• Äldre 27 Jun 00:37
    31308 visningar
    22 svar
    22
    31308

    Adopterad från Kina

    Hej! Har en dotter (född i december 2002) som är adopterad från Kina. I hennes klass har hon två bästisar och i parallellklassen har hon många fler vänner. Problemet är att i hennes klass finns det tre elaka pojkar. De brukar reta och vara elaka mot henne för att hon kommer från ett annat land. När klassen hade sett en film om Kina på lektionen gick en av dem (vi kan kalla han A) fram till tavlan och skrev: "Jävla risplockare" på tavlan. Detta var riktat till min dotter och hon blev jätteledsen.

    När hennes klass hade bild tog den andre killen (B) hennes kompis penna och började sparka omkring den i klassrummet. Min dotter gick fram och tog tillbaka pennan och gav den till sin kompis, och killen väste: Kinesjävel! Denne pojke har även vält henne av stolen på en mattelektion och skrikit KINESHORA! över hela klassen.

    Den tredje pojken (C) knuffade henne i korridoren efter idrotten när de skulle gå till matsalen och sa: Flytta på dig Jävla kinesfitta!

    Dessa pojkar har även haft synpunkter angående hennes längd (minst i klassen) och födelsedatum (1 dec). Upprepade gånger har de sagt att hon ser mer ut som en 04:a eller 05:a än en 02:a

    Lärarna har tagit in pojkarna en och en i klassrummet för ett rejält snack samt pratat med ungarnas föräldrar men ingenting hjälper och de bara fortsätter hacka på henne.

  • Svar på tråden Adopterad från Kina
  • Äldre 27 Jun 00:39
    #1

    Kan du ringa föräldrarna alternativt kräva ett gemensamt möte med dom och där skolan är med?

  • elyse
    Äldre 27 Jun 00:43
    #2
    +1

    Man kan alltid polisanmäla även om det inte kommer att leda till åtal pga deras ålder. Kanske kan du kontakta pojkarnas föräldrar igen och höra om de har några andra förslag innan ni polisanmäler?

    Personligen kan jag tycks att det är konstigt att man verkar få säga och göra vad som helst innan 18-års-dagen. Sedan är det ju solklara fall av trakasserier, kanske t.o.m hets mot folkgrupp och misshandel.

  • Äldre 27 Jun 00:51
    #3

    När killarna gör så här sitter mer än hälften av klassrn och skrattar i smyg och ingen hjälper henne eller så säger de att de inte hörde

  • elyse
    Äldre 27 Jun 01:27
    #4

    Vad säger hon själv; vill hon byta till parallellklassen?

  • Äldre 27 Jun 08:47
    #5
    +1

    Ni säger att ni kommer göra en polisanmälan om trakasserierna inte slutar NU! Hårt mot hårt. Ge er inte. Jävla elaka skitungar.

  • Äldre 1 Jul 23:49
    #6

    Yttersta ansvaret för ett barns beteende har alltid föräldern.

    Jag kan inte tro att ditt barns plågoandars föräldrar tycker det är ok att deras barn kallar din dotter "j***a f***a"

    Vad svarar de dig när du ställer dem mot väggen?

    Det är så man kan spy.
    Jag hade gett min son rumsarrest i en vecka om jag hörde han sagt något liknande.

  • Äldre 4 Jul 20:45
    #7

    Om skolan inte tar er på allvar kan ett skolbyte övervägas tycker jag. Jag önskar ibland att jag fått byta skola för att komma undan ett sådant hagel av okvädningsord som jag stod mitt i under mellan- och högstadiet. Det handlade dock inte om etnicitet utan enbart om sexuella trakasserier. Kan tänka mig att hålet i själen blir ännu större om det handlar om etnicitet.

  • Äldre 5 Jul 03:44
    #8

    Sånt där är vanligare än man tror. Min yngsta kusin (också adopterad från Kina) har fått höra att hon är gul och ful, pluggis, snedöga, och ramsan "mamma kines pappa japan stackars lilla barn" har sjungits ivrigt i både klassrum, matsal och gympahall så fort hon blivit synlig i dörren.

  • Äldre 23 Jul 13:00
    #9
    Åsnan Åsa skrev 2016-07-05 03:44:20 följande:

    Sånt där är vanligare än man tror. Min yngsta kusin (också adopterad från Kina) har fått höra att hon är gul och ful, pluggis, snedöga, och ramsan "mamma kines pappa japan stackars lilla barn" har sjungits ivrigt i både klassrum, matsal och gympahall så fort hon blivit synlig i dörren.


