• Äldre 7 Jul 15:45
    4809 visningar
    23 svar
    23
    4809

    sjusitsig bil

    Vet att det varit uppe massa gånger förr. Men vill ha lite färska tips på bilar med sju platser i. Den ska vara hyggligt ekonomisk. Dvs inte för hög skatt(så kanske inte diesel?) Inte för dyr att försäkra. Helst bensinsnål men det är inte lika viktigt då jag inte kör så långa sträckor. Så snälla ge mig förslag med lite motivering varför.

  • Svar på tråden sjusitsig bil
  • Äldre 20 Jul 09:34
    #11

    Jag får väl till förmån för överklassen ändra min tidigare motivering. Skrota Ford och Mitsubishi. Och alla andra normala bilar som finns ute i Sverige. De ända alternativen du har att välja på, Jill 79, är BMW X5, Audi Q7 och Mercedes GLS. Sådär, klart :)

  • Äldre 20 Jul 10:38
    #12

    VW Touran 1,6 tid

    Vi har en sådan, under 0,6 per mil vid blandad körning, årsskatt på typ 1700.

    Enda negativa med den är att den är för ny för att jag ska kunna utföra service på den själv (motorgarantin täcker inte då) men det har ju egentligen ingenting med bilen att göra

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 20 Jul 10:42
    #13

    jag har en Opel Zafira som vi varit mkt nöjda med i flera år. I övrigt kan jag inte mycket om bilar :D 

  • Lia4
    Äldre 20 Jul 10:43
    #14
    BlackFlyingBird skrev 2016-07-20 09:34:24 följande:

    Jag får väl till förmån för överklassen ändra min tidigare motivering. Skrota Ford och Mitsubishi. Och alla andra normala bilar som finns ute i Sverige. De ända alternativen du har att välja på, Jill 79, är BMW X5, Audi Q7 och Mercedes GLS. Sådär, klart :)


    Haha :D

    Har haft Audi tidigare men då vi nu behöver 7-sitsig har vi..tadaaa.. En Ford galaxy! Älskar den!
  • Äldre 20 Jul 14:36
    #15

    A det är inte lätt det här. Alltså är ford galaxy 7 sitsig, själv var jag inne på ford s-max. Undra vilken som är störs av de två? Har även kollat på en ww touran (?) Men den hade typ ingen baklucka alls så det är kanske sharan som är den större där.

  • Äldre 20 Jul 14:42
    #16

    Toyota Corolla Verso 7-sits

    Jag hade en som jag sålde, jag ångrar det, den var toppen på alla sätt och vis.

    Bensinsnål, ok utrymme i extraplatserna längst bak som går att fälla ner om man vill lasta bilen mm men framförallt så smidig att köra.

    Dessa bilar är jättefina och ser inte ut som minibussar

  • Lia4
    Äldre 20 Jul 15:07
    #17
    Jill 79 skrev 2016-07-20 14:36:23 följande:

    A det är inte lätt det här. Alltså är ford galaxy 7 sitsig, själv var jag inne på ford s-max. Undra vilken som är störs av de två? Har även kollat på en ww touran (?) Men den hade typ ingen baklucka alls så det är kanske sharan som är den större där.


    Galaxy är större. Sju riktiga sittplatser, riktigt rymlig! Är som sagt mer än nöjd :)
  • Äldre 20 Jul 15:31
    #18
    Lia4 skrev 2016-07-20 10:43:08 följande:
    Haha :D

    Har haft Audi tidigare men då vi nu behöver 7-sitsig har vi..tadaaa.. En Ford galaxy! Älskar den!
    Ja, haha, men ibland blir man bara så trött på folk, så jag svarade honom kanske liiite kaxigt, men faktumet kvarstår ju: Även gamla, tråkiga, fula och inte tyska bilar funkar i praktiken på vägarna. Hade dom inte gjort det så hade väl besiktningsmännen sett till att dra ner på antalet i trafik, kan man hoppas. Sedan tycker jag att både Galaxyn och Grandisen ser helt ok ut utseendemässigt. Vilken årgång är det på er Galaxy?

    Jag drar slutsatsen att det var någon av kombimodellerna av Audi ni hade tidigare? Riktigt fina bilar, men inget jag har råd med inom det närmaste :) Är dom sköna att köra? Har aldrig haft möjligheten att ens testköra en sådan fining.

    Sedan får jag väl tillägga att jag hade gett min högra fot för att få ens provköra någon av lyxåken jag listade i inlägget längre upp, men verkligheten hinner ju ikapp ibland. Om inte annat plånboken... Självklart gör tyskarna bra bilar, det är dom bäst på, men det finns "vanliga" bilar också, även från andra länder. Och precis som jag så har du också haft nöjet av Galaxyn, och den funkar ju hur bra som helst. En annan sak som kan tilläggas med Galaxyn, är att vi körde den hela vägen till slutet, tills den inte gick att köra längre alltså. Så nog allt var vi mer än nöjda med Galaxyn.
    Jill 79 skrev 2016-07-20 14:36:23 följande:

    A det är inte lätt det här. Alltså är ford galaxy 7 sitsig, själv var jag inne på ford s-max. Undra vilken som är störs av de två? Har även kollat på en ww touran (?) Men den hade typ ingen baklucka alls så det är kanske sharan som är den större där.


