• Anonym (MrMe)
    Äldre 16 Jul 22:04
    13550 visningar
    135 svar
    135
    13550

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    "Sexton procent av föräldrarna uppger att de på så sätt "lånat" från barnen, enligt undersökningen.

    ? Som förälder och förmyndare ska man se till att pengarna går till barnens bästa. Händer det regelbundet och till ett stort belopp kan man till och med bli skadeståndsskyldig, säger Elisabeth Hedmark." Källa aftonbladet.se

    Hur gör du? Tycker du att det är rätt att det är straffbart att låna/ta pengar från sitt barns sparande?

  • Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?
  • Anonym (!)
    Äldre 16 Jul 22:33
    #11
    Anonym (Strävt) skrev 2016-07-16 22:28:37 följande:
    Inte heller om man som jag sparar dem i mitt eget namn och helt av egna pengar?
    Inte om tanken är att spara till barnet fast i ditt namn
  • Anonym (MrMe) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 22:33
    #12
    Anonym (ja) skrev 2016-07-16 22:30:09 följande:

    Jag ger givetvis inte min son en häst i present, utan köper i så fall en häst till familjen som sonen kan rida. Behöver jag pengarna så kan jag självklart sälja hästen.


    Så du skulle aldrig ge ditt barn något av värde? Inget tv-spel, mobil eller laptop?
  • Anonym (Sträv­t)
    Äldre 16 Jul 22:44
    #13
    Anonym (!) skrev 2016-07-16 22:33:42 följande:

    Inte om tanken är att spara till barnet fast i ditt namn


    Varför? Familjens behov här och nu är väl överordnat barnets eventuella framtida behov? En annan sak är det om någon utomstående sparat.
  • Anonym (!)
    Äldre 16 Jul 22:46
    #14
    Anonym (Strävt) skrev 2016-07-16 22:44:13 följande:
    Varför? Familjens behov här och nu är väl överordnat barnets eventuella framtida behov? En annan sak är det om någon utomstående sparat.
    Då kan ju mormor som sparat åt barnet oxå komma o säga att det är hennes pengar för hon har sparat dom ?

    Spar till familjen om ni vill ha det så inte med tanken att det är till barnet.
  • Äldre 16 Jul 22:49
    #15

    Det händer att jag lånar en tjuga av ungarna om jag inte har kontanter, men då får de tillbaka det inom någon dag. Mer pengar än så lånar jag inte.

  • Anonym (Ja,me­n)
    Äldre 16 Jul 22:54
    #16

    Ja, men till grejer som ändå är till honom/till för honom.

  • Anonym (ja)
    Äldre 16 Jul 22:57
    #17
    Anonym (MrMe) skrev 2016-07-16 22:33:50 följande:
    Så du skulle aldrig ge ditt barn något av värde? Inget tv-spel, mobil eller laptop?
    Jovisst, men det är annorlunda. Det är ju mindre summor i sammanhanget, och om barnet får saken i present är det inte min sak att ta tillbaka när jag vill. Väldigt stor skillnad på om jag sätter av pengar från min lön in på ett konto som barnet inte känner till, där bara jag själv tänkt mig att pengarna skall vara till barnet i framtiden.
  • Anonym (Sträv­t)
    Äldre 16 Jul 22:57
    #18
    Anonym (!) skrev 2016-07-16 22:46:52 följande:

    Då kan ju mormor som sparat åt barnet oxå komma o säga att det är hennes pengar för hon har sparat dom ?

    Spar till familjen om ni vill ha det så inte med tanken att det är till barnet.


    Om hon sparat till barnet i sitt namn och behöver pengarna innan de överlämnats, så tycker jag att hon har rätt till dem.

    Så hellre än att kunna köpa rätt boende bör man hålla på principer kring vad man har tänkt? Doesn't make sense. Jag är inte alls säker på att jag nånsin rör pengarna, men barnen gagnas ju också vissa gånger. Är man helt barskrapad och det handlar om överlevnad, så är det än mer logiskt att ta till alla resurser som finns.
  • Anonym (ja)
    Äldre 16 Jul 23:01
    #19
    Anonym (!) skrev 2016-07-16 22:46:52 följande:
    Då kan ju mormor som sparat åt barnet oxå komma o säga att det är hennes pengar för hon har sparat dom ? Spar till familjen om ni vill ha det så inte med tanken att det är till barnet.
    Klart mormor kan använda sina sparpengar som hon vill även om hon från början var mentalt inställd på att det var till barnbarnet. Det finns ju inget som säger att hon inte kan ändra sig i den tanken, och det är ok enligt lagen, samt även moraliskt enl mig. Däremot kan hon ju inte ta tillbaka pengar hon gett till barnet vid tex födelsedagar, utan bara dem hon sparar på eget konto, som barnet aldrig fått.

    Jag tänker väl vad jag vill om mina olika sparkonton. Spelar det dig stor roll om jag tänkt att pengarna skall gå till barnet eller om det mentalt är till mig själv, eller till familjen? Är det fel att tänka precis vad jag vill att barnet skall använda pengarna till också?
  • Anonym (!)
    Äldre 16 Jul 23:19
    #20
    Anonym (Strävt) skrev 2016-07-16 22:57:53 följande:
    Om hon sparat till barnet i sitt namn och behöver pengarna innan de överlämnats, så tycker jag att hon har rätt till dem.

    Så hellre än att kunna köpa rätt boende bör man hålla på principer kring vad man har tänkt? Doesn't make sense. Jag är inte alls säker på att jag nånsin rör pengarna, men barnen gagnas ju också vissa gånger. Är man helt barskrapad och det handlar om överlevnad, så är det än mer logiskt att ta till alla resurser som finns.
    Jag tänkte om hon sparade på det kontot du har i ditt namn till barnets sparande
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?