    Och vad gör hennes föräldrar åt saken?
    Det är deras ansvar att hjälpa sitt barn genom att göra vad de kan.
    Har de det?
    Mobbare kommer alltid finnas, köra huvudet i sanden som förälder är oacceptabelt.
  • AnnaZL
    Äldre 23 Jul 14:55
    #11

    Och vad gör läraren? Gå till rektorn innan skolan börjar och kräv möte där även käraren är med. Kräv handlingsplan och nolltolerans. Detta är inte ens "vanlig" mobbning utan en laglig diskrimineringsgrund (= olagligt). Vad som händer i skolan har lärare och rektor ansvar för, de är enligt lag skyldiga att garantera frihet från diskriminering.
    Du ska inte behöva ringa runt till rasistiska föräldrar och uppfostra dem.

  • LV2
    Äldre 14 Nov 09:47
    #13

    Eftersom skolan inte lyckas i sitt arbete att få bort mobbningen mot eran dotter är det skolinspektionen ni ska kontakta. Att mobbningen får fortsätta är en brist i skolan de har skyldighet att agera få mobbningen upphöra.

  • myrank
    Äldre 17 Apr 11:27
    #12

    Så där var större delen av min uppväxt. Föräldrarna till de barn som höll på som värst var även de som ropade "Hej Kinesen!" när vi sågs på t ex ICA (eller åtminstone stod på sidan om sitt barn och aldrig sa till nät någon sa något elakt). Så det är nog föräldrarna som är det största problemet eftersom asiatisk rasism fortfarande inte alltid ens klassas som rasism. Själv fick jag alltid höra att inte "vara så tjurig", "de skojar bara".

    Råd: polisanmälan är det enda som fungerar. Även gentemot skolan (att de ej gör tillräckligt). Men generellt skulle jag anmäla skolan dvs ej någon enskild lärare (om dessa försöker göra så gott de kan) då det är lätt att läraren får bära hundhuvudet över föräldrars brister och skolans ev brister på rutin.

  • Summer­child
    Äldre 3 May 03:07
    #13

    Pojkarna verkar ha så stora problem att kanske socialen bör bli inkopplade. Dom ska då allra minst få själva byta klass till en mindre grupp. Man ska ta bort problemen. Jag själv blev flyttad pga att jag blev mobbad. Det var inte jag som skulle bort . :(

  • Äldre 3 May 10:58
    #14

    Vilka jävla ungar alltså! Har haft liknande problem och skolan gjorde ingenting. Till slut hotade jag med polisanmälan och det hade effekt, så då löste det sig för oss. Jag skulle börjat med att informera skolan om att du kommer polisanmäla, och om det inte funkar gå vidare och anmäla.

    Som någon skrev i tråden så är nog föräldrarna en del av problemet, jag har själv blivit utskälld av föräldrar till barn som betett sig illa när jag ringt för att försöka lösa problemen. Lycka till hur du än gör, hoppas det löser sig!

  • Äldre 15 Jul 10:09
    #16
    irunonbeer skrev 2017-07-14 22:00:52 följande:

    Alla som talar i tråden menar väl med polisanmälan och så vidare, det stämmer, men en polisanmälan leder ingenvart och är det "ghettobarn" som bråkar med din dotter så kommer det bara att trigga dem. Men det är viktigt att din dotter finner självförtroende att själv kunna försvara sig. 

    Enligt egen erfarenhet så förstår den här typen av barn bara våld och då din dotter är född 2002 är hon fortfarande inte straffmyndig.

    Hon behöver veta hur man försvarar sig själv och säger ifrån själv.

    En skrevspark, uppföljt med hammarslag mot tinningen tystar de flesta, om än inte för gott. Stereotypen är att asiater kan kampsport, om hon kan leva upp till det så kommer de att sluta, det sägs att våld föder mer våld, men om du blir utsatt för övergrepp så måste du matcha eller överskrida typen av övergrepp du utsätts för.

    Hon kommer att må dåligt över detta och hon kommer att känna sig mindre värd på grund av dessa övergrepp. 

    Var stark och utrusta ditt barn med verktyg att själv hantera mobbarna. 

