• Äldre 18 Jun 19:21
    6739 visningar
    22 svar
    22
    6739

    Vilket tvättmedel/sköljmedel använder du etc ??

    Halloj !


     


    Vet inte riktigt om detta är rätt forum/avdelning att lägga detta inlägg ? men vet faktiskt inte var detta inlägg skulle passa in annars, så jag försöker här ! :)


     


    Undrar vilket tvättmedel ni använder ?. samt om ni använder sköljmedel isåfall vilket märke?


     


    Om ni inte använder sköljmedel vad använder ni istället för att få tvätten mjukt och att den får en fin och fräsch doft ?


     


    Har tänkt att gå över till att antingen gör eget tvätt och sköljmedel eller börja köpa ekologiska märken som till exempel : Ecover, Attitude, Sodasan ( dessa märken ska inte innehålla syntetiska doftämnen eller annat dåligt utan bara växtbaserade ämne)


     


    Hur gör ni ?


     


    Jag vill gå över till mera naturliga produkter men ändå har mjukhet och lite doft på tvätten ? går detta med naturliga produkter ?!


     


    Tacksam för alla ev. Svar/tips :)


     

  • Svar på tråden Vilket tvättmedel/sköljmedel använder du etc ??
  • Äldre 18 Jun 19:30
    #1

    Köper det som är på extrapris men väljer alltid parfymfritt.
    Använder aldrig sköljmedel, möjligtvis någon enstaka gång till mina egna kläder för jag gillar doften. Till mannen, barnens och gemensam tvätt alltid utan.

  • elyse
    Äldre 18 Jun 19:33
    #2

    Tror det heter "Neutral", parfymfritt. Testa att använda parfymfritt ett tag - du kommer inte att vilja gå över till sköljmedel med parfym igen. Det är dessutom fruktansvärt för alla astmatiker.

  • Caramb­olan
    Äldre 18 Jun 20:05
    #3

    Använder också "Neutral" eller ett annat som heter "Såklart" (Garants motsvarande parfymfria/miljömärkta). Aldrig sköljmedel.

  • Äldre 18 Jun 20:29
    #4

    Änglamark eller neutral. Aldrig sköljmedel. Hänger tvätten på tork ute om jag vill ha den mjukare och lukta gott. Undviker syntet så jag slipper elektriska kläder

  • Äldre 18 Jun 20:55
    #5

    Var det inte Ekover som hade "miljöprofil", men som inte ens blev godkänt som miljövänligt?

    Vi använder Änglamark eller Grumme. Aldrig sköljmedel, ibland tar jag till ättika, hänger ute så mycket som möjligt Juli-Oktober (skulle hänga ute typ Mars-Oktober om det gick, men... pollen....). 

    Luktar gott gör kläderna av doftpåsar i lådorna.


    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Äldre 18 Jun 23:21
    #6

    Neutral Color parfymfri. Använder aldrig sköljmedel.

  • Äldre 18 Jun 23:23
    #7

    Jag använder neutral, inget sköljmedel här heller.

  • Pkb
    Äldre 18 Jun 23:32
    #8

    Googla skindeep så ska du få upp en sida som heter ewg.org där betygsätts produkter efter innehåll, man kan även söka på olika ingredienser (deras engelska namn) och få upp information om bla ämnet är allergi framkallande.

  • Pkb
    Äldre 18 Jun 23:41
    #9

    Om du vill söka på Tvättmedel och städprodukter så går du till ewg.org/guides/cleaners

  • Äldre 19 Jun 00:01
    #10

    Va många som inte använder sköljmedel! Tvättmedel är olika här. Ica eller willys fixa. Heter det så? Sköljmedel aaaaalttid den där gula vanilj/orkide från softlan. Doftar fördjävla gott! Det är lyx att krypa ner i en nybäddad säng och allt doftar vanilj. Mmmm... :D

Svar på tråden Vilket tvättmedel/sköljmedel använder du etc ??