• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13404 visningar
    135 svar
    135
    13404

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (Sträv­t)
    Äldre 16 Jul 22:07
    #1

    Har inte gjort det än, men det kan bli aktuellt vid bostadsköp. Vill dock understryka att jag sparat alla barnets pengar själv och de är i mitt namn.

  • Anonym (Sträv­t)
    Äldre 16 Jul 22:07
    #2

    Har inte gjort det än, men det kan bli aktuellt vid bostadsköp. Vill dock understryka att jag sparat alla barnets pengar själv och de är i mitt namn.

  • Anonym (ja)
    Äldre 16 Jul 22:10
    #3

    Jag har tagit mitt barns pengar, men de var sparade i mitt namn, så det var ju egentligen mina pengar även om jag mentalt tänkt något annat från början. Det finns ingen lag som säger att man skall spara en viss summa eller procent av sin inkomst till sina barn, så nog tycker jag man har rätt att ta de pengar man själv lagt undan, även om kontot står i barnets namn.
    Däremot skall man självklart inte ta pengar barnet fått av andra släktingar, från försäkring, vinster eller liknande. Då är det stöld.

  • Anonym (Då och då)
    Äldre 16 Jul 22:17
    #4

    Jag har nästan aldrig kontanter hemma, så behöver jag det snabbt så brukar jag låna ett par hundralappar av sonen. Jag betalar alltid tillbaks inom en vecka

  • Anonym (MrMe) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 22:18
    #5
    Anonym (ja) skrev 2016-07-16 22:10:05 följande:

    Jag har tagit mitt barns pengar, men de var sparade i mitt namn, så det var ju egentligen mina pengar även om jag mentalt tänkt något annat från början. Det finns ingen lag som säger att man skall spara en viss summa eller procent av sin inkomst till sina barn, så nog tycker jag man har rätt att ta de pengar man själv lagt undan, även om kontot står i barnets namn.

    Däremot skall man självklart inte ta pengar barnet fått av andra släktingar, från försäkring, vinster eller liknande. Då är det stöld.


    Så du tycker att du kan sälja din sons häst som han fått av dig i present bara för att du vill ha pengarna?
  • Äldre 16 Jul 22:20
    #6

    Absolut inte från bankkonton. Men de har ibland sparade kontanter från födelsedagar och sånt och de lånat jag ibland om jag behöver kontanter. Men betalar alltid tillbaka och ibland även med en liten ränta.

  • Anonym (!)
    Äldre 16 Jul 22:23
    #7

    Nä man tar inte pengar som är avsedda för barnen .

  • Anonym (Sträv­t)
    Äldre 16 Jul 22:28
    #8
    Anonym (!) skrev 2016-07-16 22:23:11 följande:

    Nä man tar inte pengar som är avsedda för barnen .


    Inte heller om man som jag sparar dem i mitt eget namn och helt av egna pengar?
  • Äldre 16 Jul 22:29
    #9

    Ja, ibland har vi fått låna en slant från pojkarnas sparkonton. Men de får tillbaka dem med ränta :)

  • Anonym (ja)
    Äldre 16 Jul 22:30
    #10
    Anonym (MrMe) skrev 2016-07-16 22:18:09 följande:
    Så du tycker att du kan sälja din sons häst som han fått av dig i present bara för att du vill ha pengarna?
    Jag ger givetvis inte min son en häst i present, utan köper i så fall en häst till familjen som sonen kan rida. Behöver jag pengarna så kan jag självklart sälja hästen.
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?