    Jag hoppas att mitt inlägg kan ge dig en ny idé och att din dotter klarar sig från mobbningen. Detta behöver inte utesluta det andra tipsar om, skolinspektionen och polisen, men mitt tips har direktverkan och hjälper henne i det lilla. Om inte annat ger det henne bättre självförtroende att veta att hon själv kan säga ifrån och möta upp mobbningen om det behövs.

    Detta är den kunskap som jag önskar att jag hade när jag gick i skolan. 
    Lycka till!!!!


    Fast om ts dotter skulle göra så som du skriver att hon ska göra, kan ju risken bli den, att om sen till exempel personalen på skolan och/eller de taskiga killarnas föräldrar blir inblandade osv, så kanske de bara får det till att hon oxå varit inblandad och delaktig, att hon oxå gjort fel, och i värsta fall slutar det med att de skyller det hela på henne.

    Jag menar absolut inte att det skulle vara okej ifall det blir så, för de där killarna i ts dotters klass beter sig verkligen förjävligt, men jag tror bara att det finns en risk för, att detta inte alls skulle gynna ts dotter i det långa loppet, utan att det i slutändan skulle öka risken, för att det blir hon som slutar som den största förloraren.

    Samtidigt kan jag även tänka mig, eftersom jag får uppfattningen att ts dotter är liten till växten, att det i praktiken delvis skulle bli ganska svårt för henne att med våld, själv stå upp mot tre stycken elaka klasskamrater, som kanske bland annat är längre och starkare än hon, medan stor del av resten av klassen i smyg skrattar åt att de här tre klasskamraterna är elaka mot henne. Vet själv hur jobbigt det kan kännas, att som ganska liten bli illa behandlad av en massa storvuxna killar.

    För övrigt hoppas jag verkligen om det inte redan ordnat sig, att det snart ordnar sig, så att allt blir bra för ts dotter. Önskar verkligen lycka till och kramar till ts och dottern! <3
  • Äldre 15 Jul 11:40
    #18
    Drudde skrev 2017-07-15 11:29:25 följande:

    Så är det att vara invanndrare


    Det kanske det kan vara, men nu är ju inte tjejen det handlar om någon riktig invandrare (tänker iaf inte jag mig henne som), utan adopterad.

    Plus att bara för att det kanske är så att vara invandrare, behöver det ju inte betyda att det är okej(fast det kanske du dock inte menade heller?). Jag tänker liksom mig att det väl nog egentligen helst inte skulle va okej att behandla någon så som de där killarna ts dotters klass gör över huvud taget.
  • Döda dom tre elaka pojkarna och begrav deras lik i deras föräldrars skåp

  • Äldre 19 Feb 08:00
    #20

    Kan du polisanmäla dem? Det hade jag gjort.

  • Äldre 21 Apr 13:39
    #21

    Agera snabbt och bestämt. Vi måste ha gränser i samhället och skydda värnlösa.

    Tala om för skiolan att situationen inte är acceptabel och fråga hur de ser på skolans ansvar för att detta får hända gång på gång. Var lugna, kortfattade, informativa, vänliga men bestämda.

    Tala om för skolan att händer en incident till efter skolans åtgärder så polisanmäler ni de grova rasistiska och sexistiska trakasserierna. Pronto.

    Var beredda att genomföra detta. Skolan är svag och principlös. De elaka förövarna har ingen hemma som tar ansvar för deras uppfostran. De tillåts bete sig så illa. Deras föräldrar är säkert upptagna med nån amerikansk serie på sina mobiler...

  • Äldre 21 Apr 15:57
    #22
    Rudbeckius skrev 2018-04-21 13:39:49 följande:

    Agera snabbt och bestämt. Vi måste ha gränser i samhället och skydda värnlösa.

    Tala om för skiolan att situationen inte är acceptabel och fråga hur de ser på skolans ansvar för att detta får hända gång på gång. Var lugna, kortfattade, informativa, vänliga men bestämda.

    Tala om för skolan att händer en incident till efter skolans åtgärder så polisanmäler ni de grova rasistiska och sexistiska trakasserierna. Pronto.

    Var beredda att genomföra detta. Skolan är svag och principlös. De elaka förövarna har ingen hemma som tar ansvar för deras uppfostran. De tillåts bete sig så illa. Deras föräldrar är säkert upptagna med nån amerikansk serie på sina mobiler...


    Förhoppningsvis har situationen förändrats under de senaste snart två åren.
Svar på tråden Adopterad från Kina