hantera patienter och anhöriga i ibland.


     


    Trivs kanonbra med mitt yrkesval, har alltid gjort. Trivs också hur bra som helst med mitt nuvarande jobb, men det förra hade jag en klump i magen när jag gick till sista två åren, typ. Inte varje dag, men ofta, på grund av stress och underbemanning.

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 8 Jun 20:48
    #5

    Arbetar som läkare. Får ut ca 33.000 efter skatt (inräknat jourersättning). Otroligt skönt att veta att man alltid kommer kunna få jobb och dessutom få en bra lön!

    Bara arbetat 3 år men älskar mitt jobb. Alltid kul att gå till jobbet på måndagar. Vissa veckor är tuffa och då är det riktigt skönt med helg. Men fortfarande kul att gå till jobbet på måndagen sen. Det roliga är alla kollegor, alla härliga patienter, all problemlösning och utmaningar, att känna att man verkligen gör nytta, uppskattningen man får från patienter och anhöriga.

    Det jobbiga är den ekonomiska situationen. Platsbristen. Sjuksköterskebristen. Sånt man får brottas med varje dag. Inte kul att behöva säga nej till patienter pga resursbrist. Att ha ett mottagningsbesök med en patient som väntat i 9 månader på att få träffa mig. All administration som inte riktigt hinns med för att man sätter patientarbete i första rummet. Vilket leder till att man måste jobba över gratis ibland för att hinna med det som ligger på hög.

    Men i det stora hela är jag supernöjd med mitt karriärsval

  • Anonym (Lilja­)
    Äldre 8 Jun 21:26
    #6
    Anonym (Ellie) skrev 2016-06-08 20:48:38 följande:

    Arbetar som läkare. Får ut ca 33.000 efter skatt (inräknat jourersättning). Otroligt skönt att veta att man alltid kommer kunna få jobb och dessutom få en bra lön!

    Bara arbetat 3 år men älskar mitt jobb. Alltid kul att gå till jobbet på måndagar. Vissa veckor är tuffa och då är det riktigt skönt med helg. Men fortfarande kul att gå till jobbet på måndagen sen. Det roliga är alla kollegor, alla härliga patienter, all problemlösning och utmaningar, att känna att man verkligen gör nytta, uppskattningen man får från patienter och anhöriga.

    Det jobbiga är den ekonomiska situationen. Platsbristen. Sjuksköterskebristen. Sånt man får brottas med varje dag. Inte kul att behöva säga nej till patienter pga resursbrist. Att ha ett mottagningsbesök med en patient som väntat i 9 månader på att få träffa mig. All administration som inte riktigt hinns med för att man sätter patientarbete i första rummet. Vilket leder till att man måste jobba över gratis ibland för att hinna med det som ligger på hög.

    Men i det stora hela är jag supernöjd med mitt karriärsval


    FÖrlåt OT men, allvarligt, spä inte på myten om sjuksköterskebrist! Det finns MASSOR av sjuksköterskor - vi bara väljer andra arbetsplatser på grund av främst landstingens oförmåga att erbjuda rimlig arbetsmiljö och rimliga arbetsvillkor. 


    Sen ÄR det ett problem att vi sjuksköterskor inte vill jobba inom landstingen, absolut. och det suger och går ut över både kollegor, andra yrkesgrupper inom vården och förstås över patienterna!

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 8 Jun 21:39
    #7
    Anonym (Lilja) skrev 2016-06-08 21:26:51 följande:

    FÖrlåt OT men, allvarligt, spä inte på myten om sjuksköterskebrist! Det finns MASSOR av sjuksköterskor - vi bara väljer andra arbetsplatser på grund av främst landstingens oförmåga att erbjuda rimlig arbetsmiljö och rimliga arbetsvillkor. 

    Sen ÄR det ett problem att vi sjuksköterskor inte vill jobba inom landstingen, absolut. och det suger och går ut över både kollegor, andra yrkesgrupper inom vården och förstås över patienterna!


    Okej förlåt. Omformulerar mig. Sköterskebristen på min arbetsplats.
  • Anonym (SSK /Vårdf­örbund­et)
    Äldre 12 Jun 23:59
    #8
    Anonym (Ellie) skrev 2016-06-08 21:39:52 följande:
    Okej förlåt. Omformulerar mig. Sköterskebristen på min arbetsplats.
    Eller " min arbetsgivares oförmåga att locka sjuksköterskor genom bra lön och övriga villkor"
  • Anonym (DSK)
    Äldre 14 Jun 19:50
    #9
    1. Vad jobbar ni med och vad har ni för lön EFTER skatt?

    Är distriktssköterska, jobbar natt inom kommunal äldreomsorg och hemsjukvård. Får ut ca 23 000 efter skatt, jobbar 87 % (inte endast natt utan också lite andra skift, men övervägande natt). En del av min lön är ju OB-ersättning som jag får p.g.a. mina arbetstider.

    2. Vad är jobbigaste med ert jobb?

    Tiden mellan 03.30 - 07 på skiftet är tung. Då undrar man varför man väljer att jobba natt.... =) Tycker också det är jobbigt om det är alltför mycket "dötid" då natten blir lång då. Har hellre lite mer att göra. Det varierar väldigt mycket hur mycket vi har att göra. Om ingen patient är sjuk och behöver sjuksköterskeinsatser behöver jag inte göra något, är alltså inte med och svarar på ringningar eller är med ute i vården utan vi sitter jour på ett annat ställe. Så det är inte så tungt jobb.

    3. Vad är roligaste med ert jobb?

    Palliativ vård, alltså vård i livets slut. Jag tycker det känns väldigt meningsfullt att kunna vara med den sista tiden och lindra och stötta anhöriga. Man känner verkligen att det man gör betyder mycket.
  • Äldre 14 Jun 20:15
    #10

    35-36000 (inkl skiftersättning), Skiftgående ingenjör.

    Jobbigaste är att verksamheten är beroende av politiska beslut.

    Roligaste är att vara en del av processen, medarbetarna är bra.

    Trivs med jobbet, aldrig någon jobbångest i slutet av semestern.


    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
Svar på tråden Vad tjänar ni EFTER skatt på ert jobb?