    Nu har du fått två röster på Galaxyn, Jill 79. Det kanske är värt att testköra den? :) Vet att vi också funderade på Ford S-Max, när vi skulle byta bort Galaxyn, men det blev den här Grandisen istället. Mycket impulsköp, då familjen skulle på semester med bilen och hade tidsbrist. Men den har visat sig vara riktigt bra, trots allt. Tror det i slutändan var en prisfråga här, men S-Max finns fortfarande med i tanken.
  • Äldre 20 Jul 19:32
    #19
    Charlotte N skrev 2016-07-07 20:23:09 följande:

    Fiat freemont


    Nå nä! !!skitbil samma som dodge Journey men När det blev Fiat, fick dom en massa sjukdomar . Enda fördelen är att deras klena motorer verkar hålla.
  • Äldre 20 Jul 20:54
    #20

    Vi har en Santa Fe. Skön att köra och åka och ok med plats längst bak. Prisvärd och drar helt ok (fast vi har diesel). Vi valde mellan den och XC90 men tyckte att Santa Fe gav mer för pengarna. 

  • Äldre 20 Jul 22:49
    #21

    Ok. Vid tillfälle ska jag åka till ford och kolla deras och se om jag får någon feeling. Kanske ska kolla hundai santa fe med. WW brukar nog vara för dyra, då jag inte vill ha en aldeles för gammal bil.

  • Lia4
    Äldre 21 Jul 17:20
    #22
    BlackFlyingBird skrev 2016-07-20 15:31:45 följande:

    Ja, haha, men ibland blir man bara så trött på folk, så jag svarade honom kanske liiite kaxigt, men faktumet kvarstår ju: Även gamla, tråkiga, fula och inte tyska bilar funkar i praktiken på vägarna. Hade dom inte gjort det så hade väl besiktningsmännen sett till att dra ner på antalet i trafik, kan man hoppas. Sedan tycker jag att både Galaxyn och Grandisen ser helt ok ut utseendemässigt. Vilken årgång är det på er Galaxy?

    Jag drar slutsatsen att det var någon av kombimodellerna av Audi ni hade tidigare? Riktigt fina bilar, men inget jag har råd med inom det närmaste :) Är dom sköna att köra? Har aldrig haft möjligheten att ens testköra en sådan fining.

    Sedan får jag väl tillägga att jag hade gett min högra fot för att få ens provköra någon av lyxåken jag listade i inlägget längre upp, men verkligheten hinner ju ikapp ibland. Om inte annat plånboken... Självklart gör tyskarna bra bilar, det är dom bäst på, men det finns "vanliga" bilar också, även från andra länder. Och precis som jag så har du också haft nöjet av Galaxyn, och den funkar ju hur bra som helst. En annan sak som kan tilläggas med Galaxyn, är att vi körde den hela vägen till slutet, tills den inte gick att köra längre alltså. Så nog allt var vi mer än nöjda med Galaxyn.Nu har du fått två röster på Galaxyn, Jill 79. Det kanske är värt att testköra den? :) Vet att vi också funderade på Ford S-Max, när vi skulle byta bort Galaxyn, men det blev den här Grandisen istället. Mycket impulsköp, då familjen skulle på semester med bilen och hade tidsbrist. Men den har visat sig vara riktigt bra, trots allt. Tror det i slutändan var en prisfråga här, men S-Max finns fortfarande med i tanken.


    Håller med dig helt och hållet :). Min stackars man dog lite när han fick sälja sin A4 och köpa galaxy :D. Men till och med han gillar den! Ja Audin var grymt skön att köra, det kan jag inte förneka.. Dock alldeles för lätt att köra för fort med en sån :).
  • Äldre 14 Aug 13:30
    #23

    Hej, 


    Här finns det egentligen två olika vägar att gå minibuss eller SUV. Minibuss kan vara att föredra om priset ska prioriteras samt är skjutdörrar ett bra sätt att undvika att barn slår upp dörren i andra bilar på parkeringen. Nedan kommer några alternativ som kan passa:
    Ford Sharan:
    www.wayke.se/sok/volkswagen/sharan

    Toyota Proace Verso
    www.wayke.se/objekt/0265c08e-b28a-4a56-9853-7f452d09bbcf/toyota-proace-verso-20-shuttle-m-150hk-manuell-gps-9-sits-manuell

    Om SUV är att föredra kan Skoda Kodiaq med 7-säten vara ett bra alternativ:
    www.wayke.se/sok/skoda/kodiaq

    För mer djupgående rådgivning är du varmt välkommen att kontakta Wayke Buddy för rådgivning på www.wayke.se/buddy

    Mvh
    Wayke Buddy

Svar på tråden sjusitsig bil